تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 11:50
کد خبر : 73916

نگاه توسعه پایدار

نگاه توسعه پایدار

توسعه پایدار توسعه ای است که علاوه بر توسعه و تعالی زندگی نسل حاضر به حمایت از نسلهای اتی نیز عنایت دارد و براساس ان، شرایط انسانی و وضعیت محیطی و اکوسیستمی به طور همزمان مورد توجه قرار می‎گیرد. توسعه پایدار بر فلسفه پایداری ابتنا دارد. پایداری به توانایی سیستم برای کار کرد در اینده

توسعه پایدار توسعه ای است که علاوه بر توسعه و تعالی زندگی نسل حاضر به حمایت از نسلهای اتی نیز عنایت دارد و براساس ان، شرایط انسانی و وضعیت محیطی و اکوسیستمی به طور همزمان مورد توجه قرار می‎گیرد.

توسعه پایدار بر فلسفه پایداری ابتنا دارد. پایداری به توانایی سیستم برای کار کرد در اینده نامحدود اطلاق می شود و وضعیتی است که دران وضعیت، مطلوبیت و امکانات موجود در طول زمان کاهش نمی یابد و منابعی که سیستم برای انجام فعالیت های خود به انها وابسته است رو به ضعف نمی گذارد.

توسعه پایدار نیز مجموعه اقداماتی است که با توجه به فلسفه پایداری هدایت می شود. در این نوع از توسعه، اقدامات و فعالیتها به طور مداوم از منظر اصول پایداری بررسی می‎شود و مورد تجدید نظر قرار می گیرد.

به نحوی که برای منافع جامعه و حفاظت از منابع، به گونه‎ای راهبردی، دوراندیشانه، اگاهانه سیاستگذاری، تصمیم گیری و برنامه ریزی می شود و تصمیمات متخذه به مرحله اجرا دراید.

توسعه پایدار بریکپارچگی اقتصادی-محیطی، حفاظت محیطی، تعهد بین نسلها و عدالت درون نسلی و بین نسلی، کیفیت زندگی و مشارکت احاد جامعه در فرایند توسعه ابتنا دارد و زمانی عینیت می یابد که اولا کیفیت زندگی انسان را بهبود بخشد و ثانیا قابلیت زیست کره زمین را حفظ کند.

در مورد ارتقای کیفیت زندگی انسان، سیاست های توسعه باید به گونه‎ای تدوین شود که زمینه تعالی همه احاد جامعه را فراهم اورد؛ سلامت جسم و روان انها را تدارک ببیند؛ امکانات اموزشی، پرورشی،بهداشتی و رفاهی را در حد یک استاندارد شایسته زندگی در اختیار انسان بگذارد.

امنیت سیاسی، اقتصادی و قضایی را برای او تامین نماید به صورتی که روابط انسانی مناسب بین افراد خانواده‎ها و درکل جامعه در سطوح محلی و سازمانی و ملی برقرار گردد.

درمورد محافظت از قابلیت زیست کره زمین، توسعه ای مدّنظر است که براساس ان سیستم های پشتیبان زندگی و فرایندهای اکولوژیک که موجب تداوم چرخه عناصر اساسی “هوا، اب، خاک،….” می‎شوند.

و همچنین تنوع گونه‎های زیستی حفظ شود؛ پایداری منابع تجدید پذیر تضمین گردد. مصرف منابع تجدید ناپذیر به حداقل برسد و محدوده ظرفیت تحمل زمین و اکوسیستم رعایت شود.

به این ترتیب توسعه پایدار را می توان مدیریت روابط سیستم های انسانی و اکوسیستمهای طبیعی به منظور استفاده پایدار ازمنابع درجهت تامین رفاه نسلهای حال و اینده تعریف کرد.

دربرنامه‎ریزی توسعه پایدار پرسش هایی درباره چگونگی اثرات یک سیستم بر سایر قسمت ها مطرح می شود و همچنین این پرسش اساسی که ایا تعامل بین سیستم های موجود به کارایی و اثربخشی بیشتر منجر می‎شود یا خیر مورد توجه قرار می‎گیرد.

توسعه پایدار دارای چهار بعد اساسی است وتحقق ان منوط به همکاری نزدیک دولت، بخش خصوصی، ونهادهای مدنی است. ابعاد چهارگانه توسعه پایدار عبارتند از: ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی وزیست محیطی.

۱- بعد اجتماعی به رابطه انسان با انسانهای دیگر، اعتلای رفاه افراد، بهبود دسترسی به سلامت و بهداشت وخدمات اموزشی، توسعه فرهنگ های مختلف و عدالت وفقرزدایی عنایت دارد.

۲- بعد اقتصادی با متغیرهای اقتصادی مرتبط است و دران رفاه فرد و جامعه باید از طریق استفاده بهینه وکارای منابع طبیعی و همچنین توزیع عادلانه فرصت و منابع حاصله، تاحداکثر ممکن ارتقا یابد.

۳- بعد زیست محیطی با حفاظت و تقویت پایه منابع فیزیکی وبیولوژیکی و اکوسیستم مرتبط است و به رابطه بین طبیعت و انسان می پردازد.

۴- بعد سیاسی نیز به حاکمیت قانون، قوانین، سیاست ها، برنامه ریزی، بودجه بندی، نهادسازی، تنوع و تکثّرگرایی، احترام به حقوق انسانی و مشارکت موثر مردم در فرایندهای تصمیم‎گیری توجه دارد و به تنظیم وضعیت و شرایط لازم برای تلفیق هدفهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و ایجاد رابطه مبادله بین آنها برای رسیدن به توسعه پایدار می پردازد.

اولویت نسبی که به ابعاد مختلف توسعه پایدار داده می شود در هر کشور،جامعه، فرهنگ و حتی در هر موقعیت و در طول زمان،‌ متفاوت است. به همین دلیل درحالی که توسعه پایدار یک چالش جهانی است، ‌راهکارهای عملی فقط می تواند به صورت ملی، محلی و بومی تعریف شود.

رویکردهای توسعه پایدار انعکاسی از تنوع چالش های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و سیاسی است که کشورهای مختلف با ان مواجه‎اند و تفسیرهای متعدد و مختلف از توسعه پایدار از ارزشها و علائق مختلف در جوامع مختلف مشتق می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....