تاریخ انتشار : شنبه 25 تیر 1401 - 20:27
کد خبر : 94580

همکاری ایران و روسیه وارد فاز جدیدی شد

همکاری ایران و روسیه وارد فاز جدیدی شد

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایجاد یک منطقه آزاد مشترک بین ایران و روسیه را از اهداف آتی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد خواند و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در آینده نزدیک این مهم تحقق خواهد گرفت. اواخر بهار سال جاری بود که «نواف» عضو مجلس دومای روسیه و نماینده ویژه پوتین، «سرگئی میلوشکین»

دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی ایجاد یک منطقه آزاد مشترک بین ایران و روسیه را از اهداف آتی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد خواند و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در آینده نزدیک این مهم تحقق خواهد گرفت.

اواخر بهار سال جاری بود که «نواف» عضو مجلس دومای روسیه و نماینده ویژه پوتین، «سرگئی میلوشکین» مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستارا خان روسیه، «الک ساو چنکو» نایب رییس دومای روسیه و هیات همراه در جلساتی متفاوت با «سعید محمد» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی دیدار و بر گسترش همکاری‌های دو و چند جانبه ایران و روسیه با تکیه بر ظرفیت‌های در مناطق آزاد ایران تاکید کردند.

پس از آن دیدار و با پیگیری‌های دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، قانونی را برای تصویب پروتکل الحاقی توافقنامه منطقه آزاد بین اتحادیه اوراسیا و ایران امضا کرد.

این توافقنامه شامل قوانین اساسی تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران است و تا حد ممکن به قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) نزدیک است. در آن تعهدات طرفین برای کاهش یا لغو حقوق گمرکی و دیگر موانع غیر گمرکی برای برخی از کالاها در راستای تشویق همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو طرف تعریف می‌شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا، یک اتحادیه اقتصادی است که بیشتر اعضای آن کشورهای شمال منطقه اوراسیا در شرق اروپا هستند.

سعید محمد، مشاور رئیس‌جمهور در امور مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی و دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی ایجاد یک منطقه آزاد مشترک بین ایران و روسیه را از اهداف آتی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد خواند و تاکید کرد که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در آینده نزدیک این مهم تحقق خواهد گرفت.

جزئیات تفاهم نامه بانکی ایران و روسیه

هفته گذشته نیز علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی درباره سفر خود به روسیه گفت: در این سفر گفتگوهای بسیار خوب و ارزنده ای با مقامات عالی و اقتصادی روسیه داشتیم و با توجه به تاکیدات روسای جمهور دو کشور به توسعه روابط پایدار اقتصادی بین ایران و روسیه مقرر شد در زمینه‌های مالی و بانکی زمینه‌های لازم را برای توسعه پایدار روابط ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه و اراده سیاسی دو کشور هم بر توسعه تعاملات اقتصادی هست، ادامه داد: خوشبختانه هم از طرف جمهوری اسلامی ایران و هم از طرف روسیه علاقه‌مندی قابل ملاحظه‌ای برای توسعه روابط وجود دارد، لذا در این خصوص مذاکرات خوبی انجام شد و امیدوارم که این مذاکرات در آینده زمینه ساز توسعه پایدار روابط دو کشور باشد.

او افزود: در آینده نزدیک تفاهمات انجام شده در این سفر را اجرایی خواهیم کرد و نتایج آن را تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور خواهند دید.

دلار و یورو در تبادلات تجاری ایران و روسیه حذف می‌شود؟

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: طبعا استفاده از ارزهای غیر دلار و یورو و سایر موضوعاتی که تجار و فعالان اقتصادی بتوانند از بسترهای جدید استفاده کنند جزو مواردی است که مورد پیگیری قرار می‌گیرد و انشاالله باید نتایج آن را در عمل شاهد باشیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....