تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 دی 1399 - 21:20
کد خبر : 29294

هزینه های لیست سیاه FATF بر ایران

هزینه های لیست سیاه  FATF بر ایران

کشورهایی که پول ایران را بلوکه کرده‌اند،بابت نگهداری از ما هزینه می‌گیرند    دکتر علی قنبری اقتصاددان گفت: عدم پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف ،هزینه های زیادی بر کشور تحمیل کرد به طوری که امکان انتقال پول و مسائل مربوط به ارتباطات بانکی قطع شده است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی لوایح مرتبط با

کشورهایی که پول ایران را بلوکه کرده‌اند،بابت نگهداری از ما هزینه می‌گیرند

 

 دکتر علی قنبری اقتصاددان گفت: عدم پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف ،هزینه های زیادی بر کشور تحمیل کرد به طوری که امکان انتقال پول و مسائل مربوط به ارتباطات بانکی قطع شده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف خبر داده است. وی تاکید دارد :حسب ارجاع مقام معظم رهبری در پی درخواست رئیس‌جمهور، نخستین جلسه مشترک کمیسیون‌های مرتبط با این موضوع روز سه‌شنبه (دوم دی ماه) در مجمع تشخیص برگزار شد و این جلسات و بعد هم جلسات صحن مجمع تا حصول نتیجه نهایی و دستیابی به آنچه مصلحت مردم و نظام اسلامی است، ادامه خواهد یافت.به گفته آیت الله آملی لاریجانی، اعضای مجمع فارغ از فضا سازی های مختلف از سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و در جهت مصالح و منافع مردم و کشور آن را بررسی خواهند کرد.ایران در سال گذشته در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار رگفت و بنا بر اعلام کارشناسان و مسئولان این اتفاق پیامدهایی نظیر افزایش هزینه مبادلات ، رشد قابل توجه فشار به بازار ارز و محرومیت ایران از نظام بانکی بین‌المللی را در پی داشت.

در اقتصاددان به نقل از خبر آنلاین ، علی قنبری، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی  درباره چرایی اهمیت پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف توضیحاتی مبسوط ارائه کرد و در تشریح فضای کنونی کشور گفت: با توجه طرح موضوع بررسی مجدد مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف، فضای مثبتی بر کشور حاکم شده که این اقدام مهم صورت گیرد.

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس درباره ضرورت پیوستن به سازمان FATF گفت: مخالفان به هزینه‌های نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و قرارگیری در لیست سیاه توجه کنند، این را آمار و ارقام نشان می‌دهد. باید توجه کرد عدم پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف ، هزینه های زیادی بر کشور تحمیل کرد به طوری که امکان انتقال پول و مسائل مربوط به ارتباطات بانکی قطع شده و با بررسی مجدد این موضوع و احتمالا پیوستن ایران به این سازمان می تواند بسیاری از مسائل و مشکلات پولی و مالی کشور را حل کند.

امیدوارم مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی متوجه آثار زیان‌بار نپیوستن به اف ای تی اف باشند و مشکلات را حل کنند

 

وی درباره خسارات عدم پیوستن به اف ای تی اف بر اقتصاد کشور توضیح داد: ایران با نپیوستن به اف ای تی اف تقریبا جزو نادر کشورهایی مانند کره شمالی است که این کار را انجام نداده که تحت تاثیر این مساله ارتباطات پولی و مالی دنیا با کشور ما قطع شده  و سبب ضرر و زیان فراوانی متوجه ایران شده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: امیدوارم مسوولان بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی متوجه آثار زیان‌بار نپیوستن به اف ای تی اف باشند و مشکلات را حل کنند.

آزادسازی پول های بلوکه شده ایران

قنبری درباره تاثیر پیوستن به اف ای تی اف و آزادسازی پول ها و منابع مالی بلوکه شده ایران در سایر کشورها، توضیح داد: یکی از اهداف همین مساله یعنی آزادسازی منابع بلوکه شده و پیشگیری از تکرار آن است.

وی تاکید کرد: بخشی از منابع ایران در کشورهایی مانند کره جنوبی، چین، هندوستان و … که نفت ما را خریداری کرده‌اند بلوکه شده و اتفاقا این کشورها برای حبس و بلوکه کردن پول ها در بانک های خود از ما هزینه دریافت می‌کنند.

5506585 اقتصاددان نوشته

وی ادامه داد:‌ این مساله ضرر چند جانبه محسوب می‌شود که امیدوارم با پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف چنین مشکلاتی نیز حل شود و این هزینه ها از دوش مسئولان جمهوری اسلامی و مردم سختکوش ایران برداشته شود.

تاثیر پیوستن به اف ای تی اف بر نرخ ارز

قنبری در پاسخ به این سوال که اگر ایران به اف ای تی اف بپیوندند، آیا تاثیری بر نرخ ارز در بازار داخلی خواهد داشت یا خیر، بیان کرد: اگر این مساله اتفاق بیافتد، می تواند فضای مثبت و باثباتی در بازار ارز ایجاد کند زیرا بسیاری مشکلات نقل و انتقالات ارزی حل می شود و فکر می کنم می‌تواند به پایداری و ثبات نرخ ارز کمک کرده و مانع افزایش حاد قیمت در بازار ارز شود.وی تاکید کرد کسانی که معتقدند قرارگیری در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف تاثیری بر قیمت ارز ندارد بهتر است وضعیت بازار ارز قبل و بعد از این قرار گیری را بررسی کنند. در عین حال لغو تحریم بدون دسترسی به شبکه بانکی دنیا کارکردی برای ایران ندارد. وی خاطر نشان کرد: این مساله موجب انسجام و ثبات بازار و تعدیل نرخ ارز خواهد شد.

خطرات ناشی از نپیوستن مجدد به اف ای تی اف

این اقتصاددان درباره خطرات و خسارات احتمالی نپیوستن دوباره ایران به اف ای تی اف گفت: نپیوستن به اف ای تی اف باعث فضای منفی علیه ایران در دنیا می شود و همچنین نقل و انتقالات پولی و مالی همچنان سخت تر و منفی تر می‌شود. در کنار آن ایران را در جایگاه یک جزیره مجزا از همه دنیا قرار می دهد و به حتم بسیاری از کالاها و نیازهای اساسی مردم مانند دارو، کالاهای اساسی و برخی از اقلام هایتک (صنایع با فناوری بالا) خرید و انتقال آنها به ایران بسیار سخت و غیرممکن خواهد شد و از این جهت مردم ایران دچار خسارت خواهند شد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....