تاریخ انتشار : جمعه 4 فروردین 1402 - 15:15
کد خبر : 119693

نگاهی به شاخص‌های نشان‌دهنده پویایی اقتصادی چین

نگاهی به شاخص‌های نشان‌دهنده پویایی اقتصادی چین

جریان جمعیت: شاخص پویایی شهر در حال افزایش است و ساختمان‌های اداری در منطقه تجاری بسیار مشهور هستند در میانه فشفشه‌هایی که در خیابان‌ها و کوچه‌ها به آسمان پرتاب می‌شوند، هیاهوی رستوران و صحنه‌های فرهنگی و گردشگری پر شور و نشاط گم نمی‌شود به گونه‌ای که به شکلی واقعی می‌توانید احیای سریع پویایی اقتصادی را

جریان جمعیت: شاخص پویایی شهر در حال افزایش است و ساختمان‌های اداری در منطقه تجاری بسیار مشهور هستند

در میانه فشفشه‌هایی که در خیابان‌ها و کوچه‌ها به آسمان پرتاب می‌شوند، هیاهوی رستوران و صحنه‌های فرهنگی و گردشگری پر شور و نشاط گم نمی‌شود به گونه‌ای که به شکلی واقعی می‌توانید احیای سریع پویایی اقتصادی را حس کنید. حضور مردم افزایش یافته و رفت و آمد مسافران بیشتر و بیشتر شده است.

بیگ دیتای «نقشه‌های بیدو» از ۱۲ تا ۲۲ مارس (۲۱ اسفند تا ۲ فروردین) نشان می‌دهد، شاخص میانگین جریان مسافر مربوط به قطب‌های کلیدی حمل و نقل مسافری در سراسر چین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تا ۲۲٫۹۴ درصد افزایش داشته است.

جاذبه‌های گردشگری و مناطق تجاری شهری نیز محبوب هستند. رصد تراکم جاذبه‌های کلیدی گردشگری روی «نقشه‌های بیدو» نشان می‌دهد از ۱۲ تا ۲۲ مارس، شاخص جریان مسافر و شاخص تراکم شبکه جاده‌ای پیرامون آن در نزدیکی جاذبه‌های مشهور گردشگری در «نانجینگ»، «هانگ‌جوئو»، «دالیان»، «چینگ‌دائو» و دیگر مناطق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. بر همین اساس شاخص نرخ رشد مرتبط با بسیاری از نقاط گردشگری از ۲۰ درصد عبور کرده است.

علاوه بر این،‌ شاخص جریان مسافرِ مناطق تجاری بزرگ در شهرهای درجه یک و دو نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

لجستیک: احیای سریع صنعت پست پیشتاز؛ عبور جابجایی ۲۰ میلیارد بسته

با احیای بازار و احیای اقتصاد،‌ تقاضای صنعت لجستیک نیز تقویت شده و صنعت پست پیشتاز نیز در حال جان گرفتن و سرعت یافتن است. از ابتدای سال جاری میلادی، با احیای سریع عملیات‌های صنعتی و مصرفی، صنعت لجستیک جان تازه‌ای یافته است.

بر اساس «شاخص حجم کالای چین» (CBMI) که توسط «فدراسیون لجستیک و خرید چین» منتشر شده، این شاخص در ماه فوریه ۱۰۲٫۸ بود که در مقایسه با ماه قبل آن ۲٫۴ واحد درصد رشد را نشان می‌دهد و بالاترین میزان در پنج ماه گذشته محسوب می‌شود.

«جوئو جی‌چنگ» مدیر دفتر پژوهش در فدراسیون لجستیک و خرید چین در این باره گفت داده‌های لجستیکی گوناگون در ماه فوریه نشان می‌دهد با احیای قیمت‌های کالاها، سود شرکت‌های سهامی نیز احیا شده و اشتیاق به تولید نیز رشد داشته است.

در عین حال شمار افرادی که به شرایط عادی باز یعنی تولید و زندگی عادی بازگشته‌اند،‌ بهبود یافته است. در این میان فروش آهن،‌ فولاد، زغال سنگ و فلزات غیرآهنی،‌ مواد شیمیایی و خودرو همگی احیا شده و فروش سنگ معدن آهن و نفت تصفیه شده همچنان رو به افزایش است و افزایش نرخ رشد آن سرعت یافته است.

در واقع علاوه بر لجستیک بارهای صنعتی، صنعت پست پیشتاز که تکمیل کننده توسعه اقتصاد الکترونیک محسوب می‌شود نیز به رکورد شکنی خود ادامه داده و به یک نیروی مهم در شتاب جدید توسعه اقتصادی تبدیل شده است.

داده‌های «اداره پست دولتی» نشان می‌دهد تا هشتم مارس، حجم تجارت پست پیشتاز چین در سال جاری به ۲۰ میلیارد بسته رسیده است. افراد مرتبط با اداره پست دولتی اعلام کردند این حجم از جابجایی بسته‌ها در صنعت پست پیشتاز نشان دهنده پویایی قدرتمند و نیرو محرکه قویِ توسعه صنعت پست پیشتاز است.

این آمار همچنین نشان می‌دهد بازار مصرف کننده چین انعطاف پذیری و ظرفیت بالایی دارد، مقیاس و توان صنعتی آن افزایش یافته، قابلیت‌های خدماتی به شکلی پایدار بهبود یافته و روند توسعه آن همچنان رو به بهبودی است.

جریان سرمایه: تقاضا افزایش یافته و فعالیت‌های مالی پویاتر شده است

با ثبات و احیای تدریجیِ اقتصاد، نیازهای مالی شرکت‌های تجاری نیز به تدریج افزایش یافته و جریان سیال سرمایه به سوی اقتصاد واقعی سرعت گرفته است.

افزایش در مقیاس تبادلات مالی اجتماعی نشان دهنده میزان سرمایه‌ای که توسط اقتصاد واقعی از طریق سیستم مالی طی یک بازه زمانی مشخص، جذب شده است.

بر اساس داده‌هایی که چند روز قبل «بانک خلق چین» (بانک مرکزی) منتشر ساخت طی ماه فوریه ۲۰۲۳، افزایش در مقیاس تبادلات مالی اجتماعی ۳٫۱۶ تریلیون یوان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱٫۹۵ تریلیون یوانی را نشان می‌دهد و رکورد جدیدی برای این بازه زمانی محسوب می‌شود.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....