تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 آذر 1398 - 16:45
کد خبر : 3708

همه چیز درباره طرح ملی مسکن/ همه شرایط ثبت نام مسکن ملی را بخوانید

همه چیز درباره طرح ملی مسکن/ همه شرایط ثبت نام مسکن ملی را بخوانید

بسیاری از کارشناسان کمبود خانه و توقف ساخت‌وساز را دلیل اصلی این مشکل در بازار مسکن عنوان کردند در نتیجه دولت اواخر سال گذشته تصمیم گرفت تا در کنار اتمام ساخت۵۰۰هزار مسکن مهر در طرحی به نام “اقدام ملی مسکن” دست به ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۰ بزند. فاز چهارم ثبت نام

بسیاری از کارشناسان کمبود خانه و توقف ساخت‌وساز را دلیل اصلی این مشکل در بازار مسکن عنوان کردند در نتیجه دولت اواخر سال گذشته تصمیم گرفت تا در کنار اتمام ساخت۵۰۰هزار مسکن مهر در طرحی به نام “اقدام ملی مسکن” دست به ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی تا پایان سال ۱۴۰۰ بزند.

فاز چهارم ثبت نام در طرح ملی مسکن در ۵استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، ایلام، سمنان و خراسان رضوی آغاز شد و بنا بر آخرین اظهارات وزیر راه و شهرسازی تا کنون ۲۰هزار نفر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌ ‌نام کردند.

به طور کلی طرح ملی مسکن قرار است در ۶ فاز اجرا شود که تاکنون ثبت نام در ۴فاز از طرح اقدام ملی مسکن انجام شده است.

کی نوبت تهرانی‌ها می‌شود؟
از ابتدای اجرای طرح اقدام ملی مسکن اخبار زیادی در رابطه با زمان ثبت نام مسکن ملی تهرانی‌ها در طرح ملی مسکن منتشر شد و حتی برخی گفتند تهرانی‌ها سهمی از خانه‌های طرح ملی مسکن نداشته باشند که وزیر راه این ادعا را تکذیب کرد و گفت: “نمی‌شود مشکلات مسکن پایتخت را نادیده گرفت.”

در حالی که بنا بر اعلام روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، ثبت نام استان‌های تهران، البرز، قزوین و کرمان در طرح اقدام ملی مسکن از ۳۰ آذرماه آغاز می‌شود، وزیر راه گفته است تصمیم داریم به سهمیه تهران در شهرهای جدید و بافت فرسوده اضافه کنیم تا امکان پاسخ‌گویی به متقاضیان کلان‌شهر تهران را داشته باشیم.

چرا ثبت‌ نام در تهرانسر به تعویق افتاد؟
همچنین چندی پیش اعلام شده بود که ثبت نام تهرانی‌ها از تهرانسر آغاز می‌شود اما امروز صبح مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: پروژه تهرانسر یک پروژه مشارکتی است و زمین از سوی وزارت راه تامین شده و یک سرمایه گذار با یک سهم مشخص مسئول ساخت این پروژه است، به همین دلیل راجع به سهم سرمایه گذار نمی‌توان تصمیم گیری کرد و در مورد سهم دولت نیز در این پروژه تا زمان اتمام و نهایی شدن میزان سهم دولت امکان ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن فعلا وجود ندارد.

تفاوت طرح ملی مسکن با مسکن مهر چیست؟
گفته می‌شود بزرگترین ایراد مسکن مهر انتخاب زمین‌هایی بوده است که غیرقابل دسترس و فاقد امکانات لازم برای زندگی بوده اند. اما در طرح ملی مسکن مناطق شهری، بافت‌های فرسوده و حتی روستاهایی برای ساخت خانه انتخاب شده اند که به نظر می‌رسد با این کار مشکلات مسکن مهر دوباره پیش نخواهد آمد.

همچنین در طرح ملی مسکن خبری از ساختمان‌های ۱۰ تا ۱۵ طبقه نیست و ساختمان‌ها نهایت ۷ طبقه خواهند بود.

