تاریخ انتشار : شنبه 29 آبان 1400 - 19:19
کد خبر : 67833

ادامه بحران هسته ای یا بازگشت به برجام

ادامه بحران هسته ای یا بازگشت به برجام

یک راه این است که آن‌ها با مسیر بحران و تنش‌زایی هسته‌ای ادامه دهند و راه دیگر این است که با بازگشت دوجانبه به برجام، فرصت‌هایی را برای حصول روابط دیپلماتیک و اقتصادی منطقه‌ای ایجاد کنند. فرصت تصمیم‌گیری کوتاه است. اقتصاددان: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در توییتی تصریح کرد که در گفت‌وگوی امروز

یک راه این است که آن‌ها با مسیر بحران و تنش‌زایی هسته‌ای ادامه دهند و راه دیگر این است که با بازگشت دوجانبه به برجام، فرصت‌هایی را برای حصول روابط دیپلماتیک و اقتصادی منطقه‌ای ایجاد کنند. فرصت تصمیم‌گیری کوتاه است.

اقتصاددان: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در توییتی تصریح کرد که در گفت‌وگوی امروز خود با دبیران سیاسی تروئیکای اروپایی و مقامات ارشد شورای همکاری خلیج فارس درخصوص ایران به رایزنی پرداخته است.

به گزارش ایسنا؛ رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: امروز با دبیران سیاسی تروئیکای اروپایی و مقاکات ارسد از مصر، اردن و شورای همکاری خلیج فارس دیدار کردم تا درخصوص دو مسیر پیش روی ایران صحبت کنم. یک راه این است که آن‌ها با مسیر بحران و تنش‌زایی هسته‌ای ادامه دهند و راه دیگر این است که با بازگشت دوجانبه به برجام، فرصت‌هایی را برای حصول روابط دیپلماتیک و اقتصادی منطقه‌ای ایجاد کنند. فرصت تصمیم‌گیری کوتاه است.

در متن بیانیه مشترکی که پس از دیدار معاونان سیاسی وزرای خارجه تروئیکای اروپایی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و شورای همکاری خلیج فارس منتشر شده آمده است: امروز دبیران سیاسی تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن در ریاض رایزنی کردند.

در ادامه بیانیه نوشته شده است: آن‌ها درخصوص شرایط سیاسی و امنیتی در منطقه از جمله اقدامات ایران تبادل نظر داشتند. آن‌ها همچنین هفتمین دور مذاکرات درخصوص بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی کامل و مشترک به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد بررسی قرار دادند. نمایندگان تروئیکای اروپایی و آمریکا بر لزوم حصول و اجرای فوری راه‌حلی برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیات آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن(خرداد) برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

دولت جدید ایران اخیرا پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر(۸ آذر) از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.

دولت آمریکا نیز گفته است مسیر دیپلماتیک با ایران را برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای آن ترجیح می‌دهد و آماده است با «حسن نیت» و در راستای بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، به مذاکرات وین بازگردد.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....