تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آبان 1398 - 19:29
کد خبر : 2696

هفته آینده موضوع سهمیه‌بندی بنزین به جمع‌بندی نهایی می‌رسد/ هنوز هیچ سناریویی قطعی نشده است

هفته آینده موضوع سهمیه‌بندی بنزین به جمع‌بندی نهایی می‌رسد/ هنوز هیچ سناریویی قطعی نشده است

به نقل از تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته وحدت گفت: در جهانی که افراطی‌گری‌ها در بنیان‌های نظری اسلام به زندگی مردم آسیب می‌رساند هفته وحدت الگو و نمونه‌ای برای ملل مسلمان است. وی اظهار داشت: امروز در جلسه دولت بر چگونگی

به نقل از تسنیم، علی ربیعی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته وحدت گفت: در جهانی که افراطی‌گری‌ها در بنیان‌های نظری اسلام به زندگی مردم آسیب می‌رساند هفته وحدت الگو و نمونه‌ای برای ملل مسلمان است.
وی اظهار داشت: امروز در جلسه دولت بر چگونگی حمایت اجتماعی معیشتی از ۷ دهک جامعه بحث و تأکید شد که بیش از ۱۸ میلیون خانوار را در بر خواهد گرفت که این ترکیبی از درآمد و شاخص‌های برخورداری و گروه‌های هدف مشخص است.
ربیعی درباره بسته حمایتی از ۱۸ میلوین نفر و چگونگی آن گفت: این افراد با درگاهی که وزارت رفاه مشخص خواهد کرد که بر دو سازمان حمایتی ما مستقر می‌شود  و حدود ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شود که مشمول دریافت حمایت‌های اجتماعی معیشتی هستند. امروز در مورد شیوه انتخاب بیش از ۱۸ میلیون خانوار بحث شد. ترکیبی از درآمد، شاخص‌های برخورداری و گروه‌های هدف مشخص تعیین‌کننده هستند. بالاخره محرومیت در برخی از مناطق معلوم است.
وی ادامه داد: مددجویان، زنان سرپرست خانوار، افراد دارای درآمد ثابت مانند کارگران و بازنشستگان شامل این حمایت هستند. این شمولیت نه‌تنها دهک‌های پایین بلکه طبقات متوسط به پایین را هم در بر خواهد گرفت و طبق مطالعات ما، دهک‌هایی که درآمد بسیار بالا دارند، از این طرح خارج می‌شوند. شیوه اعتراض باز است. امروز تصمیم گرفته شد هر زمان اعتراض پذیرفته شود، این پول برای افراد معترض ذخیره شود. هیچ جای نگرانی نیست و با دقت فرمانداران، بخشداران، ستاد اجرایی وزارت رفاه و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با هماهنگی با یکدیگر به سرعت این رسیدگی‌ها را انجام خواهند داد. بحث اصلی دولت افزایش قدرت خرید این طبقات است و قدرت خرید این طبقات برای خرید کالاهای مورد نیاز، اساسی و.. افزایش می‌یابد.
سخنگوی دولت اظهار داشت: شکل این حمایت هم در همان کارت‌ها خواهد بود یا همان کارت‌های موجود یا آنکه بانک مرکزی برای صدور کارت‌های جایگزین اقدام می‌کند و پول به این کارت‌ها ریخته می‌شود و امکان مصرف این پول فراهم می‌شود. در مورد نحوه تأمین مالی کارها نهایی شده و سناریوهای مختلف در این زمینه مطرح است تا بتوانیم رقم قابل توجهی تامین کرده تا افراد از آن کمک حمایتی و معیشتی بهره‌مند شوند.
ربیعی گفت: ابعاد اقتصادی و تورم‌زا نبودن این تأمین مالی بحث جدی امروز دولت بود، بانک مرکزی آثار تورمی سناریوهای مختلف را بررسی کرده و آنچنان ملاحظاتی را خواهیم داشت که آثار تورمی با توجه به شیوه پرداخت و نحوه هزینه‌کرد، به حداقل برسد، این روش با کمترین آثار تورمی اجرا خواهد شد. از امشب دستگاه‌های مجری در رادیو و تلویزیون حاضر می‌شوند و ابعاد مختلف موضوع را باز خواهند کرد.
