تاریخ انتشار : جمعه 18 آذر 1401 - 19:04
کد خبر : 109616

نگاه چین و عربستان سعودی به تصویر بزرگتر و تمایل به رفاه مشترک

نگاه چین و عربستان سعودی به تصویر بزرگتر و تمایل به رفاه مشترک

از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و عربستان سعودی در سال ۱۹۹۰ روابط آنها همچنان پررونق شده است. بطوری که در سال های اولیه، ارزش تجارت دوجانبه انها به نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار رسید. امروزه چین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی است. حجم تجارت دوجانبه میان آنها تا سال ۲۰۲۱ از سقف ۸۷٫۳

از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان چین و عربستان سعودی در سال ۱۹۹۰ روابط آنها همچنان پررونق شده است. بطوری که در سال های اولیه، ارزش تجارت دوجانبه انها به نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار رسید. امروزه چین بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی است. حجم تجارت دوجانبه میان آنها تا سال ۲۰۲۱ از سقف ۸۷٫۳ میلیارد دلار گذشت که نسبت به سال قبل از آن ۳۰٫۱ درصد افزایش داشت. عربستان سعودی مقصد بیش از یک پنجم از تمام سرمایه گذاری‌های چین در جهان عرب بوده که به حدود ۲۱۴ میلیارد دلار میرسد. از طرفی عربستان سعودی نیز به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شده و ۱۷ درصد از واردات نفت چین را به خود اختصاص داده است.

هنگامی که شرکت پالایشی یانبو آرامکو سینوپک در تاریخ ژانویه ۲۰۱۶ به بهره برداری رسید، به اولین پروژه پالایشی و شیمیایی سینوپک در خارج از کشور تبدیل شد و اکنون بزرگترین پروژه سرمایه گذاری چین در عربستان سعودی به شمار میرود. شرکت راه‌آهن چین نیز مسئولیت ساخت راه‌آهن سبک مکه و اولین خط ریلی سبک در عربستان سعودی را بر عهده داشت. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی گرین فاینانس و مرکز توسعه، عربستان سعودی با مجموع حدود ۵٫۵ میلیارد دلار سرمایه، بزرگترین دریافت کننده سرمایه گذاری های ابتکار کمربند و جاده در نیمه اول سال ۲۰۲۲ بوده است. با توجه به اینکه عربستان سعودی به دنبال دستیابی به چشم انداز سال ۲۰۳۰ خود است، رویکرد «نگاه به شرق» به یک روند جدید در توسعه این کشور تبدیل شده است.

شی جین‌پینگ با تکیه بر پیشرفت‌هایی که قبلاً به دست آمده، بیان کرد که چین از تبدیل شدن عربستان سعودی به شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای حمایت خواهد کرد. چین همچنین امیدوار است که با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی همکاری کند تا روابط چین با منطقه را با برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی و چین و نشست میان شورای همکاری خلیج فارس و چین هرچه بیشتر پیش ببرد. محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد سعودی نیز ابراز امیدواری کرد که عربستان به تقویت و ارتقای مشارکت راهبردی جامع با چین کمک کند. وی همچنین گفت که معتقد است سفر شی نقطه عطفی در روابط چین و عربستان سعودی شکل خواهد داد.

راز هر موفقیتی همیشه در زیر نظر گرفتن تصویر بزرگتر است، به ویژه در روابط بین‌الملل که در هر زمان ممکن است انواع متغیرها ظاهر شوند و ثبات روابط را به خطر بیندازند. برخلاف کسانی که در ازای اجابت خواسته های ژئوپلیتیکی از روابط اقتصادی به عنوان سلاح استفاده می کنند، اما روابط چین و عربستان سعودی رابطه ای است که ریشه در امید به سعادت مشترک دارد، و این سعادت امکان مدیریت اختلافات و پیگیری منافع مشترک را نیز فراهم می کند. روابط چین و عربستان سعودی بر مبنای یک رویکرد عملگرایانه برای دستیابی به توسعه متقابل ساخته شده است.

همانطور که رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در سال ۲۰۱۶ در مقر اتحادیه عرب اظهار داشت، آشفتگی در خاورمیانه ناشی از عدم توسعه است و راه حل نهایی به توسعه‌‎ای بستگی دارد که رفاه و کرامت همه را در بر داشته باشد. چنین فلسفه‌ای برای توسعه بر پایه تجربه دهه‌ها ساله چین ساخته شده است که می تواند با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی نیز به اشتراک گذاشته شود.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....