تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آذر 1400 - 12:07
کد خبر : 68120

ورشکست شدن دامداری‌های ایلام

ورشکست شدن دامداری‌های ایلام

 توان تولید وجود ندارد بسیاری از دامداری‌های استان ایلام به دلیل مشکلات تامین نهاده، عدم فروش شیر و نبود نقدینگی در آستانه ورشکستگی قرار دارند. یکی از مشکلات حوزه تولید در دامداری‌های استان ایلام بحث تهیه خوراک دام‌های سنگین و سبک است، بسیاری از دامداران به دلیل خشکسالی و گرانی نهاده‌ها در این زمینه مشکلات

 توان تولید وجود ندارد

بسیاری از دامداری‌های استان ایلام به دلیل مشکلات تامین نهاده، عدم فروش شیر و نبود نقدینگی در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

یکی از مشکلات حوزه تولید در دامداری‌های استان ایلام بحث تهیه خوراک دام‌های سنگین و سبک است، بسیاری از دامداران به دلیل خشکسالی و گرانی نهاده‌ها در این زمینه مشکلات زیادی دارند.

یکی از دامداران ایلام که دارای گاوداری در شهرستان چوار است،اظهار داشت: از مشکلات مهم دامداران استان ایلام نبود نقدینگی، کمبود علوفه و نهاده‌های دامی است.

محمد قاسمی بیان کرد: برای حل این مشکلات متاسفانه مسئولان از دامداران حمایت نکردند، دامداران به ناچار مجبور هستند دامداری را کنار گذاشته چون با این گرانی و هزینه‌های گزاف هیچ سودی عاید دامدار نمی‌شود.

برای دامداران قیمت‌های کنونی ذرت و سویا به صرفه نیست، همچنین این نهاده‌ها نیز از کیفیت لازم برای گاو سنگین برخوردار نیستند و باعث افت شیر گاوها می‌شود

وی افزود: قیمت تولیدات دامداری شامل شیر و گوشت که به بازار ارائه می‌شود، هیچ تناسبی با قیمت نهاده‌ها ندارد، به هر ارگان یا سازمانی برای حل مشکلات مراجعه می‌کنیم متاسفانه فقط در حد شعار صحبت می‌کنند و مشکلات دامداران پیگیری نمی‌شود.

قیمت‌های کنونی ذرت و سویا به صرفه نیست
وی ادامه داد: جو، سویا و ذرت در اختیار دامداری‌ها قرار نمی‌گیرد، فقط چند ماه یک بار سبوس در اختیار دامداری‌ها قرار داده می‌شود و مابقی نهاده‌های سهم دامداری‌ها در اختیار شرکت‌های خاص در شهرک صنعتی ایلام قرار می‌گیرد و این شرکت‌ها نیز ذرت و سویا را با قیمت گران در اختیار ما قرار می‌دهند.

قاسمی بیان کرد: برای دامداران قیمت‌های کنونی ذرت و سویا به صرفه نیست، همچنین این نهاده‌ها نیز از کیفیت لازم برای گاو سنگین برخوردار نیستند و باعث افت شیر گاوها می‌شود.

ورشکست شدن دامداری‌های ایلام| توان تولید وجود ندارد

وی گفت: در خصوص فروش شیر نیز دامداری‌ها مشکل دارند، قرار بود شیر در گاوداری به قیمت هر کیلو چهار هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شود، اما متاسفانه دامداری‌ها شیر را به چند لبنیاتی با قیمت بسیار کم می‌فروشند.

وی ادامه داد: چون کارخانه‌ای شیر در استان وجود ندارد، مجبور به فروش شیر با قیمت‌های بسیار پایین هستیم.

حل مشکلات فروش شیر و نقدینگی دامداری‌ها
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،   معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در خصوص مشکلات نقدینگی دامداران اظهار کرد: اگر دامداران بدهی معوق و بانکی دارند بانک ها دیگر نمی‌تواند مجدداً نقدینگی در اختیار آنها قرار دهند.

 بر اساس مصوبه کارگروه استانی اگر دامدارانی که در زمینه نهاده با مشکل مواجه باشند، خارج از میزان سهمیه می‌توانیم به صورت دوره‌ای کنسانتره در اختیار آنها نیز قرار دهیم

درخشنده رحیمی اضافه کرد: اگر دامداران بدهی معوق به بانک نداشته باشد، جهاد کشاورزی در صورتی که اعتبار در اختیار داشته باشد می‌تواند دامداران را برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی کند.

ورشکست شدن دامداری‌های ایلام| توان تولید وجود ندارد

وی در خصوص قیمت شیر نیز بیان کرد: قیمت پایه شیر توسط شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی و وزارتخانه جهاد برای هر کیلوگرم شیر ۶ هزار و ۴۰۰ تومان مصوب شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ایلام در خصوص نهاده‌های دامی نیز بیان کرد: در این خصوص تا جایی که امکان داشت جهاد کشاورزی از دامداران حمایت کرده است.

۹ کارخانه خوراک دام در سطح استان وجود دارد
وی گفت: هم اکنون لیست دامدارانی که نهاده دریافت کرده اند در اتحادیه مربوط به دامداران موجود است، به صورت دوره‌ای ذرت و سویا در اختیار دامداری‌های استان قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: بر اساس مصوبه کارگروه استانی اگر دامدارانی که در زمینه نهاده با مشکل مواجه باشند، خارج از میزان سهمیه می‌توانیم به صورت دوره‌ای کنسانتره در اختیار آنها نیز قرار دهیم.

رحیمی افزود: در این راستا ۹ کارخانه خوراک دام در سطح استان وجود دارد که با ظرفیت تولید ۱۲ هزار تن نهاده در سال به دامداری‌های استان خدمات رسانی می‌کنند.

استان ایلام با بیش از  یک هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی و نیمه صنعتی دامداری و با وجود بیش از  ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین و تولیدی بالغ بر ۱۵۰ هزار تن محصولات مختلف در سال یکی از استان‌های فعال کشور در زمینه دامداری است.

بخش مهمی از اشتغال استان ایلام در بخش دامداری و دامپروری است، نیاز است برای حل مشکلات این بخش تدابیر ویژه درنظرگرفته شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....