تاریخ انتشار : سه شنبه 11 مرداد 1401 - 19:45
کد خبر : 96562

وزیر راه از کدام آرامش حرف می‌زند؟

وزیر راه از کدام آرامش حرف می‌زند؟

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که  با طراحی بسته اجاره‌بها، آرامش بازار مسکن در این ماه نسبت به ماه گذشته بازگشته است. این در حالی است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد نه تنها آرامشی بازنگشته، همچنان در بر همان پاشنه گرانه و استیصال مستاجران می‌چرخد. وزیر راه

وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که  با طراحی بسته اجاره‌بها، آرامش بازار مسکن در این ماه نسبت به ماه گذشته بازگشته است. این در حالی است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد نه تنها آرامشی بازنگشته، همچنان در بر همان پاشنه گرانه و استیصال مستاجران می‌چرخد.

وزیر راه و شهرسازی ادعا می کند وضعیت برای مستاجران بهتر شده در حالی که آمارها نشان از افزایش ۸۳ درصدی اجاره طی دو سال را می دهد یکی از متغیرهای اساسی برای حل مشکل، پذیرش و درک درست از مسئله است. به بیان دیگر اگر سیاست گذار به کل درک درستی از وجود معضل اصلی نداشته باشد طبیعتاً برای حل آن نیز نمی‌تواند راهکار مناسبی ارائه کند. وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که با طراحی بسته اجاره‌بها، آرامش بازار مسکن در این ماه نسبت به ماه گذشته بازگشته است. این در حالی است که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد نه تنها آرامشی بازنگشته،همچنان در بر همان پاشنه گرانه و استیصال مستاجران می‌چرخد.

کافی است سری به مشاوران املاک بزنید و یا در سایت‌های واسطه‌ای جستجویی انجام دهید در می یابید که قیمت‌ها همچنان از زور مستاجران بیشتر است. شاید منظور وزیر راه و شهرسازی از بسته اجاره بها دستور برای افزایش ۲۵ درصدی و یا تسهیلات بانکی بوده است. در مورد اول همان طور که پیش بینی می‌شد بازار بی توجه به این دستور راه خود را رفت و در مورد دوم طبق آمار اعلامی حدود ۱۵ هزار نفر از تسهیلات اجاره استفاده کردند در حالی که حدود ۸ میلیون مستاجر در کشور طبق آخرین آمار داریم. همچنین بانک مرکزی در آخرین گزارش وضعیت بازار مسکن در تیر ماه امسال از افزایش ۴۷٫۴ درصدی اجاره مسکن در شهر تهران نسبت به تیر ماه سال گذشته و ۵۲٫۳ درصدی در همه مناطق شهری خبر داده است. به عبارت دیگر در دو سال اخیر اجاره بهای مسکن در تهران ۸۳٫۳ درصد افزایش یافته حال آنکه می‌بایست حداکثر ۴۵ درصد رشد می‌کرد که نشان دهنده افزایش ۳۷٫۳ درصدی اجاره مسکن بیش از سقف تعیین شده ۵ درصدی از سوی نهادهای سیاست گذار بخش مسکن بوده است.

آیا آرامش به بازار اجاره بازگشته؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از آرمان امروز ، بررسی‌ها و تحقیقات میدانی حاکی از آن است که بازار اجاره مسکن به لحاظ بهای پیشنهادی برای اجاره واحدهای عرضه‌شده همچنان ملتهب است و این موضوع نشان‌دهنده تورم شدید در این بازار است.

واسطه‌های ملکی در مناطق مختلف شهر تهران نیز درباره تازه‌ترین شرایط بازار اجاره معتقدند: هم‌اکنون بازار اجاره مسکن شهر تهران در مناطق مختلف با دو ویژگی مهم همراه است که مهم‌ترین آن التهاب و تورم شدید بهای اجاره است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در تعداد قابل توجهی از فایل‌های اجاره مسکن در شهر تهران اجاره‌بهای پیشنهادی تا دو برابر و در برخی بیشتر از اجاره‌بهای سال قبل رشد داشته است.
دومین ویژگی فعلی بازار اجاره شهر تهران در تابستان سال جاری، مربوط به کاهش عرضه فایل مسکن اجاره‌ای است. شواهد نشان می‌دهد عرضه فایل به بازار اجاره در برخی از مناطق و محلات شهر تهران از جمله برخی از مناطق و محله‌های مصرفی در تابستان امسال نسبت به تابستان‌ سال‌های گذشته کمتر شده که یکی از مهم‌ترین دلایل آن در افزایش عمق رکود ساختمانی نهفته است.

