تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آذر 1400 - 19:53
کد خبر : 70848

نکاتی در خصوص بودجه ۱۴۰۱

نکاتی در خصوص بودجه ۱۴۰۱

اقتصاددان: ۱. این لایحه یک بودجه بسیار انقباضی و متناسب با نبود درآمدهای نفتی است. افزایش پلکانی دستمزدها و حقوق کارکنان در این لایحه با نام عدالت آورده شده اما این نوع افزایش حقوق دقیقاً مقابل عدالت است، اینکه افراد متخصص و با تجربه حقوقی نزدیک و یا برابر با افراد کم تجربه و یا

اقتصاددان:
۱. این لایحه یک بودجه بسیار انقباضی و متناسب با نبود درآمدهای نفتی است. افزایش پلکانی دستمزدها و حقوق کارکنان در این لایحه با نام عدالت آورده شده اما این نوع افزایش حقوق دقیقاً مقابل عدالت است، اینکه افراد متخصص و با تجربه حقوقی نزدیک و یا برابر با افراد کم تجربه و یا فاقد تخصص دریافت کنند عدالت نیست. افزایش دستمزد افراد کم درآمد اقدامی پذیرفته شده و منطقی است اما اینکه همه دستمزدها به هم نزدیک شود با عدالت در تضاد است.
در این بودجه تاکید شده درآمد افرادی که تخصص بیشتری دارند ۱۰ درصد و درآمد سایر افراد بیش از این مقدار افزایش یابد، همه این اقدامات با هدف کنترل تورم مطرح شده است، کنترل تورم که به زعم تدوین کنندگان بودجه عامل اصلی تورم سرمایه گذاری در کشور است یکی دیگر از ایرادات این لایحه است تصورم می‌شود عدم سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور ناشی از بالا بودن نرخ تورم است اما نرخ تورم یکی از عوامل متعددی است که در عدم سرمایه گذاری ها تأثیرگذار است.
۲.همچنین باتوجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۴۰۱ به نظر اینکه کارت الکترونیکی در اختیار مردم قرار داده و مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی را به حساب مردم واریز کنند فقط روی کاغذ نتیجه بخش بوده و ممکن است فقط بخشی از هزینه‌های افزایش قیمت را در سال اول جبران کند اما در نهایت همچون سال‌های ابتدایی واریز یارانه ۴۵ هزار تومانی که ثابت ماند، با افزایش هزینه‌های زندگی در نهایت منجر به ایجاد فشار مضاعف بر اقشار کم در آمد خواهد شد.افزایش قیمت‌ها و تورم ناشی از افزایش نرخ ارز دولتی بسیار بیشتر از یارانه نقدی قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد، اما همین مبلغ ۱۵۰ هزارتومانی هم در سال‌های آینده متناسب با تورم افزایش داده نخواهد شد و منجر می‌شود در آینده قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و تعداد خانواده‌های زیر خط فقر هم افزایش می‌یابد. بنابراین اگر مشکل تحریم‌ها حل نشود و بودجه با همین میزان درآمد نفتی و یا عدم تحقق آن ادامه یابد سال سختی برای مردم در پیش رو خواهد بود.
۳.همچنین فروش اوراق مالی که در بودجه تعیین شده به معنای کسری بودجه بوده که ناشی از کمتر بودن درآمدها نسبت به مخارج دولت است. درآمدهای دولت شامل نفت، مالیات و خدماتی است که به مردم ارائه می‌کند بنابراین هر منبعی با عنوان اوراق مطرح شده نشاندهنده کسری بودجه است.
۴همچنین افزایش ۷۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه ۴۰۱ قطعاً شدنی نیست و نگرانی وجود دارد که افزایش مالیات‌ها مجدداً به طبقات متوسط و کم درآمد فشار وارد کرده و آنها که فرار مالیاتی دارند به راحتی بتوانند فرار مالیاتی کنند زیرا نا کارآمدی بخش دولتی مانع از این است که برنامه‌هایی که روی کاغذ آمده عملی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رضا توکلی سه شنبه , ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳

با تشکر از سرکار خانم دکتر ضیا ییان

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....