تاریخ انتشار : شنبه 25 دی 1400 - 11:54
کد خبر : 74477

نکات مهم از دلار، بورس و طلا

نکات مهم از دلار، بورس و طلا

هفته معاملاتی جدیدی در بازاراهای داخلی آغاز شده است و پس از نوسان سنگین نرخ ارز در هفته‌های گذشته و حالت برزخی بازارهای موازی معاملات این هفته جالب توجه به نظر می‌رسد. دلار با قیمت حدود ۲۸ هزار تومان هفته جدید را آغاز می‌کند. شاخص کل بورس تهران در سطح یک میلیون و ۳۳۴ هزار

هفته معاملاتی جدیدی در بازاراهای داخلی آغاز شده است و پس از نوسان سنگین نرخ ارز در هفته‌های گذشته و حالت برزخی بازارهای موازی معاملات این هفته جالب توجه به نظر می‌رسد. دلار با قیمت حدود ۲۸ هزار تومان هفته جدید را آغاز می‌کند. شاخص کل بورس تهران در سطح یک میلیون و ۳۳۴ هزار واحد می‌رسد. قیمت نفت در بازار جهانی از ۸۶ دلار عبور کرده است.

هفته گذشته چه برای بازارهای داخلی و چه در بازارهای جهانی اتفاقات جالبی را شاهد بودیم. در بازار داخلی همچنان انتظار برای نتیجه برجام وجود دارد. در حالی‌که دو هفته قبل خبر از پیشرفت‌های روزافزون برجام گفته می‌شد هنوز هم اخبار به همین موارد محدود می‌شود و به نظر می‌رسد باقری کنی، رئیس تیم مذاکره‌کننده کشور در میانه هفته جاری برای انجام برخی رایزنی‌ها به کشور برمی‌گردد. در همین هنگام برخی کارشناسان از پیشرفت بسیار اندک و فاصله زیاد تا حصول توافق خبر می‌دهند. پویا ناظران، اقتصاددان در این خصوص در کانال تلگرامی خود دلایلی را برای کندی روند مذاکرات و احتمال سیگنال منفی از وین خبر داده بود. در همین هنگام اخبار داخلی از پیشرفت محسوس مذاکرات خبر می‌دهند و برای حصول توافق ثانیه‌شماری می‌کنند.

دلار مستعد جهش دوباره؟

دلار در شرایط فعلی در مرز ۲۸ هزار تومان نوسان می‌کند. در هفته گشته مشاهده شد که دلار برای عبور از « کف بتنی ۲۷ هزار تومانی » ‌نیازمند محرک قوی‌تری است. در عین حال نسبت به این موضوع نیز هشدار داده شده که اگر اخبار مثبتی از وین بر خلاف جو موجود منتشر نشود باید در انتظار جهش دوباره نرخ دلار بود. همچنان جو رسانه‌های داخلی نسبت به برجام مثبت و اما همچنان فضا گنگ و مبهم است. همچنان حصول توافق نهایی و احیای برجام می‌تواند فشار دوباره بر دلار وارد کند.

بورس منتظر دلار؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، بورس تهران وضعیت نسبتا رکودی در هفته گذشته داشته است. برخی از صنایع موسوم به صنایع برجامی پیشتاز معاملات هفته گذشته بودند. با اخبار برجامی و احتمال بازگشت دوباره شرکای خارجی دوباره توجه به سهام خودرویی مشابه زمستان سال ۹۴ جلب شده است.
نمادهای کالایی در حالی روی موج ابهام برجام و اثر آن در بازار ارز نوسان می‌کنند که در بازار جهانی قیمت نفت برنت به بیش از ۸۶ دلار رسیده است. این موضوع می‌تواند اثر مستقیمی بر سود برخی از صنایع مانند پالایشی‌ها داشته باشد.

در میان صنایع داخلی نیز همچنان موضوع حذف ۴۲۰۰ داغ است و به نظر می‌رسد می‌تواند اثر خود را بر سودآوری برخی از شرکت‌های کالای اساسی منعکس کند.

سیمانی‌ها امروز (شنبه) عرضه سیمان در بورس کالا را خواهند داشت و در میان نمادهای سیمانی نیز می‌توان نمادهای جذابی را پیدا کرد.

رشد طلا با دلار و اونس

قیمت هر سکه طرح جدید در سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار دارد. قیمت اونس طلای جهانی به حدود ۱۸۲۰ دلار رسیده است. نرخ دلار نیز در ۲۸ هزار تومان متوقف شده است. رشد قیمت طلا به دنبال سیگنال‌های تورمی و از عدم توانایی بانک‌های مرکزی برای مقابله با رشد قیمت‌ها در هفته گذشته رقم خورد. رشد قیمت نفت در بازار جهانی و همچنین ادامه رشد شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا همه از احتمال تداوم تورم حکایت داشت. پاول رئیس فدرال رزرو آمریکا نیز به استفاده از ابزارهای بانک مرکزی برای مقابله با تورم احتمالی خبر داده بود و اما نسبت به آسیب سیاست‌های انقباضی شدید بر بازار کار ابراز نگرانی می‌کرد.

برخی کارشناسان عنوان می‌کنند رشد عمومی قیمت کالاها به دنبال تنگناهای سمت عرضه است و بر همین اساس سیاست‌های بانک‌های مرکزی شاید چندان برای مقابله با تورم احتمالی موثر واقع نشود. این موارد می‌تواند از قیمت طلا حمایت کند گرچه که ریسک سنگینی مانند اتخاذ سیاست‌های انقباضی سنگین مطرح است.

تعیین تکلیف شدن برجام می‌تواند مسیر بازار ارز را مشخص کند و به دنبال آن اثر خود را بر معاملات بازار جهانی نیز داشته باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....