تاریخ انتشار : یکشنبه 3 فروردین 1399 - 22:03
کد خبر : 7111

هشدار پلیس فتا درباره سوءاستفاده‌های مجازی در روز‌های کرونایی

هشدار پلیس فتا درباره سوءاستفاده‌های مجازی در روز‌های کرونایی

به گزارش اقتصاددان ، سرهنگ علی نیک‌نفس رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا ضمن هشدار درباره فعالیت مجرمان سایبری با سوءاستفاده از ویروس کرونا، اظهار کرد: متأسفانه مجرمان سایبری مهمترین موضوع رسانه‌ای که افکار عمومی را در این ایام متوجه خود ساخته، به عنوان بهترین سوءفرصت برای سرقت اطلاعات شخصی، نقض حریم خصوصی

به گزارش اقتصاددان ، سرهنگ علی نیک‌نفس رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا ضمن هشدار درباره فعالیت مجرمان سایبری با سوءاستفاده از ویروس کرونا، اظهار کرد: متأسفانه مجرمان سایبری مهمترین موضوع رسانه‌ای که افکار عمومی را در این ایام متوجه خود ساخته، به عنوان بهترین سوءفرصت برای سرقت اطلاعات شخصی، نقض حریم خصوصی و سرقت هویت دیجیتالی افراد به کار بسته‌اند.

معاون فنی پلیس فتا افزود: طی رصد‌های همکاران ما در روز‌های گذشته اپلیکیشین‌ها و لینک‌های مجرمانه متعددی تحت این عنوان شناسایی شده که اقدامات قانونی لازم برای برخورد با آن‌ها صورت پذیرفته، اما با توجه به این شرایط پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده شاهد بارگذاری سایت‌ها، صفحات و کانال‌های مجرمانه و بدخواهانه بیشتری باشیم.

این مقام انتظامی تصریح کرد: سایت‌ها و صفحات جعلی که با هدف کلاهبرداری از هموطنان با انتشار مطالب دروغین، تبلیغات کذب و غیر واقع و البته جذاب کاربران را به ثبت‌نام و ورود اطلاعات شخصی تشویق می‌کنند، سپس با گردآوری و سوءاستفاده از این اطلاعات، علیه خود افراد یا خانواده آن‌ها و در جهت اهداف مجرمانه یا سودجویانه خود بهره‌برداری می‌کنند.

سرهنگ نیک‌نفس ادامه داد: این سوءاستفاده‌ها می‌تواند شامل سرقت اطلاعات حساب‌های کاربری و نام کاربری و کلمه عبور، سرقت اطلاعات بانکی، دسترسی غیرمجاز به تلفن‌همراه کاربر و اطلاعاتی مانند مخاطبان، پیامکها، تصاویر و فایل‌های ذخیره شده و اطلاعات شخصی کاربر و حتی موقعیت مکانی آن‌ها باشد.

معاون فنی پلیس فتا در توصیه به کاربران گفت: هموطنان عزیز مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند و حتماً برای دریافت مشاوره یا دریافت اطلاعات صحیح از مراجع رسمی و قابل تائید کمک بگیرند.

نیک‌نفس تأکید کرد: ایمیل‌های ناشناس با موضوع کرونا و موارد مرتبط را باز نکنید، بسیاری از اپلیکیشن‌های تست کرونا جعلی بوده و حاوی بدافزار است لذا تنها از سایت رسمی وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.ir استفاده کنید.

این مقام انتظامی افزود: مراقب خرید‌های برخط مواد شوینده و ضد عفونی‌کننده از سایت‌های جعلی باشید و از منابع خبری نامعتبر و اعتماد به اخبار جعلی و شایعات پرهیز کنید.

وی متذکر شد: مراقب پیامک‌های جعلی جمع‌آوری کمک برای بیمارستان‌ها و مراکز خیریه باشید.

معاون فنی پلیس فتا یادآور شد: این مراقبت‌ها موجب خواهد شد که احتمال اینکه هموطنان عزیز دچار آسیب و خسارت شوند به شدت کاهش پیدا کند، ضمناً از در اختیار قرار دادن یا ورود شماره ملی و شماره تماس و هر نوع اطلاعاتی که امکان سوءاستفاده را به سودجویان می‌دهد در سایتها، صفحات و اپلیکیشن‌های غیرقابل تأیید خودداری کنند.

این مقام انتظامی از هموطنان خواست هرگونه مورد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir در بخش ثبت گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....