تاریخ انتشار : شنبه 2 مهر 1401 - 15:54
کد خبر : 102492

واکنش سبزعلیپور به اعتراضات خیابانی مردم

واکنش سبزعلیپور به اعتراضات خیابانی مردم

  آشوب، اغتشاش و تخریب اموال عمومی ، گرانی و مشکلات اقتصادی کشور را افزایش میدهد اعتراض مدنی و آرام حق مردم میباشد اما متأسفانه باید اعتراف کنم که ما هنوز فرهنگ اعتراض را نیاموخته و آنرا بلد نیستیم. زیرا هر تجمع ‌مسالمت آمیزی بسرعت از شعارهای اولیه خود دور میشود و به خشونت میگراید.

 

آشوب، اغتشاش و تخریب اموال عمومی ، گرانی و مشکلات اقتصادی کشور را افزایش میدهد

اعتراض مدنی و آرام حق مردم میباشد اما متأسفانه باید اعتراف کنم که ما هنوز فرهنگ اعتراض را نیاموخته و آنرا بلد نیستیم. زیرا هر تجمع ‌مسالمت آمیزی بسرعت از شعارهای اولیه خود دور میشود و به خشونت میگراید.

محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ضمن عرض تسلیت بابت درگذشت مرحومه “مهسا امینی” نسبت به اعتراضات اخیر مردم و تشنج آفرینی عده ای خاص در روزهای گذشته در تهران و شهرهای مختلف کشور واکنش نشان داد و طی تحلیلی در خصوص عواقب ناخوشایند اغتشاشات خیابانی هشدار داد و گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران که مطابق قانون اساسی بر پایۀ جمهوریت و اسلامیت بنا نهاده شده در پی پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ طی یک همه پرسی عمومی با رأی اکثریت مردم یعنی ۲/۹۸% آراء تثبیت شد و از ابتدای سال ۵۸ اولین نظام «جمهوری اسلامی مردم نهاد» در ایران تشکیل و پایه ریزی شد. لذا جهت شفافیت این مبحث و جمع بندی صحیح و قابل درک آن، لازم و ضروری میباشد تا ابتدا به نقش مهم مردم در شکل گیری و بقای نظام و حکومت ایران به اختصار اشاره کنم.
وی افزود: از آن تاریخ به بعد (یعنی از سال ۵۸ آغاز نظام «جمهوری اسلامی مردم نهاد») و با حضور قوی و قدرتمندِ مردم عزیزمان در صحنه سیاسی کشور، همه ساله انتخابات پی در پی و متعددی برگزار شده و با آراء مستقیم همین مردم، نمایندگان مجلس، رؤسای جمهوری، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و اعضاء شورای شهر و روستا انتخاب شده اند. جدای از اینکه این ملت تا به امروز با رأی مستقیم خود تمامی مقاماتِ ارشدِ نظام را برگزیده اند لکن باید یادآوری و تأکید نمایم که مردم همیشه با حضور خود در کف خیابانها و شرکت نمودن در راهپیمایی های سراسری، نظام برگزیده خود را پشتیبانی کرده و اجازۀ هیچ تعدی و تجاوزی به خاکِ ایران را به هیچکسی نداده اند. این ملت طی ۸ سال دفاع مقدس از جان و مال خود مایه گذشته و دشمن تا دندان مسلح و تحت حمایت قدرتهای بزرگ جهان را شکست دادند.
درکل، نظام اسلامی ایران به هر حمایتی که نیاز داشته این مردم جانانه از آن حمایت کرده اند، به هر حضور پر رنگی که احتیاج بوده باز هم همین ملت در صحنه حاضر شده اند، جهت ادارۀ کشور و یا مقابله با حوادث غیرمترقبه از جمله سیل و زلزله و طوفان… و بازسازی خرابی ها، هر کمبودی وجود داشته مجدداً همین مردم شریف کمبودها را جبران کرده اند. فلذا حضور گسترده و همه جانبۀ مردم در صحنه های مختلف مبین و نشان دهندۀ این واقعیت است که نظام اسلامی ایران، نظامی است مردم نهاد و مردم سالار که بدون حضور مردم، حکومتی است بی روح و شکننده!!! پس مردم، ولی نعمتان و سروران مسئولین و مقامات ایران هستند که احترامشان واجب و ضروریست.
علیپور اظهار داشت: اما همین ملتی که یار و یاور نظام بوده و ولی نعمت و سروران مسئولین و مقامات کشورمان محسوب میشوند، متأسفانه تمام سختی ها و فشارهای اقتصادی، کمبودها، گرانی و تنگی معیشت را نیز متحمل شده اند و صورت خود را هم بعضاً با سیلی سرخ کرده اند.!! الحق و الانصاف مردمی با این ویژگیها و با این همه صبر، متانت و مهربانی مستحق بهترین زندگی و رفاه، بالاترین امنیت، بهره مند از شرایط معیشتی مناسب و نهایتاً مستحق داشتن اقتصاد، تولید و زندگی بهتری نسبت به وضع کنونی شان میباشند.
اما با این تفاسیر، غالباً شاهد این واقعیت تلخ هستیم که برخی از مسئولین و مقامات دولتی بویژه طی ۲ دهۀ گذشته از مردم غافل بوده و همین غفلت ها، فشارهای زیادی را بر مردم وارد نموده و آنان را نسبت به آینده ناامید و بابت سختی معیشت و دیگر نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی ناراحت و مکدر کرده اند.
وی در ادامه با اشاره به اعتراضات اخیر مردم در تهران و چند شهر دیگر افزود: پس درگذشت مرحومه “مهسا امینی” شاهد اعتراضات و گردهمایی های مسالمت آمیزی از سوی برخی از هموطنان عزیزمان بودیم که برای همه قابل احترام و قابل درک بود و در همین راستا اینقدر این موضوع مهم و حساس بود که غالب مقامات ارشد نظام نسبت به این حادثه واکنش نشان داده و حتی جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری بصورت تلفنی با خانواده مرحومه امینی صحبت کرده و ضمن عرض تسلیت، دستور پیگیری موضوع را به مسئولین ذیربط صادر نمودند و متعاقباً ریاست محترم قوه قضائیه نیز دستورات ویژه ای را به دادستانها دادند.
فلذا تا این مرحله، همه اعم از مسئولین و مردم از این رخداد تلخ بسیار متأسف و ناراحت شده، پیام این اعتراضات را شنیدند و حتی خود را ملزم به همراهی با معترضین دانستند.

