تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 تیر 1401 - 21:13
کد خبر : 92741

نوسان بورس بر مدار صفر درجه

نوسان بورس بر مدار صفر درجه

بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته خود روز کم‌نوسانی رو پشت سر می‌گذارد. سه و‌ نیم ساعت فعالیت و معامله بین خریداران و فروشندگان انجام شد اما تغییر چندانی در شاخص‌های بازار دیده نمی‌شود. شاخص کل بورس تنها ۰.۰۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داده و با سرعت بسیار پایینی درحال برگشت به محدوده

بازار سرمایه در آخرین روز کاری هفته خود روز کم‌نوسانی رو پشت سر می‌گذارد. سه و‌ نیم ساعت فعالیت و معامله بین خریداران و فروشندگان انجام شد اما تغییر چندانی در شاخص‌های بازار دیده نمی‌شود. شاخص کل بورس تنها ۰.۰۶ درصد از ارتفاع خود را از دست داده و با سرعت بسیار پایینی درحال برگشت به محدوده صفر است. شاخص هم‌وزن نیز با اندک نوسان مثبتی توانسته بازدهی مثبت ۰.۰۹ درصدی را به ثبت برساند که شاید این واگرایی بیش شاخص‌ها تنها نکته مهم معاملات امروز باشد.

آمار و ارقام بازار نیز کاملا این موضوع را تایید می‌کنند. ارزش معاملات در این روز کم‌نوسان ۳۴۳۰ میلیارد تومان بود که بازهم نتوانست به کانال ۴هزار میلیارد تومانی برسد. خروج پول نیز با ثبت عدد ۴۲۳ میلیارد تومان ادامه داشت و هنوز عده‌‌ای درحال خروج سرمایه خود از بورس هستند. نگاهی به تعداد نمادهای مثبت و منفی نیز نشان می‌دهند که تقریبا به طور مساوی سهام سبز و قرمز در بازار وجود دارد با اندک وزن سنگین‌تری به سمت عرضه‌ها. در انتهای معاملات، ۳۱۰ نماد در محدوده منفی و ۳۰۴ نماد نیز در محدوده مثبت معامله شدند.

برآیند این موضوعات نشان می‌دهد که سهامداران و فعالان بازار، این روزها دست به عصا و با احتیاط بالایی حرکت می‌کنند و فعلا نشانه‌ای از ورود پول‌های قدرتمند به بازار دیده نمی‌شود.

همیشه برای هر اتفاقی بهانه‌های مختلفی را می‌شود نام برد اما شاید این روزها اصلی‌ترین بهانه بورس برای عدم حرکت قدرتمند، از سرگیری دوباره مذاکرات هسته‌ای باشد. صحبت‌ها و پیش‌بینی‌ها درباره دور جدید گفتگوها بسیار زیاد است اما تا زمانی که اتفاقی جدی در این زمینه رخ ندهد، بورس نیز نمی‌تواند با خیال راحت جهت مسیر خود را مشخص کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  در سمت سهام کوچک بازار که تاثیر به مراتب بیشتری از دستیابی به توافقی جدید در مذاکرات هسته‌ای می‌پذیرند، شرایط کمی بهتر دنبال می‌شود هرچند که اصلی‌ترین استراتژی معامله‌گران احتیاط است و نگاه‌های خود را به اتفاقات و خبرهای دوحه قطر دوخته‌اند. این صنایع و شرکت‌ها که اغلب از منظر کاهش قیمت دلار و به تبع آن کاهش هزینه‌های تولید خود، از احیای برجام نفع می‌برند، با حساسیت بیشتری این موضوع را دنبال خواهند کرد اگرچه که صنایع بزرگ و صادراتی کشور نیز از این موضوع از مناظر دیگری منتفع خواهند شد.

بازارهای جهانی نیز امروز نوسان اندکی را تجربه کرده‌اند و گویی در آن بازار نیز سردرگمی زیادی دیده می‌شود. از طرفی ادامه جنگ روسیه و اوکراین، تحریم روسیه ناتوانی کشورها در افزایش عرضه و از طرفی سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی دنیا با افزایش نرخ بهره به هدف کنترل تورم، دوراهی سختی را برای ادامه مسیر در جلو پای معامله‌گران گذاشته است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که صنایع و سهام کامودیتی‌محور بورس تهران نیز از این سردرگمی تاثیر بپذیرند و فعلا حرکت قدرتمندی را از طریق این محرک مهم نداشته باشند.

گزارش‌های ماهانه‌ای که طی یک هفته گذشته در سامانه کدال از سمت شرکت‌های مختلف منتشر شد، در نگاه اول توجه هر تحلیلگری را به خود جلب می‌کرد و افزایش‌های قابل توجه فروش‌های ریالی از ایجاد تحولات مهمی خبر می‌داد. اما این اتفاق نکات مهمی را در دل خود جای داده است. از آن‌جایی که این افزایش فروش‌های ریالی اغلب به دلیل افزایش نرخ فروش محصولات شرکت‌ها بوده است، باید توجه کرد که آیا این افزایش نرخ‌ها قادر به پوشش افزایش سنگین هزینه‌های تولید این شرکت‌ها خواهد بود یا نه. بسیاری از شرکت‌ها همچنان با وجود افزیش نرخ‌های بالایی که دریافت کرده‌اند، از پس رشد هزینه‌های تولید خود که اغلب در سمت مواد اولیه، انرژی و حقوق و دستمزد بوده است برنمی‌آیند. به همین دلیل برای روشن شدن تاثیر این موضوع باید تا انتشار صورت‌های مالی فصل بهار منتظر ماند. از این جهت نیز پس می‌توان انتظار داشت که تحلیلگران فعلا اقدام به خریدهای جدی در بازار نداشته باشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....