وی درباره مصوبه دیگر امروز جلسه هیئت وزیران گفت: در جلسه امروز تخصیص ۱۰۰میلیارد تومان برای آبگیری سد نرماب در منطقه گرگان‌رود بود که این کار برای جلوگیری از سیل و خرید اراضی پایین‌دستی جهت پیش‌گیری از سیل است. همچنین بحث زلزله اخیر در آذربایجان در جلسه امروز دولت مطرح شد و تاکید رئیس‌جمهور بر مسئله تأمین گرما بود، چون از این بعد سرمای بیشتری در آن منطقه حاکم می‌شود. آقای جهانگیری هم عازم این منطقه هستند و همه تلاش بر این خواهد بود آواربرداری در همین یکی، دو روز تمام شود. همانطور که اعلام شد، یکی از بهترین روش‌ها این است که پول در اختیار خود افراد قرار بگیرد که در جلسه امروز هم بر آن تاکید شد تا از طریق این پول، یک مسکن روستایی را تامین کنند.
سخنگوی دولت توضیح داد: این پول در اختیار همین افراد است. استانداری هم تهمیداتی را فراهم کرده است که توسط بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌ها خانه‌های ۱۵ تا ۲۰ متری آغاز به‌کار شود. این خانه‌ها برای کسانی است که پول نقد نمی‌خواهند تا به صورت موقت از سرما در مصون باشند. بحث زلزله و شیوه‌های مقابله با آن بخش دیگری از مباحث جلسه امروز هیئت دولت بود.
ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور در یزد درخصوص ۲ میلیارد دلار، اظهار داشت: در دولت تاکید شد که تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط اطلاعیه‌ای مشروحی در این‌باره ارائه می‌دهند و من هم پیگیر خواهم بود که اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد. اوراق ۲ میلیارد دلار نبوده بلکه ۱.۸ دهم میلیارد دلار ارواق خریداری شده در دولت بعد از دولت نهم بوده است. نزد موسسه «کلیراستریم» برای سرمایه‌گذاری اوراق را خریداری کرده و اخطار دادند پول را ببرید ولی بر اساس اخطار پول در زمان مقرر برداشت نشده است. چگونگی اتخاذ این تصمیم و اینکه چرا پول در زمان مقرر برداشت نشده ابهام مورد نظر رئیس‌جمهور بوده است که باید روشن شود.
وی همچنین تصریح کرد: یکی از بحث‌های امروز مربوط به پولی است که بابک زنجانی به میزان ۸۰۰ میلیون دلار از بانک گرفته و  اینکه چه کسی دستور این را داده است، که باید مشخص شود. بحث نه بر سر بازداشت بابک زنجانی بلکه بر سر نحوه پیگیری و منابع آن است اینکه این پول به کجا رفته است، آیا فردی یا برای دستگاه خاصی بوده است و این موضوعات به روشنگری نیاز دارد. در یکی از موارد، تحت عنوانی از دولت نفت گرفته شده و پول آن برگشت داده نشده و معلوم نیست که این پول به کجا رفته است. به دنبال ارائه اطلاعات کامل هستیم به همین منظور باید با کارشناسان صحبت کنیم، پولی که از محل فروش نفت گرفته‌اند مقدار قابل توجهی است که با آن چیزهای دیگر را خرید و وارد کرده‌اند. ما به کسی اتهام نمی‌زنیم ولی به دنبال روشن شدن این ارقام و اعداد هستیم.
