بر اساس آنچه سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت به تازگی در مصاحبه در روزنامه «الرای» اعلام کرده نام سفیر جدید کویت در تهران «بدر عبدالله المنیخ» است. او یکی از دیپلمات‌‌‌های برجسته وزارت خارجه کویت است که قرار است به زودی به عنوان رئیس نمایندگی کویت در تهران عازم ایران شود. در سابقه دیپلماتیک این دیپلمات کویتی می‌توان به فعالیت او به عنوان دبیر اول سفارت کویت در لندن اشاره کرد، او همچنین سابقه فعالیت در سفارت کویت در آفریقای جنوبی را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

طبق آنچه که رسانه‌‌‌های کویتی منتشر کرده‌‌‌اند المنیخ که در سال ۲۰۱۹ به یکی از سطوح بالای دیپلماتیک کویت (وزیر مفوض) دست یافت. از جمله مسوولیت‌های مهمش در عرصه دیپلماتیک می‌توان به فعالیت وی به عنوان معاون نماینده دائم کشور کویت در سازمان ملل اشاره کرد. او در زمانی که کویت به عنوان عضو غیردائم در شورای امنیت سازمان ملل عضو بود به عنوان یکی از دیپلمات‌‌‌های کویتی در نیویورک فعالیت می‌کرد و بر اساس آنچه که مطرح شده او به همراه رئیس نمایندگی کویت در سازمان ملل در همان مقطع درخواست اختصاص و واگذاری کرسی دائم به اعراب در شورای امنیت سازمان سازمان ملل را مطرح کرده است.

فراز و فرود یک رابطه

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، ایران و کویت به‌رغم وجود برخی اختلافات مرزی و امنیتی از جمله اختلافات حقوقی آنها در مورد تعیین حدود مرزهای آبی و میدان گازی آرش تصمیم گرفته‌‌‌اند که روابط سیاسی خود را گسترش دهند. روابط ایران و کویت که از زمستان ۱۳۴۰ با گشایش سفارت کویت در تهران آغاز شد، دارای فراز و فرودهایی بوده که بیشتر این نوسانات مربوط به طرف‌های ثالث بوده است؛ مثلا سردی روابط در پی حوادث مربوط به سال ۹۴ سفارت عربستان در تهران یا کاهش و قطع روابط در سال ۱۳۶۰ به خاطر جنگ تحمیلی صدام و جانبداری کویت از صدام حسین دیکتاتور بغداد. به نظر می‌رسد بیشتر این تنش‌ها در روابط گذرا بوده است؛ به عنوان مثال به محض پایان جنگ تحمیلی در سال ۶۷ کویت سفارت خود را در تهران باز کرد و ایران هم در سال ۶۹ اولین کشوری بود که حمله صدام و اشغال کویت را محکوم کرد و خواستار عقب‌نشینی ارتش عراق از این کشور شد.

بر اساس این گزارش، بعد از اعدام شیخ نمر و حمله عده‌‌‌ای خودسر به سفارت عربستان در تهران در دی ماه  ۱۳۹۴، دولت کویت در اقدامی هماهنگ با تعداد دیگری از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تعداد دیپلمات‌‌‌های خود را در ایران کاهش داد و سفیر خود را برای مشورت به کویت فراخواند. چنان که در طول سال‌های پس از ۱۳۹۴، سفارت این کشور در تهران در سطح کاردار در تهران مشغول به فعالیت بوده است. همچنین در تیر ۱۳۹۶ تحت فشار سیاست‌های مداخله‌‌‌جویانه عربستان و همچنین به اتهام واهی دخالت ایران در پرونده «گروهک العبدلی»، کویت اعلام کرده که باید تعداد دیپلمات‌‌‌های ایرانی در این کشور کاهش پیدا کند. در همین چارچوب درآن مقطع وزارت امور خارجه کویت، سفیر ایران را احضار کرده و به صورت رسمی به وی اعلام کرده است که ایران باید تعداد دیپلمات‌‌‌های خود را در این کشور کاهش دهد.

در طول این مدت به‌رغم تصمیم کویت برای کاهش سطح روابط سیاسی خود با ایران به سطح کاردار، ایران تلاش کرده که سطح روابط دیپلماتیک خود را با این کشور عربی همچنان در سطح سفیر نگه دارد و در حال حاضر سفیر ایران در کویت محمد ایرانی است.

سفر قریب الوقوع امیرعبداللهیان

همچنین قرار است وزیرخارجه ایران ظرف روزهای آینده عازم کویت شود. در حالی حسین امیرعبداللهیان، به زودی و احتمالا طی چند هفته آینده به منظور رایزنی و مشورت در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه عازم کویت خواهد شد که در اردیبهشت سال‌جاری نیز سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در گفت‌‌‌وگوی تلفنی «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت با یادآوری مناسبات خوب ایران و کویت در گذشته، تاکید کرد که باید روابط ایران و کویت به عنوان دو دوست قدیمی به ظرفیت واقعی خود بازگردد. رئیس‌جمهور با ابراز امیدواری برای دیدار با امیر کویت در تهران افزود: افزایش رفت و آمد مقامات دو کشور می‌تواند ظرفیت‌‌‌های موجود برای ارتقای سطح همکاری‌‌‌های دوجانبه را هر چه بیشتر عملیاتی و فعال کند. «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت نیز در این گفت‌‌‌وگوی تلفنی با تبریک عید سعید فطر به رئیس‌جمهور و مردم کشورمان اظهار کرد: عمیقا از رویکرد جدید و اهمیتی که جمهوری اسلامی ایران در دوره جنابعالی برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست قائل است، خرسندیم. امیر کویت نیز متقابلا با اظهار امیدواری برای میزبانی از ابراهیم رئیسی تصریح کرد: دیدارهای مقامات دو کشور و به‌ویژه مقامات عالی ایران و کویت می‌تواند به گسترش روابط فیمابین و تقویت تلاش‌‌‌های مشترک برای تامین منافع متقابل کمک کند. کارشناسان برخی از تحولات مثبت صورت گرفته در روابط جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای عربی در مدت اخیر را متاثر از وجود نشانه‌‌‌هایی از کاهش تنش بین ایران و عربستان و تلاش تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از ۷ سال می‌دانند و در همین چارچوب حضور سفیر جدید کویت در ایران یک فرصت بسیار خوب برای گسترش روابط دوجانبه و حل برخی از موارد اختلافی در زمینه‌‌‌های مرزی و امنیتی ارزیابی می‌شود.