تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 10:22
کد خبر : 36903

همه چیز درباره عرضه اولیه امروز بورس (۹۹/۱۲/۰۶)

همه چیز درباره عرضه اولیه امروز بورس (۹۹/۱۲/۰۶)

امروز ۶ اسفند ۹۹ سرانجام عرضه اولیه اپال انجام خواهد شد. قبل از مشارکت در این عرضه اولیه، چند نکته مهم درباره اپال و عرضه اولیه آن وجود دارد که باید بدانید. به عنوان نمونه ۵ ریسک و ابهام پیش روی شرکت اپال کانی پارس می‌باشد. به دلیل شرایط بازار و قرمزپوشی آن، عرضه اولیه اپال در

امروز ۶ اسفند ۹۹ سرانجام عرضه اولیه اپال انجام خواهد شد. قبل از مشارکت در این عرضه اولیه، چند نکته مهم درباره اپال و عرضه اولیه آن وجود دارد که باید بدانید. به عنوان نمونه ۵ ریسک و ابهام پیش روی شرکت اپال کانی پارس می‌باشد.

به دلیل شرایط بازار و قرمزپوشی آن، عرضه اولیه اپال در شرایط فعلی با انتقادات بسیاری همراه شد و کمپین‌هایی برای نخریدن عرضه اولیه اپال در بین کاربران فضای مجازی به راه افتاد. فارغ از تمام مباحث ده نکته مهمی که باید درباره اپال بدانید را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

شرکت اپال کانی پارس در چه زمینه‌ای فعالیت دارد؟

 به گزارش اقتصاددان به نقل از نبض بورس ،  شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با ۱۳ سال حضور از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در عرصه صنعت معدن و فرآوری‌های معدنی کشور، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌ها از گروه شرکت‌های سرمایه گذاری پارسیان است. این شرکت به عنوان یک شرکت مادر تخصصی در زمینه صنعت معدن، با بهره گیری از ماشین آلات پیشرفته معدنی و نیرو‌های انسانی در راستای ایجاد زنجیره تامین و تولید آهن و فولاد در شرکت‌ها و پروژه‌های متعددی سرمایه گذاری کرده است.

حداکثر قیمت هر سهم اپال چقدر است؟

عرضه اولیه اپال قرار بود در آذر ماه سال جاری انجام شود و حداکثر قیمت هر سهم ۱۴۸۰ تومان در نظر گرفته شده بود. بنا به دلایلی از جمله اینکه گفته می‌شد هر سهم اپال بیش ارزش گذاری شده است، عرضه اولیه اپال لغو شد.

امروز چهارشنبه ۶ اسفند ۹۹ قرار است ۷ درصد از سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس (معادل ۱.۴ میلیارد سهم) در بورس بین معامله‌گران حقیقی و حقوقی و با حداکثر قیمت ۱۲۵۰ تومان برای هر سهم عرضه شود.

حداکثر قیمت هر سهم اپال در مقایسه با حداکثر قیمت قبلی حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.

نقدینگی مورد نیاز برای مشارکت در عرضه اولیه اپال چقدر است؟

حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۴۰۰ سهم در نظر گرفته شده است و بر اساس اعلام کارگزاری حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای مشارکت در این عرضه اولیه ۵۰۱ هزار تومان می‌باشد، اما اگر فرض را بر این بگذاریم که در این عرضه اولیه بین ۳.۵ تا ۴.۵ میلیون کد مشارکت داشته باشند، آن گاه به هر کد معاملاتی بین ۲۵۰ تا ۳۲۰ سهم تخصیص خواهد یافت که نیازمند حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نقدینگی است. (بیشتر بخوانید: عرضه اولیه اپال چقدر نقدینگی نیاز دارد؟)

نقاط قوت اپال چیست؟

شرکت اپال کانی پارس در راستای تکمیل زنجیره معدن تا تولید فولاد خام سرمایه‌گذاری متمرکزی داشته است، که بزرگ‌ترین مزیت شرکت اپال کانی پارس در مقایسه با سایر طرح‌های ۸ گانه فولاد کشور این است که توانسته زنجیره کاملی را از معدن تا تولید فولاد ایجاد کند.

دسترسی به معادن بکر سنگان از مزایای این شرکت است که با سرمایه‌گذاری صورت گرفته در معادن سنگان در شرق کشور آینده روشنی را پیش روی آن قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین اقدامات اپال کانی پارس نیز سرمایه‌گذاری در بخش پیمانکاری استخراج معادن است. با تمرکز اپال در بخش استخراج سنگ آهن، این شرکت برنامه توسعه‌ای را برای افزایش ظرفیت در این بخش دنبال می‌کند تا بتواند در سال آینده ظرفیت استخراج ماشین‌آلات را از ۳۵ میلیون تن تا ۶۰ میلیون تن افزایش دهد.

از سوی دیگر یک طرح توسعه برای افزایش تولید ۲.۴ میلیون تنی کنسانتره در حال اجرا است که در این رابطه قرارداد ۱۵۰ میلیون یورویی با یک شرکت آلمانی منعقد شده و تاکنون بیش از ۱۵ درصد پیشرفت گزارش شده است.

لازم بذکر است که ۸۵ درصد از شرکت فولاد سبزوار متعلق به اپال کانی پارس است که این امر توانایی سودآوری شرکت را افزایش می‌دهد. فولاد سبزوار نیز در بازار سرمایه پذیرفته شده و در مراحل انجام عرضه اولیه قرار دارد. در همین حال طرح‌های افزایش ظرفیت در فولاد سبزوار نیز با هدف افزایش توان تولیدی این شرکت در حال انجام است.

ابهامات موجود درباره اپال چیست؟

۵ ابهام و ریسک مهم درباره اپال وجود دارد که عبارتند از ابهام در تامین سنگ‌آهن، ریسک افزایش نرخ سنگ‌آهن دریافتی، ریسک تامین آب، رقابت موجود برای کنسانتره و هزینه بالای سرمایه‌گذاری‌های.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....