تاریخ انتشار : یکشنبه 28 آذر 1400 - 10:45
کد خبر : 71366

نیم‌قرن دوم حیات انجمن اقتصاددانان ایران

نیم‌قرن دوم حیات انجمن اقتصاددانان ایران

به گزارش اقتصاددان، به نقل از روزنامه شرق، نایب‌رئیس سابق انجمن اقتصاددانان ایران در یادداشتی نوشت: مجمع عمومی و انتخابات نایب‌رئیس سابق انجمن اقتصاددانان ایران اجرائی جدید انجمن اقتصاددانان ایران روز چهارشنبه ۱۷ آذر برگزار شد. این روز را می‌توان سرآغاز نیم‌قرن دوم حیات انجمن تلقی کرد. تأسیس انجمن در سال ۱۳۵۱ به همت دکتر

به گزارش اقتصاددان، به نقل از روزنامه شرق، نایب‌رئیس سابق انجمن اقتصاددانان ایران در یادداشتی نوشت:
مجمع عمومی و انتخابات نایب‌رئیس سابق انجمن اقتصاددانان ایران اجرائی جدید انجمن اقتصاددانان ایران روز چهارشنبه ۱۷ آذر برگزار شد.
این روز را می‌توان سرآغاز نیم‌قرن دوم حیات انجمن تلقی کرد.
تأسیس انجمن در سال ۱۳۵۱ به همت دکتر حسین پیرنیا انجام شد که اولین رئیس انجمن و برگزارکننده اولین کنفرانس اقتصاد ایران بود و پس از دو سال از ریاست انجمن کنار رفت. او همچنین بنیان‌گذار اولین دانشکده اقتصاد، مرکز تحقیقات اقتصادی، مجله تحقیقات اقتصادی، مؤلف و مترجم اولین کتاب‌های اقتصادی در ایران نیز بود و می‌توان او را بنیان‌گذار علم اقتصاد در ایران دانست. با وجود روش دکتر پیرنیا، پس از وی مدیریت انجمن به روال دیگری افتاد که تا نیم‌قرن تداوم یافت.
ویژگی‌های اداره انجمن در این دوران طولانی، مدیریت فردی، دوری از مسائل اقتصادی روز، عدم جذب اقتصاددانان کشور و حضور در سایه بود.
بدیهی است چنین نگرشی، انجمن را از وظایف بدیهی آن بسیار دور داشت و در جامعه اقتصادخوانده‌های کشور گمنام و مهجور ماند.
فعالیت‌های ۵۰ سال گذشته انجمن محدود به برگزاری سخنرانی ماهانه در برخی ماه‌های سال و دعوت از سخنرانان نه‌چندان مطرح بود.
این کارنامه نحیف، درخور این نام بزرگ، این زمان طولانی و انتظارات جامعه نبود و نیست. اعتراض به این نحوه مدیریت، در هیئت اجرائی گذشته انجمن شروع شد و به ‌دلیل ممکن‌نبودن تغییر، منجر به استعفای چند نفر از اعضای هیئت اجرائی در سال ۹۸ شد که توجه اقتصادخوانده‌های کشور را به انجمن جلب کرد.
متأسفانه انتخابات انجمن به دلیل همه‌گیری کرونا دو سال به تعویق افتاد و بالاخره هیئت اجرائی به انجام انتخابات در ۱۷ آذر ۱۴۰۰ رضایت داد.
برای انجام تغییر در انجمن، فراخوانی با امضای حدود ۲۰ نفر از اقتصاددانان مطرح کشور برای جذب عضو در انجمن تهیه و رسانه‌ای شد. این فراخوان در گروه‌های مجازی چرخید و موجب تشکیل گروه‌هایی در سطح کشور برای عضویت در انجمن و فعالیت در انتخابات شد که موجب جذب بیش از ۵۰۰ عضو جدید از سراسر کشور در انجمن شد که تا آن زمان این تعداد عضویت در انجمن سابقه نداشت و نوید انتخابات پرشوری را می‌داد. تعداد کثیری از اعضای جدید خواهان برگزاری انتخابات اینترنتی شدند که مورد موافقت هیئت اجرائی قرار نگرفت.
این انتخابات به ‌صورت حضوری در تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۰ با وجود محدودیت کرونا و دشواری رفت‌وآمد در تهران، با شرکت حدود ۱۴۵ نفر از اعضای انجمن برگزار شد. آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات سه دوره اخیر به‌ ترتیب در سال‌های ۱۳۹۴، ۲۵ نفر، ۱۳۹۶، ۵۱ نفر و ۱۴۰۰، ۱۴۵ نفر بوده‌اند.
روش برگزاری مجمع و انتخابات در انجمن، اعلام نامزدی در مجمع و انتخاب با قیام و قعود در جمعی حداکثر ۳۰‌نفره بود. از سال ۱۳۹۶ این روش تغییر کرد و با ثبت‌نام و تأیید صلاحیت کاندیداها قبل از جلسه و رأی مخفی در جلسه انجام شد و در انتخابات ۱۴۰۰ نیز چنین شد.
به این ترتیب در ۱۷ آذر ۱۴۰۰ هیئت اجرائی جدیدی برای انجمن انتخاب شد و برای اولین‌بار یک خانم اقتصاددان در بین منتخبان بود.
منتخبان در روز ۱۸ آذر اولین جلسه خود را تشکیل دادند و برای مدیریت هیئت اجرائی روال جدیدی را برگزیدند که برای جامعه ما درس‌آموز است.
برخلاف روال گذشته و برای دوری از ایجاد کیش شخصیت، هیئت اجرائی جدید مدیریت چرخشی را انتخاب کرد به این معنی که رئیس، نایب‌رئیس و دبیر به ‌صورت نوبتی هرساله عهده‌دار مسئولیت خواهند شد. درست نقطه مقابل مدیریت فردی و طولانی‌مدت قبلی!
این روحیه بیانگر حضور نسل جدیدی از اقتصاددانان کشور در مدیریت این انجمن قدیمی است که نشان از تحولی بنیادین در مدیریت و فعالیت آینده آن دارد.
امید است که انجمن اقتصاددانان ایران در نیم‌قرن دوم فعالیت خود، با مدیریتی نوآور و پرانگیزه و با اعضایی گسترده در سطح ایران و اقبال عمومی بتواند نقش مؤثری در چاره‌یابی مشکلات اقتصادی و رشد و تعالی اقتصاد کشور ایفا کند.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....