تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آبان 1398 - 14:42
کد خبر : 2430

وابستگی آمریکا به نفت خلیج فارس در پایین‌ترین حد/ اوپک‌پلاس تصمیمی برای کاهش تولید ندارد

وابستگی آمریکا به نفت خلیج فارس در پایین‌ترین حد/ اوپک‌پلاس تصمیمی برای کاهش تولید ندارد

در جدیدترین گزارش EIA از آمار تولید و ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا بیش از حد انتظار بوده است. موجودی هفتگی مخازن نفت آمریکا این هفته بیش از ۷.۹۲ میلیون بشکه جهش داشت (درحالی که انتظار می‌رفت ۱.۵+ افزایش یابد)که این موضوع عامل مازاد عرضه و فشار قیمت است. گفتنی‌ است موجودی ذخایر نفت آمریکا طی

در جدیدترین گزارش EIA از آمار تولید و ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا بیش از حد انتظار بوده است. موجودی هفتگی مخازن نفت آمریکا این هفته بیش از ۷.۹۲ میلیون بشکه جهش داشت (درحالی که انتظار می‌رفت ۱.۵+ افزایش یابد)که این موضوع عامل مازاد عرضه و فشار قیمت است. گفتنی‌ است موجودی ذخایر نفت آمریکا طی ۲ماه اخیر، ۷ هفته افزایشی و تنها یک هفته کاهشی گزارش شده که بر نگرانی سمت عرضه افزوده است.

از سوی دیگر واردات نفت آمریکا از عربستان در هفته گذشته به ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسیده که این میزان کمترین رقم در ۳۵ سال گذشته است. گفتنی است میزان واردات نفت عربستان به آمریکا در مدت مشابه سال قبل برابر با یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه گزارش شده بود که شاهد افت ۸۳ درصدی وابستگی آمریکا به نفت عربستان هستیم. این درحالی است طبق گزارش‌های EIA، صادرات نفت خام آمریکا به بالاترین حد خود یعنی ۳.۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و این موضوع حاکی از آن است که در آینده نزدیک آمریکا بعنوان کشوری مطرح در صادرات نفت شناخته خواهد شد.

البته افزایش شدید تولید نفت از سوی آمریکا تنها عامل تهدیدکننده سمت عرضه نبوده و عدم تمایل کشورهای تولیدکننده غیر عضو اوپک به کاهش بیشتر تولید نیز چالش جدیدی برای قیمت نفت محسوب می‌شود. در این رابطه گزارش ماهانه اوپک نشان می دهد که عرضه جهانی کشورهای غیر عضو طی ۵ سال آینده با رشد ۵.۳ میلیون بشکه در روز به روزانه ۵۰.۸ میلیون بشکه خواهد رسید! این در حالی است که تقاضای جهانی ۴.۹میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

از این رو قیمت نفت که می‌رفت با انتشار گزارش‌هایی در خصوص توافق بر سر آتش‌بس جنگ تجاری، در کانال صعودی تقویت شود، فعلا در محدوده ۶۲ دلار در حال نوسان است. شاخص نفت وست تگزاس نیز بدون تغییر نسبت به ابتدای هفته در محدوده ۵۶ دلار قرار دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....