کاربران خبرآنلاین هم اما نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند. یکی از کاربران نوشت: دقیقا ما الان تو آرامش کامل ماهی ۵ میلیون به اجاره‌خونه‌مون اضافه شد. از شما و تمامی همکاران محترمتان سپاسگزاریم که ۱۰۰میلیون روی اجاره‌مون نذاشتن و به ۵ تومن راضی شده‌اند.

کاربر دیگری عنوان کرد: من که مستاجرم رو بیرون کردم. واحدم رو تحویل گرفتم و دیگه هرگز تا این دولت سر کار باشه، اجاره نخواهم داد. چون سال دیگه سران سه قوه مصوبه میدن که هر مستاجر توی هر واحدی هست، سند مالک رو باطل می کنیم و سند به نام مستاجر می زنیم. مگه از جونم سیر شدم که به خاطر دوزار پول اجاره، خونه‌ام‌رو از دست بدم؟

کاربری متذکر شد: یه کاری کردید که دیگه هیچ‌کس خونه‌اش رو اجاره نمی‌ده. الان ۳ ماهه دنبال خونه‌ام. یا قیمت‌ها رو عجیب و غریب بالا می‌گن یا خونه های کاملا فرسوده نشانم می‌دن. به خدا نمی‌دونم کار کنم، دنباله خونه بگردم، شکم خانواده رو سیر کنم، رو پول پیشم بذارم!

یکی از کاربران نوشت: هنوز مردم از رونق ملک نا امیدند!

کاربر دیگری عنوان کرد: البته با نجومی کردن قیمت‌ها و تا سال بعد.

همچنین برخی از گزارش‌های میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد تقریباً بسیاری از صاحب‌خانه‌ها نسبت به تعیین سقف بی اعتنا عمل کردند. یکی از مستاجران در این زمینه می گوید صاحبخانه اجاره ۷ میلیون تومانی را به ۱۴ میلیون اضافه کرد و البته از ما خواست که از مشاور املاک قیمت را بپرسیم. مشاور املاک قیمت خانه را ۱۷ میلیون تومان عنوان کرد. بنابراین اگر نپردازیم صاحبخانه درخواست تحویل خانه اش را خواهد کرد. اگر بخواهیم وارد چالش هم بشویم غیر از اینکه دردسرهای خودش را دارد به لحاظ شرعی نیز رضایت صاحبخانه برای سکونت ما ایراد خواهد داشت.

پرداخت وام اجاره به حدود ۱۵ هزار نفر تاکنون

از اواسط خرداد که فرآیند ثبت نام متقاضیان تسهیلات کمک ودیعه مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر برای دریافت وام به بانک‌های مربوطه معرفی و حدود ۱۵ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

از زمان ابلاغ دستورالعمل تسهیلات کمک ودیعه مسکن در نیمه خرداد ماه ۱۴۰۱ تا امروز ۱۰ مرداد تعداد ۳۵ هزار و ۶۱۶ پرونده برای متقاضیان معرفی شده کمک ودیعه مسکن به بانک‌های مربوطه تشکیل شده که از این تعداد ۱۴ هزار و ۸۵۰ نفر به میزان ۸۶۱۶ میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن خود را دریافت کرده‌اند.

بنا به گفته مهدی صحابی ـ معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، پس از مصوبه شورای پول و اعتبار سهمیه بانکی و استانی به همراه دستورالعمل نحوه پرداخت به نظام بانکی از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است. بر این اساس متقاضیان دریافت تسهیلات با مراجعه به سامانه وزارت راه و شهرسازی و ارائه اجاره‌نامه کدرهگیری‌دار رسمی مربوط به سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام اولیه را انجام می‌دهند.

از روز ۱۲ خردادماه ثبت نام دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن آغاز شده است. این وام که به منظور حمایت از مستاجران در زمان شیوع کرونا مصوب شده در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز پرداخت شد. سقف این تسهیلات در شهر تهران در سال گذشته ۷۰ میلیون تومان بود که امسال به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ هزار نفر وام اجاره را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که حدود ۸٫۵ میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود دارد. عدم اختصاص وام به بسیاری از مستاجران، گلایه‌های آنها را در پی داشت. به نظر می‌رسد با توجه به کمبود منابع، ‌ بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات سخت‌گیری‌هایی داشتند. آن‌طور که مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفته اولویت وام ودیعه مسکن با کسانی است که قبلا این وام را دریافت نکرده‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....