تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آبان 1398 - 11:56
کد خبر : 2124

نکات جالب بودجه کل کشور

نکات جالب بودجه کل کشور

بودجه بزرگترین، پیچیده ترین و گسترده ترین لایحه دولت به مجلس است. که نکات غیر قابل باوری دارد که قصد داریم آنها را مرور کنیم؛ ۱_بودجه ایران سالهاست که بصورت سنواتی تنظیم می شود که به “بودجه مرده” معروف است. یعنی هر سال مبلغی برابر نرخ تورم به بودجه های سال قبل اضافه می گردد

بودجه بزرگترین، پیچیده ترین و گسترده ترین لایحه دولت به مجلس است. که نکات غیر قابل باوری دارد که قصد داریم آنها را مرور کنیم؛
۱_بودجه ایران سالهاست که بصورت سنواتی تنظیم می شود که به “بودجه مرده” معروف است. یعنی هر سال مبلغی برابر نرخ تورم به بودجه های سال قبل اضافه می گردد و در بسیاری از موارد هزینه های بودجه پس از گذشت چندین سال توجیه فنی و اقتصادی ندارند.
۲_حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در کشور طرح نیمه تمام وجود دارد که بازدهی آنها صفر مطلق است. با وضعیت فعلی بودجه عمرانی که در سال۹۸ حدود ۶۰٫۰۰۰ میلیارد تومان بوده است، ۱۰ سال طول می کشد این طرحها به پایان برسد. این طرحها اکثرا توجیه اقتصادی نداشته و فقط محض کلنگ زنی و فعالیت انتخاباتی نمایندگان بوده است.
۳_ در سالهای اخیر پیشرفت که نه ، بلکه در نظام آموزش عالی کشور انصافا دارای جهش بوده ایم. اما با این وجود هنوز هم در دانشگاههای کشور رشته ایی بنام “بودجه”نداربم. وقتی دولت و یا مجلس ادعا می کنند هزاران ساعت روی بودجه کار کارشناسی شده، معلوم نیست این کارشناسان از کجا مدرک گرفته اند. ما که نداریم! ما رشته تنبک داریم ، اما رشته بودجه نداریم!
۴_بوجه ایی که مصوب می شود تا حدود زیادی سهم خواهی است. در سال ۹۱ این سهم خواهی ها آنقدر زیاد شد که آقای دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت ضمن اعتراض شدید ،از اجرای آن سر باز زد و اختلاف سهم خواهی مجلس و لایحه دولت حالا نام اختلاس بخود گرفته است. ۸۰۰۰ میلیارد تومان اختلاس مورد ادعای ریاست مجلس است.
۵_درصد بسیار بالایی از بودجه های مصوب خصوصا در بخش عمرانی تخصیص داده نمی شود. مصداق این سخن فرمایشات جناب چیت چیان وزیر اسبق وزارت نیرو است که فرمود: « ما سالیانه به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم در حالی که در سال ۹۵ تنها ۲۵۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است».
۶_ما سالهاست که تفریق بودجه و ارائه گزارش آن را نداشته ایم. گزارش هایی هم که ارائه می گردد، بیشتر سیاسی است تا واقعی و محض.
۷_در استیضاح اول از سریال استیضاح های جناب آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی، یکی از موارد استیضاح اختصاص بودجه ۱۸ استان به یک استان بود. این یعنی جابجایی بودجه کاملا سلیقه ایی است و آمایش سرزمینی جایی در بودجه ندارد.
۸_در برخی موارد دسترسی یک یا چند استان به بودجه نامحدود و لابی قدرتمند در مجلس باعث فجایع زیست محیطی می گردد. نمونه آن احداث دهها سد بر روی حوضه آبریز دریاچه ارومیه بود که باعث خشک شدن این دریاچه شد.(طناب مفت!).
در این حوضه ۱۰۳ سد در حال بهره برداری، در دست ساخت و در حال مطالعه است. دریاچه ارومیه از شدت جذب اعتبار سد سازی در حال خشک شدن است و دشت خوزستان بعلت نبود سد کافی درگیر سیل های وحشتناک.
۹_ بودجه باید برنامه های میان مدت و بلند مدت را پشتیبانی کند که اصولا در چند سال اخیر بودجه های هنگفت خرج شد ، اما درصد تحقق برنامه های بلند مدت بجز در برخی از موارد ناچیز بود.
۱۰_بودجه ابزار کنترلی قدرتمند دولتها برای کنترل اقتصاد و جامعه است که
اکنون فقط با لابی های گسترده سهم خواهی ها را پوشش می دهد. در بسیاری از موارد هم به شرکتهای واگذار شده دولتی به بخش خصوصی به اسم حمایت از تولید هنوز هم بودجه دولتی پرداخت میشود!

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....