سخنگوی دولت همچنین گفت:مبارزه با فساد باید شفاف و اطمینان‌آور برای مردم باشد و همه جناح‌ها را در بر بگیرد. درخصوص مواردی از فساد نیز که ادعا می‌شود از قبل اعلام نشده باید بگویم حداقل مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای پیگیری برخی از این موارد، اعلام و حتی ابلاغ شده و نامه‌ها و دستور آن از سوی دستگاه‌ها صادر شده است. باید مردم را راضی کنیم و به  افکار عمومی اطمینان دهیم که اهتمام ما به مبارزه با فساد هیجانی، کوتاه‌مدت و یک‌سویه نیست؛ نظر دولت بر مبارزه با فساد و فساد ستیزی ساختارمند، درازمدت و جامعه محور با نظارت مردم است.
وی گفت: دولت از قوه قضاییه و قوه مقننه در مبارزه با فساد حمایت کرده و بحث ما درباره تصمیمات اداری است که بر مبنای آنها نه پولی خورده و برده شده  است، ولی به منزله یک فساد بزرگ بارها برای مردم تکرار شد. به صورت جزئی معلوم شد که این ۱۸ میلیارد دلار کجا است. اگر رئیس‌جمهور گفت که یک دلار گم نمی‌شود، اطمینان دهیم به مردم که این موضوع صحت دارد.
ربیعی اظهار داشت: یکی از اتهامات به آقای روحانی دوقطبی‌سازی است، آیا شیوه تبلیغات در مبارزه با فساد، جامعه را دو قطبی نکرده است؟ آیا جامعه چنین احساس می‌کند که این روند مبارزه با همه‌گیر بوده است؟ یک فرد را در ارتباط با پرونده دوران دانشگاه احضار می‌کنند و در اخبار به گونه‌ای اعلام می‌شود هیچ ربطی به پرونده دیگر او ندارد، حاشیه‌سازی‌های ایجاد شده به مبارزه با فساد آسیب می‌زند. رئیس‌جمهور بر اساس رسالتی که قانون اساسی به ایشان داده و جامعه از رئیس‌جمهور انتظار دارند، این بیانات در یزد را داشتند و حتما به معنای پیشگیری از مبارزه با فساد نیست؛ دولت تاکید دارد که مبارزه با فساد باید روندی بنیادین، ساختارمند، همه‌جانبه و اطمینان‌بخش برای مردم باشد به نحوی که کسی جرئت انجام فساد را نداشته و سایه امنی برای هیچ‌کس در مبارزه با فساد وجود نداشته باشد.
وی همچنین درباره برنامه دولت برای برخورد با شرکت‌های مخابراتی متخلف تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که خدمات ارزش‌افزوده تلفن‌های همراه باعث نارضایتی عمومی شده و مراجعات زیادی در این‌باره صورت گرفته و وزیر ارتباطات نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است. در گزارش منتشر شده آمده است که پول‌های جمع زیادی از مردم بدون اطلاع آن‌ها اخذ شده که تأسف‌انگیز است و نباید بدون اطلاع مردم از آنها پول گرفته شود. تعداد معدودی از شرکت‌ها ناآگاهانه مردم را عضو این خدمات کردند و مردم به طور ناخودآگاه عضو بخشی از خدمات آنها هستند که شاید برای گرفتن این خدمات تمایلی نداشتند. بنده شاهد بودم که با شماره گیری کد دستوری«*۸۰۰#»  مشخص شد که مبلغی از برخی افراد اخذ شده است که اطلاعی از آن نداشتند که اتفاق خوبی نیست و باید نحوه جذب کاربر و درآمدهای این شرکت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و پول‌هایی که بدون اطلاع از حساب مردم برداشته شده به آنها برگردانده شود. از وزیر ارتباطات خواهم خواست که در این زمینه بیشتر توضیح دهد و اساس آنچه مورد اعتراض وزیر ارتباطات بوده نکاتی بود که عرض کردم.
