تاریخ انتشار : یکشنبه 31 مرداد 1400 - 20:30
کد خبر : 58147

نمایندگان موافق و مخالف زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

نمایندگان موافق و مخالف زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات چه گفتند؟

صلاحیت آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با نطق نمایندگان مخالف و موافق در جلسه علنی مجلس بررسی شد. به گزارش اقتصاددان به نقل از خانه ملت، آقای محمود عباس زاده مشکینی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی

صلاحیت آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با نطق نمایندگان مخالف و موافق در جلسه علنی مجلس بررسی شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از خانه ملت، آقای محمود عباس زاده مشکینی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های آقای عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: از منظر مدیریت سیاسی کابینه باید در کنار کارآمدی، مظهر و تجلی وحدت ملی و انسجام اجتماعی باشد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: تاسوعا و عاشورا که به حوزه انتخابیه خود رفتم، مطلع شدم که مردم آذربایجان انتظار داشتند حداقل ۲ تا ۳ وزیر به ویژه در حوزه‌های بنیادی از جمله اقتصادی در کابینه از مردم آذربایجان انتخاب شوند؛ لطفاً پیام ما را به رئیس جمهور برسانید.

وی با اشاره به یکی از سخنان پیامبر اکرم (ص) اضافه کرد: ایشان می‌فرمایند اگر در یک جامعه کارگزاری را انتخاب کنیم که شایسته‌تر از او در جمع باقی مانده باشد خیانت به خدا و مسلمانان است.

مشکینی ادامه داد: نمایندگان باید فارغ از اینکه وزیر پیشنهادی چه نسبتی با ما دارد، مانند جراح که هنگام جراحی فقط محل بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهد، در حال حاضر نیازمندی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارتخانه‌ای زیربنایی است، تصریح کرد: این وزارتخانه شاهراهی را باز می‌کند که تمامی وزارتخانه‌ها از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، بهداشت و درمان، اقتصاد و … از آن عبور کرده و توسعه را جستجو می‌کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برای انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به دو مولفه «خواستن» و «توانستن» توجه کرد، هر چند وزیر پیشنهادی مولفه انگیزه و خواستن را دارا است، اما باید موضوع توانستن وی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات باید تخصص و تجربه کافی داشته باشد، تصریح کرد: متأسفانه آقای زارع‌پور در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص نداشته و تحصیلکرده کامپیوتر یا IT است، این در حالی است که مأموریت وزارتخانه مذکور ICT و فناوری است.

مشکینی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد وظایف وزارتخانه مذکور زیرساختی است، ادامه داد: باید دقت کرد که IT با ICT متفاوت است، این موضوع همانند مقایسه مهندسی پزشکی با پزشکی است، یک پزشک بیماری‌های عفونی ممکن است از دستگاه سی. تی. اسکن و ام. آر. آی استفاده کند، اما توانایی تعمیر و ساخت آن را ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: وزیر پیشنهادی سابقه یک روز کار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد در حالی که حدود یکصد هزار کارمند، متخصص، مهندس و … در این وزارتخانه مشغول هستند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهایش بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارند در حالی که وزیر پیشنهادی تاکنون مجموعه‌ای که یک صدم این گردش مالی را داشته اداره نکرده است، اضافه کرد: فردی که برای این وزارتخانه در نظر گرفته می‌شود باید متخصص میان رشته‌ای باشد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال تحول هستیم و در صورتی که وزیر توانایی نداشته باشد نمی‌تواند این مهم را محقق کند، ادامه داد: این وزارتخانه حدود ۲۰ میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد بنابراین نداشتن تجربه در اقتصاد کلان امکان اداره موفق این وزارتخانه را فراهم نمی‌کند.

مشکینی با تصریح بر اینکه نباید با سرنوشت کشور شوخی کرد، ادامه داد: هر چند ما به دنبال جوانگرایی هستیم، اما آیا برای امور زیربنایی خانه خود تنها به موضوع جوانگرایی توجه می‌کنیم و بحث تخصص را در نظر نمی‌گیریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ایشان رئیس مرکز دیجیتال در وزارت ارشاد بود که تنها کار کنترل، پایش، ثبت و ضبط وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی را انجام می‌داد که این کار اقدامی فرهنگی بود. همچنین در بازه زمانی مشاوره سازمان ساترا بود، ۱۸ ماه نیز به عنوان مسئول رسیدگی به امور فناوری اطلاعات قوه قضائیه خدمت کرده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: شفافیت یکی از مولفه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و این در حالی است که وزیر پیشنهادی به موافقان طرح صیانت از کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی گفته که با روح طرح موافق است و در جای دیگر به مخالفان گفته که با روح طرح مخالف است. بهتر است وزیر پیشنهادی پشت همین تریبون مطرح کند که با روح طرح صیانت موافق است یا مخالف.

مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات/ نماینده خلخال:روحیه زارع پور با وزارتخانه پرپول ارتباطات سازگار نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: روحیه آقای زارع پور با وزارتخانه پرپول ارتباطات سازگار نیست.

سید غنی نظری خانقاه در نشست علنی نوبت صبح امروز در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم تصریح کرد:
دلیل اصلی مخالفت من فقدان روحیه شفافیت در وجود آقای زارع پور است، چرا که ایشان در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیونی که طراحان حضور دارند، قاطعانه می‌گوید؛ موافق است؛ بنابراین معتقدم روحیه ایشان با این وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم ادامه داد: آقای زارع پور صرفاً مسئول آی تی هستند و لذا اداره وزارتخانه عریض و طویل ارتباطات در توان وی نیست. ضمن آنکه ایشان هنوز در شبکه‌های مجازی و خارجی عضو نیستند، یا با خط شخصی خود وارد این فضا‌ها نشده و یا کلاً اعتقادی به این پلتفرم‌ها ندارد.

وی افزود: اکنون کارگزاران مخابرات روستایی دچار گرفتاری‌های بسیاری هستند، چرا که ۲۰ سال است وضعیت استخدامی مشخصی ندارند، این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی چیزی از رسیدگی به وضعیت آن‌ها ذکر نشده است، لذا مخالفت ما با برنامه‌های ایشان است. در واقع آقای زارع پور با برنامه‌هایی که دارد، نمی‌تواند این ارتباط گسترده را مدیریت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بیان کرد: واقعیت این است که وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری با چالش‌های اساسی حوزه ارتباطات روبرو نشده است، بنابراین نمی‌تواند گزینه خوبی برای تکیه بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.

موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات/ محفوظی: زارع پور انگیزه، تخصص و تجربه دارد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای دکتر زارع پور از انگیزه و تخصص و تجربه برای تصدی مسئولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برخوردار است.

آقای سیدمجتبی محفوظی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به عنوان موافق کلیات برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات سخن می‌گفت، اظهار کرد: آقای دکتر زارع پور از انگیزه و تخصص و تجربه برای تصدی این مسئولیت برخوردار است و در عین حال تحصیلات عالی و مرتبط با حوزه مسئولیتش نیز دارد.

وی افزود: امروز ما در بحث وزارتخانه ارتباطات نیاز به متخصصانی داریم که در حوزه‌های مختلف صاحب تجربه باشند، در این وزارتخانه ۱۰ هزار نیرو مشغول فعالیت هستند. ۱۰۰ هزار نیرو مختص زمانی بود که هنوز مخابرات خصوصی سازی نشده بود و آقای زارع پور سال‌ها تجربه مثبت در حوزه عملکردی خود دارد و در دوره ۵ ساله مسئولیت خود در وزارت ارشاد نیز عملکرد خوبی داشته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: در توسعه خدمات الکترونیکی در وزارت ارشاد خدمات زیادی ارائه کرده است و قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار را اجرایی کردند. همچنین شناسایی صاحبان سایت‌ها بخش دیگری از خدمات ایشان بود و ایشان در سال ۸۹ به عنوان مدیر برتر وزارت فرهنگ مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی با اشاره به دوره مسئولیت وزیر پیشنهادی ارتباطات در قوه قضائیه، گفت: بخش زیادی از رضایتمندی مردم از این قوه مربوط به خدمات الکترونیک است که به همت آقای زارع پور راه اندازی شد و ۵ و نیم میلیون مراجعه مرگ و میر به قوه را کاهش داد و ۱۰ درصد زمان رسیدگی به پرونده‌ها را کم کرد. ایشان راه اندازی سامانه‌های فراوان و اپلیکیشن‌های نظیر استعلامات الکترونیکی و آنلاین کردن دادگاه‌ها را در کارنامه خدمات خود دارد، اما ما انتظارات نیز از ایشان در حوزه وزارت ارتباطات داریم.

محفوظی خاطرنشان کرد: انتظار داریم ایشان در جهت خارج شدن انحصار اپلیکیشن‌های خارجی از فضای مجازی کشور و راه اندازی شبکه ملی ارتباطات و اجرای آن به نفع مردم و بهره مندی علوم جامعه از مزایای آن برنامه‌های عملیاتی و اجرایی ارائه کنند.

موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات/ یوسفی: حکمرانی و اقتصاد دیجیتال از برنامه‌های زارع پور

نماینده مردم اهواز در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: حکمرانی دیجیتال، توسعه شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال از برنامه‌های آقای زار ع پور است.
آقای مجتبی یوسفی در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در موافقت با برنامه‌های وی گفت: کابینه توانمند و به تعبیر مقام معظم رهبری جوانِ مومنِ انقلابی یعنی حضور کارآمدترین و متخصص‌ترین افراد در حوزه‌های مختلف که بتواند در شرایط حساس کنونی مشکلات مردم را حل کند، لذا داشتن برنامه و کارنامه مشخص که وزرا در هر حوزه بتوانند تحول گرا باشند یا در مقابل رانت و تعارض منافع اقدام موثر انجام دهند و مرغوب لابی‌ها نشوند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: افتخار می‌کنیم که جوانان در کنار پیشکسوتان حضور داشته باشند، اما جوان بودن به معنای جوانی برای مجلس موضوعیت ندارد، بلکه کارآمدی بسیار مهم است.

وی با اشاره به تحصیلات مرتبط زارع پور در حوزه زیرساخت اظهار کرد: در وزارت ارتباطات دو ساحت وجود دارد؛ نخست در حوزه توسعه زیرساخت هاست که باید کار فراوان انجام شود و به برکت نظام جمهوری اسلامی تاکنون اقدامات خوبی در این حوزه انجام گرفته است و دیگری در حوزه نرم افزار، مدیریت منابع و حکمرانی در فضای مجازی است که امروزه به فضای حقیقی تبدیل شده و بیشترین تصمیم گیری‌ها و معیشت اقتصاد مردم به فضای مجازی گره خورده است.

یوسفی ادامه داد: وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه نرم افزاری باید برنامه و شهامت تحول داشته باشد که زارع پور در سوابق خود این موضوع را ثابت کرده است. وی با راه اندازی مرکز فضای دیجیتال در وزارت ارشاد و دستگاه قضایی، به حفظ مالکیت معنوی و حق مالکیت افراد در پیگیری مسائل خود کمک شایانی کرده است. ساماندهی نیرو‌های شرکتی در پرداخت حقوق از دیگر درخواست‌های نمایندگان است که خدمت رئیس جمهور نیز بیان کرده و همه وزرا باید برای نیرو‌های شرکتی و بازنشستگان خود برنامه مشخصی داشته باشند که وزیر پیشنهادی ارتباطات نیز وعده‌هایی در این زمینه داده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس یازدهم تصریح کرد: حکمرانی دیجیتال و تعاملات بین المللی از اولین برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات است، ما نباید تنها به صورت سنتی در بازار‌های بین المللی حضور پیدا کنیم، لذا ایجاد پهنای باند و توسعه ارتباطات و مبادلات اینترنتی برای ما بازار‌های جدید ایجاد خواهد کرد. همچنین در حوزه شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار در حوزه زیرساختی از دیگر برنامه‌های آقای زارع پور است. ما برای ایجاد دولت هوشمند و دیجیتال طبق برنامه‌های توسعه کشور و کاهش مراجعات مردم به ادارات باید این شبکه ملی را راه اندازی می‌کردیم که تاکنون محقق نشده و در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان شده است.

عضو هیات رئیسه مجلس یادآور شد: توسعه اقتصاد دیجیتال از دیگر برنامه‌های آقای زارع پور است. اقتصاد مردم در فضای مجازی برای نمایندگان مهم است، اما بحث مالکیت و حق مالکیت آن‌ها باید مورد توجه و ساماندهی قرار گیرد. همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی مطرح شده، ما نباید تنها مشکلات اقتصادی مان را با توسعه کارخانجات تولیدی حل کنیم، لذا در حوزه دیجیتال باید برنامه داشته باشیم و به سهم ۱۰ درصدی طبق برنامه‌ها برسیم که در برخی کشور‌ها این میزان به ۳۵ درصد رسیده است.

وی به برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات در حوزه توسعه زیرساخت‌ها در روستا‌ها اشاره کرد و گفت: ۳.۵ میلیون دانش آموز در روستا‌های ما حضور دارند و ۲۰ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند، لذا در شرایط فعلی کرونا که موضوع آموزش و پرورش در فضای مجازی از اهمیت بسیاری برخوردار است و نادیده گرفته شده، وزیر پیشنهادی ارتباطات در برنامه‌های خود به توسعه زیرساخت‌های روستاییان و دسترسی دانش آموزان به اینترنت پرسرعت تاکید دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....