اعتراضات در روزهای اول آرام بود و عمدتاً با شعارهایی به حق و قابل فهم و درک در چند شهر از جمله تهران برپا شد. تا اینجای کار هیچ مشکلی در بین نبود زیرا اعتراضات آرام، حق مسلم و حق قانونی مردم ایران که بنوعی ولی نعمت و صاحبان این کشور محسوب میشوند میباشد اما از زمانیکه عده ای خاص از فرصت پیش آمده سوء استفاده کرده و با شورش و اغتشاش، جامعه را نا امن، اموال عمومی را تخریب و پرچم ایران را به آتش کشیدند، خود بخود امنیت ملی را به خطر انداخته و با سر دادن شعارهای سیاسی و هنجارشکن، اپوزسیون و کشورهای دشمن ایران را شاد کردند!! این عده سهواً و یا عمداً نه تنها امنیت ملی کشورمان را به خطر انداختند بلکه با تخریب اموال عمومی و با به آتش کشیدن پرچم ایران، تمام دستاوردهای مردمِ معترض را نیز زیر سوال بردند.!!
سبزعلیپور تصریح کرد: اعتراض مدنی و آرام حق مردم میباشد اما متأسفانه باید اعتراف کنم که ما هنوز فرهنگ اعتراض را نیاموخته و آنرا بلد نیستیم. زیرا هر تجمع مسالمت ‌آمیزی بسرعت از شعارهای اولیه خود دور میشود و به خشونت میگراید. شاید علت آن هم این باشد که مجوز برای تجمعات به سادگی صادر نمیشود و وزارت کشور همۀ تجمعات و اعتراضات مدنی را نیز غیرقانونی مینامد.!! این در حالیست که قانون اساسی ما در اصل بیست و هفتم، راهپیمایی مردم را مشروط بر اینکه مسلحانه و مخل احکام اسلام نباشد مجاز اعلام کرده است. در کشورهائیکه تمرین دموکراسی بیشتری دارند، در یک روز و در رأس ساعتی مشخص هزاران نفر در مسیر معینی با حفاظت پلیس، راهپیمایی و اعتراض خویش را در موضوع معین و مشخصی اعلام میکنند و سپس هر یک به سرکار خود میروند و این یک امر عادی و طبیعی است. به همین خاطر وزارت کشور ما نیز باید اعتراض مدنی را به رسمیت بشناسد و در صدور مجوزها سختگیری نکند و مردم هم باید پایبند به قوانین و دستورالعمل های اعتراض مدنی باشند.
وی اظهار داشت: شعارها و خرابکاریهاى عده ای خاص و جمعى از معترضین اصلاً شبهاتى به اعتراض کنندگان به مشکلات و اختلافات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ندارد لکن انحراف در صفوف اعتراض کنندگان کاملاً مشهود است!! و به همین دلیل متأسفانه شعارها و عملکرد معترضین رنگ و بوى غریب و خطرناکى بخود گرفته است، فلذا مردم عزیزمان علی الخصوص جوانان باید هشیار باشند تا مبادا وارد بازى مبهمى شوند که خروج از آن دیگر در دست آنان نباشد زیرا با خشونت و بزن و بکش، هیچ سودی عاید کسی نمیشود و اگر کسی آتشی را روشن کند قطعاً تر و خشک را با هم میسوزاند که در این میان حتماً دست خودش نیز میسوزد.
در این راستا باید عرض کنم که اغتشاش و هرج و مرج، هیجانات زود گذر، تخریب اموال عمومی نه تنها گرهی از مشکلات مردم باز نمیکند بلکه گرانی و مشکلات اقتصادی را بیشتر نیز میکند. نا امنی کشور، سریعاً ارزش ارزهای دیگر را بالا برده و ارزش پول ملی را کاهش میدهد. اجناس و کالاهای اساسی و مصرفی مردم توسط سود جویان و محتکرین به قصد گرانفروشی احتکار میشوند!! نا امنی، جرم و جنایت و معضلات اجتماعی روز به روز در جامعه بیشتر میگردد، سرمایه و سرمایه گذاران را هم فراری میدهد و دهها مورد از همین موارد منفی پی در پی رخ میدهد که ذکر تک تک آنان از حوصلۀ بحث خارج میباشد.