سخنگوی دولت درباره موضوع استانداران خطی و جناحی نیز اظهار داشت: این موضوع هیچ ارتباطی به انتخابات ندارد ولی متاسفانه دولت در بیانیه‌ای متهم شده که استاندارهای خطی به کار گرفته است. اتفاقا نقدهایی از سمت دیگر به دولت صورت می‌گیرد که استاندارها در گروه و جناح همبسته با دولت نیستند و بنده بارها در معرض این نظر قرار گرفتم ولی این منصفانه نیست. شواهد بسیاری در این زمینه وجود دارد که استاندارها بدون گرایش خطی بوده و افراد به کار گرفته شده، مانند دولت از همه گروه‌ها هستند. چنین سخنانی جفای بزرگی به دولت است و برای پرسش در این زمینه به سمت مردم برویم و در یک نظرسنجی بپرسیم که از رفتار کدام نهاد در انتخابات نگران هستند؟ آیا از هیئت‌های اجرایی نگران هستند یا از نهادهای دیگر. فکر می‌کنم اگر به این نگرانی‌ها پاسخ داده شود بهتر از متهم کردن دولت است.
ربیعی گفت: نظر دولت درباره انتخابات همه با هم بودن است. این همه با هم بودن، هم یادگار امام راحل (ره) بوده و امروز هم کاربرد دارد. دولت هیچ مداخله‌ای در انتخابات به جز ایجاد امنیت و ایجاد ظرفیت برای حضور همه و افزایش مشارکت نخواهد داشت. تمام تلاش دولت بر این است که مردم احساس نمایند نماینده آنها می‌تواند ثبت نام کند و حق دارند به این افراد یا به شخص دیگری رأی دهند. من به شدت این اظهارات را تکذیب می‌کنم. تیم وزارت کشور و آقای رحمانی‌فضلی به اعتدال شهره هستند و اساسا بنیان دولت از نظر شرعی، اخلاقی و از نظر تعهدی که به همه داده برای پاسداری از قانون اساسی، این نیست که بخواهد در انتخابات مداخله کند بلکه می‌خواهند جلوی مداخلات دیگر را در انتخابات بگیرد.
وی درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور در یزد و اظهارات سخنگوی قوه قضائیه گفت: البته به این بیانات پاسخ مشروح و مکتوب خواهم داد. قطعا ۶ سال نبوده و از همان روز اول اعلام شده است. طرح، مصوبات و نامه‌های آن هست و این حرف اشتباه بود که چرا دولت ۶ سال ساکت بوده است. نمی‌خواهم قوه قضاییه را متهم کنم و از هر حرکتی برای مبارزه با فساد برای اینکه جامع سالم زندگی کند هزینه زندگی مردم پایین بیاید حمایت می‌کنیم ولی آیا آنچه تابحال به خصوص درباره بازتاباندن برخورد با فساد صورت گرفته آیا دو قطبی سازی بوده است یا خیر؟ و این بازتاباندن موضوع به این شکل بوده یا نبوده؟ تبعیض در اطلاع‌رسانی در مبارزه با فساد و انگاره‌سازی دولت فاسد گاهی صورت نمی‌گرفته است؟ آیا این به نفع جامعه بوده است؟ این اتفاقاتی بوده که رخ می‌داده و دوقطبی‌سازی پیش از این آغاز شده بود و قطعا این جور اتفاقات در تصمیم مردم برای رأی دادن تاثیر نخواهد داشت. اینطور نیست که مردم به صورت هیجانی بگوییم، اگر این را گفتیم بخواهند رأی بدهند یا به شکل دیگری رأی دهند در این زمینه دولت و دستگاه‌های مختلف بیانیه خواهند داد و حرف خواهند زد و کمک خواهد کرد و همه قوا کنار هم بتوانیم با آرامش روانی که به مردم می‌دهیم مردم اطمینان پیدا کنند که آرزوی انقلاب اسلامی، آرزوی امام راحل و آرزوی مقام معظم رهبری جامعه و دستگاه‌هایی بوده که با سلامت کامل کار می‌کنند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: همه نظر دولت و آقای رئیس‌جمهور این است که جامعه این را بپذیرد و رفتارها طوری نباشد که جامعه احساس کند عده‌ای در سایه نشسته‌اند و امنیت دارند حتی اگر فقط اسمش یک بار اعلام می‌شود و دیگر کسی چیزی نمی‌فهمد.
ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامت دولت حقوقی و قضایی گفت: بله ما آن رااعلام و منتشر خواهیم کرد ولی وقتی لوایح سه‌گانه را بردیم با علم این بود این لوایح سه‌گانه اول دولت را ملزم می‌کند، حتی لازم است این موضوع را اعلام کنم که در حال بررسی این موضوع هستیم که دولت داوطلبانه اجزای لوایح سه‌گانه مبارزه با فساد را اجرا می‌کند. همه باید بدانند در شوراها چه کسی تصمیم می‌گیرد؟ اجزای دولت آرایش‌شان در رابطه با تصمیم‌گیری‌ها مشخص شود، ما در حال بررسی در دولت هستیم. سامانه‌ای در دولت در حال راه اندازی است که بر اساس آن از مردم گزارش‌گیری می‌کنیم و بلافاصله به مردم پاسخ خواهیم داد و بخش‌هایی که قضایی می‌شود را به قوه قضاییه ارسال می‌کنیم.
ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر گزارش دیوان محاسبات درخصوص ارز ۴۲۰۰ و اینکه گفته شده این کار حراج منابع ارزی است، تصریح کرد: این اتهامی است که به دولت می‌زنند، وقتی این رقم ارز را اعلام کردیم و پول به بازار تزریق شد گفتند چه قدر واردات زیاد شده و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد؟ آیا ارز ۴۲۰۰ تومانی را می‌توانیم از دارو و اقلام وزارت کشاورزی برداریم؟ امسال هم اگر گذاشتیم برای این بود که به مرور به تعادل و توازن قیمت برسانیم. در مورد بسیاری از تصمیمات باید در دوره زمانی خود قضاوت کنیم، متأسفانه از دوره زمانی که می‌گذرد عوض می‌شود، باید در دوره تاریخی خودش به آن نگاه شود ارزیابی هر تصمیم باید در همان زمان صورت گیرد، خوشحالم که کشور از التهاب ارزی خارج شده است.
وی افزود: ماه‌های آخر ۹۶پایانی سال ۹۶ و نیمه اول سال ۹۷ التهاباتی داشتیم که بعد از آن مجددا به ثبات نسبی در بازار رسیدیم که در طول چهار سال، از ۹۲  تا ۹۶ به آن دست یافتیم، در آن زمان التهاب داشتیم که امروز نداریم طبعا در شرایط التهاب که با عوامل سیاسی داخی و خارجی مثل ترامپیسم مواجه بودیم باید اقدامات کنترل کننده انجام می‌شد که در زمان خود اکثرا موافق بودند البته با تغییر شرایط دولت تمهیدات لازم را اعمال کرد و سیاست‌گذاری برای آرامش بازار را دولت گرفت و تقریبا ما به شرایط عادی بازگشتیم و اگر آن موقع آن تصمیم را گرفتیم امروز صدها نقد می‌شد که چرا شما آن روز تعادل بازار را حفظ نکردید.
سخنگوی دولت درباره برخی موارد مطرح شده در مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان رئیس‌جمهور گفت:خوشبختانه مجلس به این موضوع وارد شد؛ هر چیزی که در مجلس پخش می‌شود باید به تایید هیئت رئیسه مجلس برسد و این سنت شب‌نامه چیز جدیدی است، این موضوع به آرامش جامعه کمک نمی‌کند. متأسفانه ما هم حدود اختیاراتمان محدود است و بدمان نمی‌آید از ما نقد و انتقاد شود ولی اینکه به نحوی اقدام می‌شود که دل مردم را خالی می‌کنند یا احساس عدم اطمینان از سیستم پیدا می‌کنند این مسائل خطرناکی است که ما به مجلس واگذار کردیم که آن را رسیدگی کنند.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....