تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 شهریور 1400 - 11:52
کد خبر : 60935

نوبرانه های سبز در بازار

نوبرانه های سبز در بازار

 دلالان سوگلی باغات را رنگ می کنند هنوز مصوبه کارگروه توسعه صادرات مبنی بر ممنوعیت چیدن نارنگی های نوبرانه قبل از پاییز خشک نشده که برخی از سودجویان میوه های سوگلی باغات را با رنگ افزایی روانه بازار کردند.  از چند روز قبل برداشت نارنگی‌های پیش رس و نوبرانه در باغات مازندران آغاز شد، هرچند

 دلالان سوگلی باغات را رنگ می کنند

هنوز مصوبه کارگروه توسعه صادرات مبنی بر ممنوعیت چیدن نارنگی های نوبرانه قبل از پاییز خشک نشده که برخی از سودجویان میوه های سوگلی باغات را با رنگ افزایی روانه بازار کردند.

 از چند روز قبل برداشت نارنگی‌های پیش رس و نوبرانه در باغات مازندران آغاز شد، هرچند کارگروه توسعه صادرات استان مصوب کرده بود که عرضه و برداشت تا قبل از پاییز ممنوع است.

برداشت سبز و نارس مرکبات و صادرات آن در سال‌های گذشته به برند استان در بازارهای جهانی لطمه زد از این رو مصوب شد تا برداشت نارنگی از اول مهرماه و صادرات آن از نیمه مهرماه صورت گیرد. برداشت پرتقال نیز از درختان مازندران تا نیمه آبان ماه ممنوع است.

سالانه بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران تولید و بخشی از آن به کشورهای مختلف صادر می‌شود. طی سال‌های قبل عرضه مرکبات و کیوی نارس در بازارهای صادراتی سبب برگشت محموله و وارد شدن زیان به استان شده است.

باغداران در برداشت مرکبات عجله نکنند
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار   ،  ایزدی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران  با اشاره به در پیش بودن فصل برداشت مرکبات و نارنگی در استان، رعایت اصولی علمی و فنی در زمان برداشت و چگونگی عملیات پس از برداشت را ضروری دانست.

وی گفت: توجه به شیوه نامه‌ها سبب افزایش دوره ماندگاری میوه می‌شود و این مسئله به بازار خوب و پررونق مرکبات کمک می‌کند و اگر اصول علمی و فنی رعایت نشود، به ذائقه مصرف کننده لطمه وارد می‌کند.

ایزدی از باغداران و سورتینگ داران خواست تا در برداشت میوه‌های نارنگی زودرس عجله نکنند و اجازه دهند قند میوه به حد مناسب و بازارپسند برسند.

وی با تاکید بر پرهیز از عرضه میوه‌های ترش مزه در بازار گفت: فصل برداشت نارنگی زودرس اونشو مهرماه است و از عرضه پیش از هنگام به ویژه در شهریورماه باید خودداری کرد.

پیش بینی تولید مرکبات در مازندران بین دو میلیون و ۵۰۰ تا ۲.۷ میلیون تن است و برخی سودجویان و دلالان تلاش می‌کنند تا با رنگ افزایی بر بازار صادراتی مرکبات و بازارهای داخلی آن در کشور لطمه زنند.

درپی بازارهای صادراتی باشیم
محمدرضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران، مدیریت در بازار مرکبات را امری مهم دانست و گفت: نباید بازار مرکبات رها شود و باید درپی بازارهای صادراتی و داخلی باشیم.

وی با اظهار اینکه بازار داخلی ایران بزرگترین بازار مصرف مرکبات محسوب می‌شود، افزود: در کشور پنج میلیون تن مرکبات تولید می‌شود که ۲۰۰ هزار تن آن صادر می‌شود و مابقی در داخل مصرف می‌شود.

شعبانی با عنوان اینکه بازار داخلی برای ما دارای اهمیت است، گفت: چندسالی با رشد تکنولوژی و آمدن سورتینگ ها، رنگ افزایی و سبززدایی در استان رسم ناپسندی شده است و با سبزدایی محصول به بازار عرضه می‌شد.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اظهار اینکه سبززدایی و رنگ افزایی محصول به بازار مرکبات لطمه می‌زند، افزود: این مسئله سبب می‌شود که استان‌های دیگر محصول مازندران را خریداری نکنند و این مسئله برای ما خطرناک است.

سبززدایی و رنگ افزایی محصول به بازار مرکبات لطمه می‌زند و این مسئله سبب می‌شود که استان‌های دیگر محصول مازندران را خریداری نکنند و این مسئله برای ما خطرناک است

وی با بیان اینکه برخی باغداران و سورتینگ داران با برداشت زودهنگام اقدام به سبزدایی محصول می‌کنند، گفت: میوه نارس را به عنوان میوه رسیده در بازار عرضه می‌شود در حالی که اگر میوه سبز برداشت و به همان شکل به بازار عرضه شود، چندان نگران نیستیم زیرا مشتری براساس ظاهر، اقدام به خرید میوه می‌کند.

امسال برای اولین بار مصوبه‌ای مبنی بر ممنوعیت چیدن مرکبات نارس و پیش رس در ستاد تنظیم بازار مازندران مصوب شد اما با گشت در بازارهای استان می‌توان انبوه نارنگی‌های سبز و نارس را در سبد میوه فروشی‌ها دید. حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران  با اشاره به مصوبه ممنوعیت نارنگی‌های نوبرانه قبل از پاییز گفت: چیدن پرتقال تامسون نیز از ۱۰ آبان ماه به بعد مجاز است.

نوبرانه های سبز در بازار| دلالان سوگلی باغات را رنگ می کنند

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات پرتقال از قبل از ۱۵ آبان ماه یادآور شد: با گشت‌هایی که با همکاری جهاد کشاورزی و غیره خواهیم داشت از برداشت زودهنگام جلوگیری خواهیم کرد.

وی گفت: چیدن میوه‌های نارس به برند مرکبات در بازارهای خارج از کشور لطمه می‌زند و باید در این راستا مدیریت و برنامه ریزی شود.

حسن خیریان پور معاون استاندار مازندران نیز در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با اشاره به تولید سالیانه حدود ۲میلیون و۵۰۰ هزارتن مرکبات و حدود ۱۸۰ هزارتن کیوی در مازندران تاکید کرد علاوه بر تأمین مصرف داخلی باید در جهت صادرات این دو محصول بویژه با بهره گیری از ظرفیت پایانه صادراتی روماک گستر و حدود ۷۰۰ سورتینگ و درجه بندی استان برنامه ریزی و استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران برداشت زود هنگام این دو محصول و سبززدایی و رنگ آوری را ازجمله اقدامات نامطلوب اعلام که موجب لطمه به حیثیت و بازار مرکبات و کیوی مازندران می‌گردد.

در کارگروه توسعه صادرات مازندران برداشت نارنگی زودرس اول مهر و صادرات آن پنجم مهر، برداشت پرتقال تامسون ۱۰ آبان و صادرات آن ۱۵ آبان، برداشت کیوی ۱۵ آبان تعیین و تصویب شد تا این محصول از جهت قند و رنگ کامل شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....