تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آذر 1400 - 21:13
کد خبر : 68068

واشنگتن در تفرقه افکنی در جنوب شرقی آسیا

واشنگتن در تفرقه افکنی در جنوب شرقی آسیا

به نظر می رسد واشنگتن هنوز گرفتار پارانویای سنگینی بوده و معتقد است هر کشوری که طرفدار آمریکا نیست باید طرفدار چین باشد.

به نظر می رسد واشنگتن هنوز گرفتار پارانویای سنگینی بوده و معتقد است هر کشوری که طرفدار آمریکا نیست باید طرفدار چین باشد. این باعث می شود که این کشور به بزرگترین خرابکار توسعه و ثبات در آسیا و اقیانوسیه تبدیل شود.

جینا ریموندو وزیر بازرگانی ایالات متحده در هفته گذشته در یک مجمع اقتصادی در سنگاپور برنامه ایالات متحده برای ایجاد چارچوب اقتصادی جدید منطقه هند و اقیانوس آرام در سال آینده را فاش کرد و افزود که آمریکا بار دیگر وارد پیمان تجاری جامع فرا-اقیانوس آرام  (CPTPP) نخواهد شد.

تقریباً همزمان، ایالات متحده و ژاپن اعلام کردند که در حال ایجاد نوع جدیدی از روابط مشارکت تجاری هستند. آنها طی این اعلامیه بر نگرانی های مشترک خود در مورد “کشور ثالث” تأکید کردند.

به نظر می‌رسد که دولت جو بایدن برای تحقق به اصطلاح «رقابت منصفانه»، حتی تناقض میان گفتار و کردار خود را نادیده گرفته است.

دولت آمریکا نباید سخنرانی لی هسین لونگ نخست وزیر سنگاپور در مجمع افتصادی فوق را ناچز بداند. نخست وزیر سنگاپور در این سخنرانی با جدایی اقتصاد چین و ایالات متحده مخالفت کرده و احتمال تقسیم اقتصاد جهانی را به دو باشگاه «اقتصادهای دسته جمعی و اقتصادهای مستقل» رد کرد. او دو اقتصاد بزرگ جهان را به دوقلوهای سیامی تشبیه کرد و گفت که امکان تقسیم این دو سیستم مجزا وجود ندارد.

این باید به عنوان دیدگاه مشترک کشورهای جنوب شرقی آسیا در نظر گرفته شود.

آمریکا در انتظار قطع روابط میان چین و اعضای آسه‌آن است اما بر خلاف آن، چین و اعضای آسه‌آن به‌ویژه در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به بزرگترین شریک تجاری یکدیگر تبدیل شده‌اند.

با این حال، اگرچه پیشنهاد واشنگتن برای سرد کردن روابط با چین توسط آسه آن رد شده است، اما واشنگتن به دلیل اهمیت اقتصادی و استراتژیک آسه آن برای چین، همچنان تلاش می‌کند تا آسه آن در برخورد خصمانه با چین در کنار واشنگتن بایستد.

همانطور که وانگ یی وزیر امور خارجه اشاره کرده است منطقه آسیا-اقیانوسیه قوی ترین و متحدترین موتور رشد در جهان است و باید با هرگونه تلاش برای منافع یک طرفه مخالفت کند.

سخنرانی رئیس جمهور شی جین پینگ در نشست مجازی به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط گفتگوی چین و آسه آن در روز دوشنبه مطمئناً انرژی جدیدی را به توسعه روابط دوجانبه تزریق خواهد کرد.

ایالات متحده به جای تلاش برای منافع فردی، باید دست از اندیشه «برد یک طرفه» برداشته و برای ایفای نقش سازنده در ارتقای یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای تلاش بیشتر کند. تلاش برای ایجاد شکاف بین چین و شریک تجاری و استراتژیک اصلی آن نیز مانع روابط چین و آمریکا خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....