تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آذر 1400 - 11:59
کد خبر : 70938

نمره پایین دولت در اصلاح ساختار بودجه

نمره پایین دولت در اصلاح ساختار بودجه

 حذف افزایش سن بازنشستگی همراه با اضافات دیگر بودجه ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مبحث افزایش سن بازنشستگی از جمله احکام دائمی بوده و آوردن احکام دائمی در بودجه سنواتی از لحاظ قانونی ایراد دارد. ولی اسماعیلی با بیان اینکه افزایش سن بازنشستگی را نمی توان در بودجه سنواتی گنجاند، اظهارداشت: مبحث افزایش

 حذف افزایش سن بازنشستگی همراه با اضافات دیگر بودجه

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: مبحث افزایش سن بازنشستگی از جمله احکام دائمی بوده و آوردن احکام دائمی در بودجه سنواتی از لحاظ قانونی ایراد دارد.

ولی اسماعیلی با بیان اینکه افزایش سن بازنشستگی را نمی توان در بودجه سنواتی گنجاند، اظهارداشت: مبحث افزایش سن بازنشستگی از جمله احکام دائمی بوده و آوردن احکام دائمی در بودجه سنواتی از لحاظ قانونی ایراد دارد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: از این رو احتمال حذف و خروج این بند از بودجه ۱۴۰۱ وجود دارد.

رئیس کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه اقدام به افزایش سن بازنشستگی به نفع صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود، تاکید کرد: البته این مسئله از سوی دیگر معایبی برای بحث بیکاری و اشتغال جوانان دارد که نمی توان این موارد را نادیده گرفت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بند مربوط به افزایش سن بازنشستگی باید از  لایحه بودجه  ۱۴۰۱ خارج شود، بیان داشت: با این حال اگر دولت اصرار بر این بند بودجه ای داشته باشد، می‌تواند برای آن لایحه‌ای ارائه دهد که جداگانه در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.

اسماعیلی در ادامه با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه ۱۴۰۱، اظهارداشت: به واقع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم زا بوده و دولت هم اقرار کرده که تورم ۷ الی ۸ درصدی را تجربه خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در راستای این اقدام باید دهک‌های پایین جامعه شناسایی و مورد حمایت مالی قرار بگیرند، ادامه داد: البته پیرو این اقدام قرار است  از ۹۰ تا ۱۵۰ هزار تومان یارانه ارائه شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در شناسایی افراد اشکالاتی وجود دارد که باید برطرف شود، بیان داشت: این فرآیند باید اصلاح شود لذا می کوشیم که در وزارت رفاه سامانه شناساییِ دهک‌ها، تکمیل شود تا در این راستا به مشکل برنخوریم.

اصلاح ساختار بودجه اتفاق نیفتاده است
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، محمدرضا پورابراهیمی  با اشاره به اعمال اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ گفت: به نظر می رسد اصلاح ساختاری که ما در محورها تعریف کردیم اتفاق نیافتاده است.

وی تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه فراتر از این موارد منعکس شده در بودجه بوده و شاید باید گفت دولت وقت لازم را نداشته است . اما در حال حاضر دولت باید با ما در این راستا همکاری لازم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش بودجه شرکت های دولتی و بانکها در مجلس، بیان داشت: از نظر بنده هیچ تفاوتی در ارائه گزارش دولت در بخش بودجه شرکت های دولتی بین سال گذشته تا امسال نبوده و هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید در این بخش جراحی لازم را مدنظر قرار می داد، گفت: شرکت هایی که ماهیت عملکرد حاکمیتی دارند باید از سایر شرکت ها جدا شوند و باید گفت آنها شرکت نیستند و اصلا بر مبنای موضوعات حاکمیت فعالیت می کنند و آنهایی که بنگاه اقتصادی هستند باید دید اولویت آنها کدامند و ۵ شرکت بزرگ در این بخش چه شرکت هایی هستند؟

پورابراهیمی با بیان اینکه باید برای شرکت های زیان ده تصمیم گیری شود، تصریح کرد: لذا هیچ گزارشی از سوی دولت برای تصمیم گیری در ساماندهی شرکت های دولتی است وجود خارجی ندارد و این مسئله از معایب بودجه سال ۱۴۰۱ است.

این نماینده مجلس اظهارداشت: البته ممکن است دولت وقت لازم را برای رسیدگی به این موارد نداشته است اما باید در ادامه راه به مجلس در زمینه اصلاحات بودجه کمک کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: در حال حاضر ما پیشنهادات ساختاری مان را در زمینه اصلاح ساختار بودجه ۱۴۰۱ مطرح خواهیم کرد و قطعا بودجه ۱۴۰۱ باید با اصلاح ساختار بودجه همراه باشد و ما از این مسئله کوتاه نمی آییم.

برخی بند های درآمدی بودجه حباب دارد
احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس در رابطه با کسری بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: اگر ما در کمیسیون برنامه و بودجه برخی از احکام بودجه را اصلاح نکنیم و این موارد تعدیل نشود و در جاهایی که درآمدها به شکل حباب دیده شده و این حباب ها را نترکانیم و آن را واقعی نکنیم،سال آینده ممکن است ما در حوزه کسری بودجه حتی وضعیتی بدتر از  امسال داشته باشیم.

وی تاکید کرد: لذا وظیفه اصلی ما در مجلس این است که در راستای کسری بودجه به دولت کمک کنیم تا بودجه ای که تصویب می شود کمترین کسری بودجه را داشته باشد.

نمره ضعیف به دولت در اصلاح ساختار بودجه
محسن زنگنه در زمینه ارادات به تجمیع ردیف های بودجه ای ،بیان داشت:دولت در قالب یک جدول ۷ -۷   ردیف های بودجه ای را تجمیع کرده بود آنهم در ۸۰ سرفصل که بعد از آن یک پیوست جدید با عنوان تکمله ارائه کرد. بنابراین مجددا دولت به مانند سابق، ۱۲۱۰ ردیف بودجه ای را آورده است.

وی تاکید کرد: یعنی هیچ اتفاقی خاصی درباره ردیف های بودجه ای رخ نداده و بودجه به مانند سال گذشته است.

رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه، کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اصلاحات ساختاری بودجه ۱۴۰۱ گفت: متاسفانه نمره لایحه دولت در زمینه اصلاح ساختار بودجه نمره خوبی نیست. ما قطعا احکام اصلاح ساختار بودجه را به بودجه ۱۴۰۱ اضافه خواهیم کرد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....