تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 - 10:42
کد خبر : 24384

نیاز ۱۲ میلیون تنی به واردات گندم

نیاز ۱۲ میلیون تنی به واردات گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از ترخیص فوری ۱۲۰ هزار تن گندم وارداتی از بندر امام خبر داد. جهان نژادیان افزود: این محموله گندم وارداتی که هم اکنون در انبارهای بندر امام نگهداری می‌شود در روزهای آینده به نقاط مختلف کشور حمل می‌شود. وی گفت: طبق برنامه تا پایان سال جاری حدود یک میلیون

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از ترخیص فوری ۱۲۰ هزار تن گندم وارداتی از بندر امام خبر داد.

جهان نژادیان افزود: این محموله گندم وارداتی که هم اکنون در انبارهای بندر امام نگهداری می‌شود در روزهای آینده به نقاط مختلف کشور حمل می‌شود. وی گفت: طبق برنامه تا پایان سال جاری حدود یک میلیون تن گندم در بندر امام تخلیه و ترخیص خواهد شد. اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از طرف شرکت بازرگانی دولتی ایران متولی واردات چهار کالای اساسی شامل گندم، برنج، شکر و روغن خام از بندر امام است. حدود ۹۰ درصد غلات و ۷۵ درصد نهاده‌های فله‌ای مورد نیاز کشور از طریق بندر امام به عنوان دومین بندر بزرگ عملیاتی جمهوری اسلامی ایران وارد می‌شود.

به گزارش اقتصاددان  به نقل از  کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفتنی است سیاست خرید و قیمت تضمینی محصولات کشاورزی، یکی از سیاست‌هایی است که اغلب دولت‌ها برای به ثبات رساندن بازار محصولات غذایی، حفظ امنیت غذایی و تضمین خاطر به کشاورزان برای برنامه‌ریزی، از آن استفاده می‌کنند. خرید تضمینی یعنی دولت در ابتدای فصل کاشت، قیمتی مشخص کرده و در صورتی که محصول با کیفیت مدنظرش تولید شود، خریدار آن خواهد بود. در کشور ما در حوزه گندم سال‌ها این کار به صورت ناقص اجرا شد. اما دولت در سال زراعی گذشته با تعیین نرخ ۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در حق کشاورزان جفا کرد به همین دلیل این قشر زحمتکش تنها ۸٫۵ میلیون تن گندم خود را به دولت فروختند این در حالی است که کشورمان سالانه به ۱۲ میلیون تن گندم برای مصرف و ۴ میلیون تن دیگر برای ذخایر استراتژیک نیاز داشت. به همین دلیل دولت حداقل برای خرید نیاز ضروری مصرف خود باید ۳٫۵ میلیون تن گندم وارد کند آن هم در شرایطی که کشورمان شدیدا با مشکل ارزی روبروست. از طرف دیگر هزینه های تولی محصولات کشاورزی بالاتر رفته ولی این امر سبب نشد دولت نرخ خرید تضمینی گندم را معقول اعلام کند و ۴ هزار تومان را برای آن تعییین کرد، همین امر سبب شد که کارشناسان و کشاورزان به این امر واکنش منفی نشان دهند و انتظار برود سال آینده کشورمان از لحاظ امنیت غذایی به مشکل بخورد.

ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران عنوان داشت: قیمت خرید تضمینی گندم که ۴ هزار تومان اعلام شده برای اردیبهشت ماه سال آینده است، با این شرایط که روز به روز دلار گرانتر می شود و ارزش ریال کاهش می یابد دولت باید به ازای خرید هر کیلو گندم از دیگر کشورها ۹ هزار تومان پرداخت کند. وی افزود: ولی اینطور که روز به روز کالاها در حال گرانی هستند احتمالا دولت مجبور شود ۱۲ میلیون تن گندم مورد نیاز را کیلویی ۱۵ هزار تومان خریداری کند. ملک زاده با بیان این که اگر دولت و سازمان برنامه و بودجه بر عدم تغییر نرخ خرید تضمینی گندم تاکید دارند بدون هیچ شکی بزرگترین ضربه را به کشور وارد کرده اند، اضافه کرد: چون هم تولید کنندگان را نابود و هم اشتغال را از بین می برد و هم کشاورزان سوق به کشت محصولات آب بر می کنند که زیاد هم در کشور تولید می شود و چون در بحث فروش و صادرات زمینه ها و زیرساخت های مناسبی ایجاد نکرده ایم با فاجعه ای بزرگ روبرو خواهیم شد و به اصطلاح تولیدات روی دست کشاورزان باد می کند. رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران در پایان اظهار نمود: قیمت خرید تضمینی گندم که چند ماه گذشته با وزارت جهاد کشاورزی به توافق رسیدیم ۵ هزار و ۴۸۰ تومان است اما در وضعیت فعلی که نهاده های تولید گران شده و  می خواهیم کشاورزان را تشویق به تولید کنیم نرخ منصفانه خرید تضمینی نباید کمتر از ۶ هزار تومان باشد.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....