تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آذر 1399 - 10:59
کد خبر : 26105

همکاری با چین در شرایط کنونی یک ضرورت است

همکاری با چین در شرایط کنونی یک ضرورت است

موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت تأکید کرد: در حال حاضر، همکاری با چین صرفاً یک تمایل نیست و بلکه یک ضرورت است. مجتبی موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: براساس گزارش بانک جهانی، چین به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹ با ۲۲ تریلیون دلار، اقتصاد

موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت تأکید کرد: در حال حاضر، همکاری با چین صرفاً یک تمایل نیست و بلکه یک ضرورت است.

مجتبی موسویان، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: براساس گزارش بانک جهانی، چین به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۹ با ۲۲ تریلیون دلار، اقتصاد آمریکا را کنار زد و در دوران کرونا هم که هنوز قدرتهای بزرگ دنیا با این ویروس درگیرند، این بیماری را ظرف ۷۲ روز کنترل کرد.

به گزارش اقتصاددان  به نقل از بازار ،  موسویان افزود: به اعلام نهادهای بین المللی تجاری، تمام کشورهای دنیا در سال جاری کاهش ۱۰ درصدی تجارت خارجی را تجربه خواهند کرد اما چین نه تنها روند کاهشی نخواهد داشت بلکه رشد ۱.۶ دهم درصدی را هم تجربه می کند ضمن اینکه رشد اقتصادی چین در مقایسه با کشورهای دیگر هم منفی نبود.

موسویان از کشور چین با عنوان یک پدیده اقتصادی یادکرد و گفت: در حال حاضر نه تنها ایران بلکه رویکرد بسیاری از کشورهای جهان هم به همکاری با کشور چین است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت تأکید کرد: در حال حاضر، همکاری با چین صرفاً یک تمایل نیست و بلکه یک ضرورت است.

وی درباره اهمیت قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: فدراسیون روسیه با انعقاد چنین قراردادی با چین حجم بالایی از سرمایه گذاری را از این کشور دریافت کرده و پاکستان هم حدود ۴۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری را از طرف چین دریافت کرد و این یعنی تمام کشورها این رویکرد را دنبال می کنند و دیگر باید ساعتها را با پکن تنظیم کرد.

موسویان گفت: چین بزرگترین شریک تجاری ایران و بزرگترین خریدار نفت خام و محصولات پتروشیمی ایران است لذا در صورت تعریف یک رابطه راهبردی برد برد با چین مانند سایر کشورها می توان از قِبَل این همکاری بزرگ، اقتصاد کشورمان را هم رونق دهیم.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت با تأکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت های همکاری بین ایران و چین گفت: برتری، حفظ و توسعه منافع ملی کشورها در همه تعاملات بین المللی مطرح است اما فراموش نکنیم که کشور چین هیچ سوء سابقه ای در ایران ندارد و نگاهش در ارتباط با کشورها امروز و فردایی نیست و این یک مزیت محسوب می شود.

موسویان با اشاره به اینکه ۷۰ درصد صادرات ما با کشورهای همسایه است و اگر چین و هند را هم اضافه کنیم به ۹۰ درصد خواهدرسید گفت: ایران به عنوان دارنده بزرگترین منابع نفت و گاز نیازمند بازار جهانی است، لذا همه جناح ها و گروه ها باید متفق القول شده و در این راهبرد توسعه همکاری با چین متمرکز شوند.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....