تاریخ انتشار : یکشنبه 8 آبان 1401 - 21:59
کد خبر : 105883

هدیه ۱۰ میلیارد دلاری ایران به ترکیه

هدیه ۱۰ میلیارد دلاری ایران به ترکیه

صنعت پرسود گردشگری سلامت، سالانه می تواند درآمدی حدود ۱۰میلیارد دلار را نصیب کشور کند اما سامان دهی نشدن دلال ها و ضعف دربازاریابی حرفه ای ونظارت بر اجرا، این فرصت را در معرض خطر نابودی قرار داده است. «گردشگری سلامت» در ایران یکی از حوزه‌های گردشگری است که می‌تواند بازار اقتصادی خوبی برای کشور

صنعت پرسود گردشگری سلامت، سالانه می تواند درآمدی حدود ۱۰میلیارد دلار را نصیب کشور کند اما سامان دهی نشدن دلال ها و ضعف دربازاریابی حرفه ای ونظارت بر اجرا، این فرصت را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

«گردشگری سلامت» در ایران یکی از حوزه‌های گردشگری است که می‌تواند بازار اقتصادی خوبی برای کشور باشد.

تخصص پزشکان و روش های نوین درمانی، هزینه های پایین‌تر و سرعت بالای رسیدگی، از مهم‌ترین ملاک ها در گردشگری سلامت است و سبب شده کشورهایی مانند تایلند، سنگاپور، ترکیه، هند و کره جنوبی، جزو مقصدهای محبوب این گردشگری باشند. آمار رسمی وزارت بهداشت ما هم نشان می‌دهد طبق رده‌بندی سال ۲۰۲۰ (قبل از کرونا)، ایران رتبه ۴۶ در بین ۱۱۰ کشور این صنعت را داشته و پس از افت ۷۰ درصدی به دلیل همه‌گیری جهانی، حالا باید منتظر رتبه‌بندی جدید بود.

مزیت ایران، پزشکان متخصص

مهم‌ترین دلیل این موضوع ، توانمندی بالای پزشکان ایرانی و به‌روز بودن تجهیزات پزشکی در کشور ماست که سبب می‌شود، بسیاری از مردم کشورهای منطقه، روند درمان یا انجام جراحی های زیبایی خود را در ایران پیگیری کنند. البته به صرفه بودن هزینه هم یک دلیل مهم برای انتخاب ایران به عنوان مقصد گردشگری سلامت و درمان است.

ظرفیت درآمدزایی سالانه ۱۰ میلیارد دلار

به گزارش اقتصاددان به نقل از خراسان ،    این که چرا گردشگری سلامت می‌تواند برای ما کلیدی باشد، پاسخی روشن دارد: به گفته محمدرضا ترجمان رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت «هر گردشگر درمانی، بین ۳ تا ۵ هزار دلار ارزآوری دارد» و طبق تحلیل «حسین نیکونام» رئیس جامعه حرفه‌ای گردشگران سلامت، «ایران ظرفیت جذب و درآمدزایی سالانه ۱۰ میلیارد دلار از گردشگری سلامت، از جامعه هدف ۵۷ کشور اسلامی را دارد».

دلالان گردشگری سلامت؛ مفید یا مضر؟

اما یک موضوع مهم در گردشگری سلامت، حضور دلالان است که بودن یا نبودنشان محل اختلاف است. آن‌طور که ترجمان اعلام کرده «حدود یک میلیون گردشگر درمانی وارد کشور می‌شوند که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها توسط دلالان سلامت گردشگری جذب می‌شوند؛ بنابراین وجود دلالان سلامت از یک نگاه فرصت است». اما در آن سوی ماجرا هم، نیکونام معتقد است «یکی از مهم‌ترین علل و موانع جلوگیری از رشد گردشگری سلامت در ایران، جولان دلالان است».

تجربه ثابت کرده است معمولا فعالان بخش خصوصی اطلاعات و تحلیل‌های کاربردی‌تری نسبت به مسئولان دولتی دارند و به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی نگران‌کننده نیکونام را هم نادیده گرفت: «شاید تا دو سال آینده نه تنها این صنعت سیر صعودی خود را طی نکند، بلکه دیگر چیزی به اسم گردشگری سلامت در کشور وجود نداشته باشد».

اقدامات ترکیه و خطر از دست دادن مزیت تخصصی

یک نگرانی دیگر، خطر از دست رفتن مزیت نسبی ما در این صنعت است. رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، اگرچه از ارائه آمار مهاجرت پزشکان خودداری کرده، اما این واقعیت را گفته است که «تعداد مهاجرت پزشکان متخصص و فوق تخصص از پزشکان عمومی پیشی گرفته است». نیکونام درباره تلاش کشورهایی مانند ترکیه برای جذب پزشکان ایرانی و تصاحب سهم ما از گردشگری سلامت هم هشدار داده است: «ترکیه با شروط حداقلی و تنها با پرداخت ۴۰۰ هزار دلار، منزل و گذرنامه پزشکان مطرح ایرانی را تامین می‌کند و با طرح‌های تشویقی مانند ایجاد کلینیک و تسهیل فرایند کسب‌و‌کار، زمینه مهاجرت پزشکان ایرانی را فراهم کرده که اگر همین روند ادامه پیدا کند، ترکیه می‌تواند کل بازارهای هدف ما را جذب کند».

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....