علیپور یادآور شد که مشکلات موجود کشور و مواردی که باعث اعتراض و دلخوری مردم عزیزمان شده مربوط به همه دستگاهها و مسئولین اجرایی کشور میباشد، پس هر دستگاهی در این میان سهمی دارد و باید سهم و نقش خودش را در این مشکلات و بروز نارضایتی ها بپذیرد. در همین راستا توقع بر این است که هیچ مقامی از زیر تعهداتش شانه خالی نکرده و تمام مشکلات را به گردن این و آن و سایر قوا و دستگاهها نیاندازد. البته در این میان انتظارات مردم از دولت بیش از سایر قوا و دستگاههای دیگر میباشد. ضمناً لازم به ذکر است که در حال حاضر طبق تصمیم نظام مقرر شده است که با معترضین تا حد امکان مدارا شود ولیکن بحث اصلی اینجاست که رأفت و مدارای نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی با اغتشاشگران خواست و خرد جمعی نظام میباشد نه تصمیم یک جانبه دولت، زیرا هیچیک از نیروهای نظامی و انتظامی حاضر در صحنه اعم از قرارگاه ثارالله، سپاه، بسیج و حتی نیروی انتظامی تحت امر مستقیم دولت نیستند که به صرف خواست دولت، با معترضین مدارا و یا با آنان برخورد قهرآمیز بکنند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره و با تأکید مجدد بر اینکه مردم همیشه در صحنه ایران لایق بهترین خدمات و عالیترین معیشت هستند گفت: مردم عزیزمان استحقاق هرگونه تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی، فرهنگی و اجتماعی را دارند و این باید در حافظه تمام مسئولین کشورمان باقی بماند که بواسطه حضور همین مردم است که مقامات ارشد و مسئولین کشوری در این مناصب قرار دارند و خدمت به مردم را باید در تمام مسیر، سرلوحه برنامه‌ های خود قرار دهند و از امور جناحی و گروهی و هواهای نفسانی بپرهیزند. برای صدمین بار این نکته مهم را عرض میکنم کشوری همچون ایران که روی ثروت بی نظیر طبیعی و خدادادی خوابیده دلیلی ندارد که کمبود و مشکلات اقتصادی داشته باشد و اگر مشکلی هم وجود دارد باید آنرا در جای دیگری جستجو کرد!! فلذا مردم شریف و ثروتمند ایران باید وضعیت بسیار مطلوبی داشته و در رفاه کامل باشند نه اینکه در آرزوی ابتدایی ترین نیازهای زندگی، شب را به روز برسانند!! البته مجدداً تأکید میکنم بشرطی که مردم هم اجازه ندهند تا عده ای معاند و اغتشاشگر با اعمال و رفتار و شعارهای خارج از عرف خود و با تخریب اموال عمومی و اموال مردم، با آتش زدن پرچم ایران و قرآن و مساجد و با ایجاد رعب و وحشت و حمله به نیروهای امدادی و انتظامی و….. زمینه ناامنی و افزایش مشکلات و بی اعتمادی را بوجود آورند و دست دولت را جهت اصلاحات، ایجاد تغیر و تحول، رفع مشکلات و کشورداری مطلوب و خدمات رسانی قابل قبول نبندند./انتهای پیام

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....