تاریخ انتشار : یکشنبه 26 تیر 1401 - 20:28
کد خبر : 94749

واکنش ایران به اظهارات بایدن در عربستان

واکنش ایران به اظهارات بایدن در عربستان

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای بی اساس بایدن در نشست جده را مردود خواند و گفت: آمریکا بار دیگر با توسل به سیاست شکست خورده ایران هراسی، درصدد تنش آفرینی و بحران سازی در منطقه برآمده است. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز (یکشنبه) ۲۶ تیر ماه به ادعاها و

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای بی اساس بایدن در نشست جده را مردود خواند و گفت: آمریکا بار دیگر با توسل به سیاست شکست خورده ایران هراسی، درصدد تنش آفرینی و بحران سازی در منطقه برآمده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز (یکشنبه) ۲۶ تیر ماه به ادعاها و اتهامات منتشر شده علیه کشورمان در طی سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا از جمله اظهارات وی در نشست جده واکنش نشان داد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه ۲۵ تیر ماه در جمع تعدادی از سران کشورهای عربی در نشست جده مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی ثباتی منطقه شده است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با بیان اینکه این کشور به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای فشار بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می دهد، عنوان کرد آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.

آمریکا درصدد تنش آفرینی و بحران سازی در منطقه برآمده

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در همین خصوص برخی ادعاها و اتهامات منتشر شده علیه جمهوری اسلامی ایران در سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه غرب آسیا از جمله اظهارات او در نشست جده را، مردود و بی اساس خواند و افزود: این ادعاهای واهی، در راستای تداوم سیاست فتنه انگیزانه و تنش آفرین واشنگتن در منطقه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی با اشاره به سابقه آمریکا به عنوان اولین کشور به کارگیرنده بمب هسته‌ای، مداخله مستمر در امور داخلی کشورهای منطقه، اشغال و تجاوز نظامی، فروش انبوه سلاح و ترویج نظامی گری در منطقه افزود: آمریکا بار دیگر با توسل به سیاست شکست خورده ایران هراسی، درصدد تنش آفرینی و بحران سازی در منطقه برآمده است.

آمریکا شریک اصلی جنایات رژیم صهیونیستی

به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس،  کنعانی همچنین با اشاره به چندین دهه حمایت کور و نامحدود دولت آمریکا از رژیم غاصب صهیونیستی افزود: بی شک دولت آمریکا شریک اصلی ادامه اشغال سرزمین فلسطین و قدس شریف، جرم و جنایات روزمره این رژیم علیه فلسطینی‌ها و آپارتاید و نقض سیستماتیک حقوق بشر علیه ملت مظلوم و مقاوم فلسطین است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در بهره برداری از فناوری صلح آمیز هسته‌ای در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و پایبندی بر استمرار گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها، افزود: اتهامات دروغین آمریکا در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و چشم پوشی این کشور از چندین دهه فریبکاری رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم غیرعضو در معاهده عدم اشاعه و بزرگترین دارنده زرادخانه تسلیحات هسته‌ای در منطقه، نشانه بزرگی از تزویر و نفاق دولت آمریکاست.

کنعانی در پایان با تأکید بر سیاست اصولی و سازنده جمهوری اسلامی ایران در استقبال از گفت‌وگو با همسایگان و ابتکارهای درون منطقه‌ای، افزود: انتظار می‌رود دولت‌های منطقه در پاسخ به دعوت و ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای، گام‌های سازنده‌ای به نفع امنیت دسته جمعی، صلح و ثبات و توسعه مشترک بردارند.

بیانیه نهایی اجلاس امنیت و توسعه عربستان

شرکت‌کنندگان در اجلاس امنیت و توسعه جده بیانیه‌ای صادر و حمایت خود را از عاری شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کردند. در این بیانیه آمده است که سران کشورهای حاضر در این اجلاس بر محوریت تلاش‌های دیپلماتیک برای آنچه ممانعت ایران از توسعه سلاح هسته‌ای خوانده شد، تأکید کردند. سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس جده همچنین ضمن حمایت از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از ایران برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده و اهمیت عاری شدن منطقه خلیج فارس از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد تأکید قرار دادند.

جو بایدن رئیس جمهور در نخستین سفرش به غرب آسیا و در مقصد اول این سفر به سرزمین‌های اشغالی رفت و از آن جا به عربستان سعودی سفر کرد و در نشست جده با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به اضافه مصر، عراق و اردن شرکت کرد. وی در نشست جده همچنین بیان کرد: «بگذارید به روشنی بگویم که ایالات متحده همچنان به عنوان یک شریک فعال در خاورمیانه باقی خواهد ماند. ما قرار نیست خارج شویم و یک خلاء ایجاد کنیم که توسط چین، روسیه یا ایران پر شود».

گفتنی است در سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی و بعد از دیدارش با لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیانیه‌ مشترکی موسوم به «بیانیه قدس» منتشر شد. بیانیه‌ای که باز هم به ایران اشاره شده بود. در این بیانیه آمده است که واشنگتن به امنیت رژیم اسرائیل و حفظ برتری نظامی [ادعایی] این رژیم در منطقه همچنان پایبند است و اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد و آمریکا آماده است تا از تمام عناصر قدرت ملی خود برای اطمینان از این نتیجه استفاده کند و همچنین خود را متعهد به مقابله با فعالیت‌های مستقیم ایران یا فعالیت‌هایی که از طریق گروه‌های همسو با خود همچون حزب‌الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی انجام می‌دهد، می‌داند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....