تاریخ انتشار : شنبه 13 شهریور 1400 - 12:49
کد خبر : 59481

نیویورک زیر آب

نیویورک زیر آب

توفان آیدا در ایالات متحده در حال گرفتن قربانی است. توفانی که یادآور بسیاری از فیلم‌های آخرالزمان هالیوودی است. اگر آمریکایی‌ها در فیلم‌هایشان دیده ‌بودند که حجم عظیمی از سیلاب وارد مترویشان می‌شود، نیویورکی‌ها این موضوع را از نزدیک دیدند. همچنین خبر می‌رسد که آیدا ۴۳ قربانی داشته است و عمده قربانی‌ها کسانی هستند که

توفان آیدا در ایالات متحده در حال گرفتن قربانی است. توفانی که یادآور بسیاری از فیلم‌های آخرالزمان هالیوودی است. اگر آمریکایی‌ها در فیلم‌هایشان دیده ‌بودند که حجم عظیمی از سیلاب وارد مترویشان می‌شود، نیویورکی‌ها این موضوع را از نزدیک دیدند.

همچنین خبر می‌رسد که آیدا ۴۳ قربانی داشته است و عمده قربانی‌ها کسانی هستند که در زیرزمین آپارتمان‌ها زندگی می‌کردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، توفان آیدا تاکنون چهار ایالت را درنوردیده است. در این راستا رهبران ملی و محلی، پس از به‌بار آوردن خسارات فراوانی از سوی آیدا، اذعان کرده‌اند که تغییرات شدید آب و هوایی یک تهدید فوری و البته مداوم به‌حساب مشی‌آید. بر اساس آخرین آمار منتشرشده توفان دست‌کم ۴۳ نفر را در نیویورک، نیوجرسی، پنسیلوانیا و کنتیکت کشته و بیش از ۱۵۰هزار خانه را بدون برق کرده است. وضعیت اضطراری تا ظهر پنج‌شنبه در سراسر منطقه همچنان برقرار بود؛ زیرا مقامات به دنبال رسیدگی و برآورد خسارت بودند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که از کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت خسارت های اخیر نشان می‌دهد که توفان‌های شدید و بحران آب و هوا در اینجا منزل کرده‌اند و این یکی از چالش‌های بزرگ زمان ما است.

کتی سو هوچول، فرماندار نیویورک صبح روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در کویینز گفت که با جو بایدن تماس گرفته و وی اعلام کرده است در حال بررسی ارزیابی خسارت‌های ناشی از توفند آیدا است. به گفته فرماندار نیویورک، این یک روند عادی به‌حساب می‌آید.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  اواخر پنج‌شنبه، بایدن حالت اضطراری را در نیویورک و نیوجرسی اعلام کرد و این به آژانس فدرال مدیریت اضطراری اجازه می‌دهد تا تلاش های امدادرسانی را هماهنگ کند. فرماندار نیویورک می‌گوید: «ما از قبل باید این موارد را پیش‌بینی می‌کردیم و آماده می‌بودیم.»

میزان بارندگی به حدی بود که در عرض چند ساعت، ۱۵سانتی‌متر باران بارید و خیابان و دالان‌های مترو را به رودخانه تبدیل کرد. عوامل اورژانس مردم را با قایق نجات می‌دادند. همچنین صدها نفر از مردم که در مترو گیر افتاده بودند، نجات داده شدند. در کویینز نیویورک هم اجساد یک کودک ۲ساله و پدر و مادرش پیدا شد. این خانواده در یک زیرزمین زندگی می‌کردند.

این زیرزمین‌ها در کویینز اجاره داده می‌شوند. اخیرا در یکی از این زیرزمین ها که یک پیرزن ۸۶ ساله قربانی آن شده، سابقه شکایت در سال ۲۰۱۲ داشته است؛ اما این شکایت به‌نتیجه‌ای نرسیده بود و باز هم این زیرزمین اجاره داده می‌شد.‌

البته این نیویورک نبود که از خسارت‌های آیدا رنج برده است. گردبادی در جنوب نیوجرسی بخش زیادی از خانه‌ها را با خاک یکسان کرد. یک گزارش اولیه توسط سرویس هواشناسی ملی هم مشخص کرد، گردبادی که به مولیکا هیل، در نیویورک برخورد کرد، سرعتش ۲۴۰ کیلومتر در ساعت بود. همچنین گفته می‌شود در نیوجرسی و اورلئان همچنان رودها در حال جوش خروش هستند.

باران‌های اخیر هم رکورد ۱۱ روز پیش باران‌های ناشی از توفان استوایی هنری شکست و دانشمندان هشدار می‌دهند که با حاکم شودن روند گرمایش زمین، این توفان‌ها ‌میهمان‌های جدید سیاره ما هستند و باید به آنها خو کرد. آنها می‌گویند: «هوای گرم‌تر آب بیشتری را در خود نگه می‌دارد و به توفان‌ها اجازه می‌دهد تا سریع‌تر قدرت خود را جمع کرده و بزرگ‌تر شوند.»

در این شرایط بسیاری از خطوط متروی شهر نیویورک تا عصر روز پنج‌شنبه معلق ماندند. فرودگاه‌ها باز بودند؛ اما صدها پرواز لغو شد. در نیویورک کم‌سن‌ترین قربانی توفند آیدا ۲ساله و پیرترین آن ۸۶ساله بود. در سنترال پارک نیویورک هم با بارش ۵/ ۷سانتی‌متری رکورد بارندگی ۵ سانتی‌متری که در ۲۱ آگوست باریده بود، شکسته شد. سازمان ملی آب و هوا که برای به تصویر کشیدن سطح ریسک بلای طبیعی فعالیت می‌کند، برای اولین بار در شهر نیویورک وضعیت فوق‌العاده سیل اعلام کرده بود و این نشان می‌دهد که هشدار به تغییرات آب و هوایی را باید بسیار جدی گرفت.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....