تاریخ انتشار : جمعه 6 آبان 1401 - 22:45
کد خبر : 105652

همین حالا این نرم‌افزار را حذف کنید!

همین حالا این نرم‌افزار را حذف کنید!

شناسایی روبیکا به عنوان بدافزار جاسوسی توسط گوگل پلی پروتکت از لحظاتی پیش خبری مبنی بر شناسایی روبیکا به عنوان بدافزار جاسوسی توسط گوگل پلی پروتکت منتشر شده است. سرویس امنیتی گوگل با ارسال هشداری به کاربران، به آن‌ها توصیه کرده این اپلیکیشن را حذف کنند! بعید است روبیکا را نشناسید، پدیده‌ای که با تبلیغات کلان از

شناسایی روبیکا به عنوان بدافزار جاسوسی توسط گوگل پلی پروتکت

از لحظاتی پیش خبری مبنی بر شناسایی روبیکا به عنوان بدافزار جاسوسی توسط گوگل پلی پروتکت منتشر شده است. سرویس امنیتی گوگل با ارسال هشداری به کاربران، به آن‌ها توصیه کرده این اپلیکیشن را حذف کنند!

بعید است روبیکا را نشناسید، پدیده‌ای که با تبلیغات کلان از صداوسیما گرفته تا رسانه‌های خصوصی برای کاربران ایرانی معرفی شد و به مرور با گسترش ابزارهایش از آن به عنوان یک سوپراپلیکیشن یاد شد. پلتفرمی که از همان ابتدا با انتقادات زیادی در زمینه‌های امنیتی و کارکردی مواجه بود، این روزها به عنوان جایگزین اینستاگرام برای کسب‌وکارهای داخلی معرفی می‌شود و به نظر می رسد کمتر کاربر ایرانی به استفاده از آن تمایل داشته باشد!

حالا اما و در شرایطی که شاید با معرفی بسته حمایتی از کسب‌وکارهای آنلاین، اندک امیدی به مهاجرت کسب‌وکارها به روبیکا وجود داشت، خبری مثل بمب همه را بهت‌زده کرده: گوگل روبیکا را به عنوان بدافزار جاسوسی شناسایی کرده است!

شناسایی روبیکا به عنوان بدافزار جاسوسی توسط گوگل پلی پروتکت

روبیکا تابستان گذشته رسما به علل امنیتی از پلی استور حذف شد و از همان زمان ضربه بزرگی به اعتماد کاربران ایرانی در مورد این پلتفرم وارد شد. کاهش اقبال عمومی نسبت به روبیکا و برخی نگرانی‌های امنیتی شرایطی را فراهم کرد که اصلا برای پروژه‌ای در این وسعت ایده‌ال نبود!

روبیکا گرچه از پلی استور به عنوان اپ استور مرجع اندرویدی‌ها حذف شد،‌کماکان در اپ‌استورهای داخلی چون بازار و مایکت در دسترس بود، اما امروز و برخی کاربران که قصد ورود به روبیکا را داشته‌اند با این پیغام مواجه شده‌اند:

این برنامه در تلاش است از داده‌های شخصی‌تان مانند پیامک‌ها، عکس‌ها، صوت‌های ضبط شده یا سابقه تماستان جاسوسی کند.

شناسایی روبیکا به عنوان بدافزار جاسوسی توسط گوگل پلی پروتکت ؛ «همین حالا این نرم‌افزار را حذف کنید!»

کابران جدیدی نیز که قصد نصب این پلفترم را داشته باشند با این پیغام مواجه می‌شوند و گوگل توصیه می‌کند که حتی اگر سازنده اپ را می‌شناسید باز هم از آن ساتفاده نکنید! در واقع روبیکا ابزارهای گسترده‌ای برای جاسوسی و دسترسی بدون اجازه به اطلاعات کاربران دارد و همین موضوع نگرانی گوگل را در پی داشته است.

گفتنی است که گوگل پلی پروتکت به طور خودکار اپ‌هایی که امکان دسترسی به اطلاعات کاربر دارند را شناسایی می‌کند و این یعنی شاید روبیکا الزاما مشغول جمع‌آوری داده‌های کاربران و مخابره آن‌ها نباشد،‌ اما در اینکه این امکان را در سطح گسترده‌ای دارد تردیدی نیست! اما روبیکا به چه اطلاعاتی دسترسی دارد؟ بنابر گفته سپر دفاعی گوگل، این موارد عبارتند از؛

  1. پیامک‌ها (SMS)
  2. تصاویر
  3. صداهای ضبط شده
  4. سابقه تماس

متاسفانه روبیکا هم مانند بسیاری دیگر از پلتفرم‌های داخلی، امکان حذف حساب کاربری یا Delete Account آنی را به شما نمی‌دهد و فعلا با پاک کردن این اپلیکیشن از روی موبایل اندرویدی خود می توانید امنیت دستگاه‌تان را بهبود ببخشید. همه این‌ها در حالی است که اخیرا یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده بود، جایی مطمئن‌تر از روبیکا برای کسب و کارهای آنلاین وجود ندارد.

در ادامه ترجمه توییت روبیکا خطاب به اکانت گوگل‌پلی را می خوانید.

ترجمه توییت روبیکا خطاب به اکانت گوگل‌پلی:

گوگل‌پلی عزیز
همونطور که میدونی روبیکا این مدت آپدیت جدیدی نداشته و در سطح دسترسی اپ به گوشی که در اختیار کاربره تغییری ایجاد نکرده، در لایه دسترسی هم ریکوئست متفاوتی نسبت به قبل ایجاد نشده
لطفا مستنداتی که برای هشدار سپر ایمنی اعلام کردید رو در اختیار ما بذارید.

638025772713207352 اقتصاددان نوشته

دیدگاه شما در خصوص شناسایی روبیکا به عنوان بدافزار جاسوسی توسط گوگل پلی پروتکت چیست؟ آیا شما از روبیکا استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....