تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 فروردین 1400 - 15:20
کد خبر : 41117

نقش گروه های اجتماعی در تحول و موفقیت جامعه

نقش گروه های اجتماعی در تحول و  موفقیت جامعه

انسان موجودی اجتماعی است که در تعاملات اجتماعی.اقتصادی وعاطفی شخصیت و هویت او تکوین می یابد.گروه های اجتماعی می توانند سازنده و یا حتی مخرب باشند.بستگی به اهداف و نیات اعضاء گروه و عملکرد آنان دارد. اقتصاددان: ارتباطات اجتماعی یک اصل مسلم برای ادامه حیات و زندگی انسانهاست.اما آیاهمیشه همدلی. وحدت و انسجام می تواند

انسان موجودی اجتماعی است که در تعاملات اجتماعی.اقتصادی وعاطفی شخصیت و هویت او تکوین می یابد.گروه های اجتماعی می توانند سازنده و یا حتی مخرب باشند.بستگی به اهداف و نیات اعضاء گروه و عملکرد آنان دارد.

اقتصاددان: ارتباطات اجتماعی یک اصل مسلم برای ادامه حیات و زندگی انسانهاست.اما آیاهمیشه همدلی. وحدت و انسجام می تواند باعث پویایی گروه و سازنده در یک جامعه باشد.علیرغم تاکید بر همدلی و همبستگی ولی جواب منفی است.چون تضارب آرا و تضاد اندیشه ها و افکار اعضاء گروه می تواند عامل تحرک .تحول.اصلاحات و بازسازی رفتارهای اجتماعی و فردی گردد.

اگر چه گروه ها در سطوح مختلف خرد و کلان بصورت محلی.مجازی و یا در سطوح کشوری بصورت احزاب و جناح های سیاسی می توانند با یکدیگر رقابت کنند تضاد افکار و رفتار در کشورهای پیشرفته و دارای دموکراسی مهمترین عامل رقابت.اصلاحات. رشد و توسعه اجتماعی.اقتصادی محسوب می شود.مخالفت قوه مقننه با قوه مجریه در سیاستگذاری.برنامه ریزی برای کشور یک امر طبیعی و ضروری می باشد.اما در کشورهایی با حکومت های توتالیتر و الیگارشی(حاکمیت اقلیت) همواره تاکید بر وحدت و همدلی است.

تا ناسازگاری و تضاد کارکردهای یگانگی را از بین نبرد و ماندگاری و حفظ وضع موجود تثبیت وتداوم یابد.اسلام خوشبختانه با وجود علما و مجتهدین دین بروز و معتقد به شورا و استفاده از نقطه نظرات دیگران و گروه ها برای اصلاح امور است. ولیکن استفاده از اهرم های ایدئولوژیکی.ناسیونالیستی و وطن پرستی patriotisme برای هم آوایی و یگانگی گروه ها در مقابل تغییرات و تحولات اجتماعی و سیاسی در دنیای امروز کارآمدی ندارد.در اصالت کارکردگرایی fonctionalisme بیشتر تکنیک.اختراعات را مهمترین عامل رشد اقتصادی و…می دانند اما در مکتب انتقادی فرانکفورت اگاهی و بیداری مردم عامل تحول یک جامعه تلقی می شود.

البته تکنیک و صنعت فرهنگی هم بعنوان ابزاری در راستای اگاهی وبیداری گروه های اجتماعی می باشد.اگر چه عواملی مثل جمعیت.ثروت.ایدئولوژی.رهبران سیاسی.موقعیت های جغرافیایی و…‌.می توانند عامل تحول.پیشرفت و یا عامل عقب ماندگی یک جامعه باشند.ولی برای پویایی گروه ها باید زمینه های اجتماعی.فرهنگی و سیاسی فراهم شود.پس باید آستانه تحمل و انعطاف پذیری افراد در گروه ها بالا برود وبا یک رقابت عقلانی همراه با بصیرت در یک کنش اجتماعی صحیح دموکراسی و روحیه انتقادپذیری را الگو سازی کنیم تا ان شاءالله زمینه ساز یک تحول.پیشرفت و موفقیت در حوزه های مختلف اخلاقی.اقتصادی و حتی سیاسی و فرهنگی در جامعه باشیم.

صفی اله ملکی دکترای جامعه شناسی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....