تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1400 - 23:23
کد خبر : 50847

وزیر امور خارجه دولت رئیسی کیست؟

وزیر امور خارجه دولت رئیسی کیست؟

یکی از سوالات این است که کابینه ابراهیم رئیسی را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ درباره وزیر امور خارجه دولت رئیسی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که نام برخی بیشتر مطرح شده است. بر اساس اعلام وزارت کشور ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ منتخب سیزدهمین دور ریاست جمهوری شد. تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب طی

یکی از سوالات این است که کابینه ابراهیم رئیسی را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ درباره وزیر امور خارجه دولت رئیسی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که نام برخی بیشتر مطرح شده است.

بر اساس اعلام وزارت کشور ابراهیم رئیسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ منتخب سیزدهمین دور ریاست جمهوری شد. تنفیذ رئیس‌جمهور منتخب طی دوره‌های قبلی ریاست جمهوری در روز ۱۲ مرداد برگزار شد. در این صورت اگر مراسم تنفیذ رئیسی نیز مانند دوره‌های باشد ۴۴ روز مانده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  حالا یکی از سوالات این است که کابینه ابراهیم رئیسی را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ تاکنون او درباره اعضای کابینه خود حرفی نزده. هرچند در طول دوره انتخابات و تبلیغات لیست‌هایی منتشر شد اما سخنگوی ستاد انتخاباتی او این لیست‌ها را تکذیب کرد.

وزیر امورخارجه چه کسی است؟

ابراهیم رئیسی که درباره برجام و سیاست خارجه گفته بود مخالف مذاکره نیست و اولویتش اول همسایگان ایران است. او همچین گفته بود: «یک روز اقتصاد را به یک قرارداد گره زدیم و گفتیم باید برجام بسته شود، یک روز به اجرای آن و روز دیگر به احیای آن گره خورد. اقتصاد کشور به هیچ عنوان نباید گره به نوعی از این قراردادها بخورد.»

حالا باید دید با این نگاه چه کسی برای وزیر امور خارجه دولت آینده پیشنهاد می‌شود. درباره وزیر امور خارجه دولت رئیسی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که نام برخی بیشتر مطرح شده است. گزینه‌های احتمالی وزارت امور خارجه در ادامه است:

علی باقری کنی

زمانی که سعید جلیلی معاونت اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه را برعهده داشت، باقری کنی مدیرکل اروپای مرکزی و شمالی این معاونت بود.

پس از سعید جلیلی مدتی به عنوان معاون اروپای وزیر امور خارجه فعالیت کرد و پس از حضور جلیلی در شورای عالی امنیت ملی علی باقری به عنوان معاون او منصوب شد. در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان جلیلی، باقری از مذاره کنندگان ارشد ایران بود. او پس از پیروزی روحانی در انتخابات ۹۲ یکی از منتقدان جدی مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی بود. همچنین در سال ۹۸ به عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد.

حسین امیر عبداللهیان

از سوابق شغلی حسین امیر عبداللهیان می‌توان به معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه،‌ مدیر کل خلیج فارس و خاورمیانه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور بحرین، معاون مدیر کل خلیج فارس و رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه و معاون سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد، مشاور وزیر امورخارجه در سال ۹۵ اشاره کرد.

سعید جلیلی

بیش از ۶ سال نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و رییس گروه مذاکره کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بود.

در دوران مسئولیت جلیلی سه قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران ظرف بازه زمانی اسفند ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۸۹ تصویب شد و به قرار دادن ایران ذیل فصل ۷ ماده ۴۱ منشور ملل متحد در قطعنامه ۱۹۲۹ منجر شد؛ یعنی شناسایی ایران به عنوان یک کشور مخل و تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی.

منوچهر متکی

او وزیر امورخارجه در دو دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود. متکی فرمان برکناری همزمان چهار سفیر ایران در چهار کشور مهم انگلیس، آلمان، فرانسه و مالزی را داد. در سال ۱۳۶۸ مدتی به عنوان مدیرکل اروپای غربی در وزارت خارجه منصوب شد و بعد از آن به مدت سه سال معاون امور بین الملل وزارت امور خارجه بود.

او در نیمه دوم سال ۱۳۷۱ معاون حقوقی کنسولی و امور مجلس وزارت امور خارجه بود و دو سال در این سمت باقی ماند، و در سال ۱۳۷۳ به عنوان سفیر کبیر جمهوری اسلامی ایران به ژاپن رفت.

پس از بازگشت از ژاپن وی در سال ۱۳۷۸ دو سال به عنوان مشاور وزیر امورخارجه در امور بین المللی مشغول بود، و پس از آن در سال ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ مسئولیت معاونت ارتباطات با امور بین الملل این سازمان را به دعوت رئیس جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پذیرفت.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....