تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 شهریور 1399 - 19:02
کد خبر : 17975

وزیر اقتصاد باید در مجلس حاضر شود

وزیر اقتصاد باید در مجلس حاضر شود

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است موضوعاتی چون تخلف دو وزارتخانه در عرضه دارادوم، عرضه آبشاری سهام عدالت همزمان با بازگشت بازار، عدم تحقق وعده های مسوولان بورس و همچنین عملکرد غیراخلاقی حقوقی ها در به خطر انداختن سرمایه های عمومی از جمله ابهاماتی است که هم وزیر اقتصاد و هم مدیران بورسی

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است موضوعاتی چون تخلف دو وزارتخانه در عرضه دارادوم، عرضه آبشاری سهام عدالت همزمان با بازگشت بازار، عدم تحقق وعده های مسوولان بورس و همچنین عملکرد غیراخلاقی حقوقی ها در به خطر انداختن سرمایه های عمومی از جمله ابهاماتی است که هم وزیر اقتصاد و هم مدیران بورسی با حضور در این کمیسیون باید ابعاد و زوایای گوناگون آنها را برای نمایندگان مشخص کنند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاآنلاین؛ سید غنی نظری در تشریح مهمترین دلایلی که باعث بروز نوسانات اخیر در بورس شد می گوید: یکی دیگر از موضوعات مهمی که باعث بروز نوسانات اخیر بورس شد، فضاسازی هایی است که برخی حقوقی ها در بازار سرمایه انجام می‌دهند. در واقع حقوقی های دارای نفوذ، در وهله اول از طریق فضاسازی رسانه ای ارزش برخی سهام را در بازار کاهش می‌دهند، در مرحله بعد حقوقی ها وارد عمل می شوند و این سهام را با پایین ترین قیمت ممکن می خرند. بعد از جمع آوری سهام مورد نظر از بازار، این سوداگران بازار سرمایه دوباره فضاسازی های مخرب را این بار در راستای ارزشمند جلوه دادن این سهام آغاز می کنند و دوباره همان سهام را با قیمت های بالاتر به متقاضیان می فروشند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس این مکانیسم هر نوسانی که در بازار سرمایه ایجاد می شود به نوعی در راستای پاسخگویی به منافع سوداگران است. اما مساله اصلی اینجاست که در این داد و ستد یا سوداگری یا هر نام دیگری که دارد، سرمایه های جزء به نفع صاحبان سرمایه های کلان از صحنه خارج می شود. همانطور که قبلا هم به مردم هشدار می دادیم که نباید همه سرمایه های خود را تنها در سبد بورس قرار دهند و بهتر است که تنوع در سرمایه گذاری های خود داشته باشند، امروز هم از آنها همین مطالبه را داریم که بدون راهنما و مهارت کافی وارد بازار سرمایه نشوند و بورس را صفر یا صد نبینند.

نظری با اشاره به ورود مجلس به مشکلاتی که برای سرمایه های مردم در بورس ایجاد شده گفت: با پایان گرفتن تعطیلات دو هفته ای مجلس، موضوع بورس در راس بررسی های تخصصی کمیسیون اقتصادی مجلس قرار خواهد گرفت، چرا که این موضوع از جمله مطالبات اقشار مختلف از نمایندگان است. سوءمدیریت های رخ داده در مدیریت بازار سرمایه و ضعف در تحلیل و پیش بینی از جمله موضوعاتی است که باید بصورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. باید مشخص شود واقعا عدم عرضه دارادوم بدلیل ناهماهنگی های اجرایی بوده یا دلایلی دیگری پشت پرده این نوع تصمیم سازی ها وجود داشته است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه بورس را کانون تحولات مهم اقتصادی کشور در چشم انداز آینده، ارزیابی کرد و گفت: باید بدانیم که مردم از بورس اسقبال کرده اند چرا که فکر می کنند نظام، جایگاه ویژه ای برای بازار سرمایه تعریف کرده است، مردم سرمایه های خود را بخاطر فلان بنگاه اقتصادی بزرگ یا بهمان شرکت نامدار، وارد بورس نکرده اند، بلکه معتقدند که نبض تحولات اقتصادی آینده کشور در بازار سرمایه می تپد و چون به پیشرفت کشور فکر می کنند سرمایه های خود را به نفع کشور وارد میدان کرده اند. در واقع مردم به دنبال بازی برد، برد در بازار سرمایه هستند تا از طریق به جریان افتادن سرمایه های عمومی، بازار کسب و کار و تولید رونقی پیدا کند و از این طریق هم اقتصاد کشور سود کند و هم مردم از این سرمایه گذاری منفعت ببرند.

او خاطرنشان کرد: اما متاسفانه عدم هماهنگی ها و سوءمدیریت ها باعث شد تا هم بازار سرمایه آسیب ببیند و هم سرمایه های عمومی و جزء مردم دچار آسیب های گسترده ای شود. مردم و مسئولان باید بدانند، بورس مرکز تجمیع ریسک های اقتصادی است و اتمسفر سیالی در آن جریان دارد، این اتمسفر با کوچکترین اقدام نابخردانه و کوچکترین دخالت سیاسی در دالان نزولی قرار می گیرد و از سوی دیگر با کوچکترین تصمیمات مثبتی هم واکنش مثبت نشان می دهد و شاخص ها به سمت صعود اوج می گیرد.

سید غنی نظری با اشاره به دغدغه های عموم مردم برای حفاظت از ثبات بورس گفت: مردم این روزها تماس های فراوانی با وکلایشان می گیرند و از نمایندگان مجلس می خواهند که پیگیر سوءمدیریت های رخ داده در بازار سرمایه باشند. نمایندگان مجلس هم با توجه به اینکه در بورس ذینفع نیستند می توانند قضاوت درستی از دلایل ریزش شاخص بورس و سوءمدیریت های احتمالی رخ داده در آن داشته باشند. باید تلاش کنیم تا جایی که ممکن است ثبات در بازار حاکم شود تا فعالان اقتصادی بتوانند برنامه درستی برای تداوم فعالیت های اقتصادی خود داشته باشند. همانطور که قبلا اشاره کردم نبض تحولات آینده کشور در بورس می تپد. مجموعه این موضوعات در خصوص چگونگی آزاد سازی سهام عدالت، رفتار حقوقی ها و… از جمله مواردی است که هم وزیر اقتصاد و هم مدیران بورسی با حضور در این کمیسیون باید ابعاد و زوایای گوناگون آنرا را برای نمایندگان مشخص کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....