مبلغ و سود وام طرح اقدام ملی مسکن چقدر است؟
در طرح ملی مسکن که برای ساخت خانه طراحی شده است اولویت با کسانی است که زمینی دارند اما توانایی ساخت‌وساز در آن را ندارند. دولت به این افراد ۷۵تا۱۰۰میلیون تومان وام ۱۰ساله با سود ۱۸ درصد می‌دهد. اقساط این وام ماهانه حداقل ۱.۵میلیون تومان است که پس از یک تنفس دوساله آغاز می‌شود. تسهیلاتی که بخش زیادی از مردم جامعه معتقدند توانایی پرداخت آن را ندارند.

همچنین کسانی که زمین ندارند می‌توانند از اراضی دولتی استفاده کنند اما چون این اراضی محدود است اولویت با زمین‌داران است و قیمت تمام شده خانه را بپردازند که برای هر متر دو تا دوونیم میلیون تومان خواهد بود. یعنی یک خانه دویست متری در طرح ملی مسکن ۲۰۰میلیون تومان آب می‌خورد.

شرایط ثبت‌نام در طرح ملی مسکن چیست؟
گفته می‌شود کسانی که می‌خواهند در طرح ملی مسکن ثبت‌نام کنند باید ابتدای مبلغی جزیی پرداخت کنند و پس از نهایی شدن فرایند ثبت‌نام در طرح ملی مسکن مبلغی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون را در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند تا بتوانند از وام طرح ملی مسکن استفاده کنند. البته گفته شده است دهک‌های اول و دوم یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی احتیاجی به سرمایه‌گذاری اولیه در بانک ندارند.

اولین شرط برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن این است که شما پیش از این از هیچ تسهیلات یا وام دولتی برای مسکن استفاده نکرده باشید یا به عبارتی فرم ج شما سبز باشد.

اگر مجرد هستید هم امکان ثبت‌نام در طرح ملی مسکن وجود ندارد و باید سرپرست خانوار یا متاهل باشید. زنان سرپرست خانوار هم حتما باید بالای ۳۵سال سن داشته باشند.

شهری که در آن قصد ساخت خانه را دارید باید شهری باشد که حداقل ۵ سال گذشته را در آن زندگی کرده باشید. همچنین دولت باید اطمینان حاصل کند که شما توانایی تامین بخش دیگر هزینه ساخت مسکن که به عهده خودتان است را دارید؛ دلیل سرمایه‌گذاری ۳۰ تا ۵۰ میلیونی در بانک هم همین است.

خبر دیگری که توسط وزیر راه اعلام شده بود این است که کسانی که سپرده‌ای در صندوق مسکن یکم برای دریافت وام داشتند می‌توانند از همان برای دریافت وام طرح ملی مسکن استفاده کنند و در اولویت قرار خواهند گرفت.

چه ایراداتی به طرح ملی مسکن وارد است؟
بسیاری معتقدند با وضعیت فعلی مصالح و ساخت و ساز امکان ساخت ۴۰۰هزار واحد مسکونی، ۲۰۰هزار خانه در روستاها و اتمام ۵۰۰هزار خانه ناتمام مسکن مهر تا پایان سال ۱۴۰۰ وجود نخواهد داشت.

همچنین سود بالایی که بابت تسهیلات طرح ملی مسکن باید پرداخت شود بسیاری را از دریافت آن منصرف می‌کند زیرا معتقدند دریافت وام ساخت مسکن بسیار به صرفه تر خواهد بود.

علاوه بر این دو موضوع، دولت گفته است خانه‌ها را در طرح ملی مسکن با همکاری بخش خصوصی خواهد ساخت اما انبوه‌سازان ایرادات زیادی به طرح دولت و نحوه قراردادی که بین این دو بخش منعقد خواهد شد وارد دانسته و حتی می‌گویند تا زمانی که دولت این نواقص را برطرف نکند همکاری بین آن‌ها در طرح ملی مسکن صورت نخواهد گرفت.

با همه این تفاسیر باید دید آیا طرح ملی مسکن مورد استقبال قرار می‌گیرد و دولت می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۱میلیون و ۱۰۰واحد مسکونی آماده را در اختیار مردم قرار دهد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....