تاریخ انتشار : جمعه 21 شهریور 1399 - 23:16
کد خبر : 18202

نقش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جهش تولید

نقش کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جهش تولید

شرح وظایف کمیسیون : این کمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده صنایع، پست، مخابرات، معادن، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات تشکیل شده است : تاریخ : شنبه ۲۲ شهریور ماه مهمانان : دکتر سید هادی حسینی نماینده سابق و عضوکمیسیون صنایع دکتر بهزاد رحیمی نماینده فعلی و عضوکمیسیون صنایع دکتر مرتضی افقه ، دانشیار

شرح وظایف کمیسیون : این کمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده صنایع، پست، مخابرات، معادن، پتروشیمی، صنایع هوافضا و ارتباطات تشکیل شده است :
تاریخ : شنبه ۲۲ شهریور ماه
مهمانان :
دکتر سید هادی حسینی نماینده سابق و عضوکمیسیون صنایع
دکتر بهزاد رحیمی نماینده فعلی و عضوکمیسیون صنایع
دکتر مرتضی افقه ، دانشیار دانشگاه شهید چمران
مقدمه
از آنجایی که در شرایط جنگ اقتصادی باید همه کمیسیون های مجلس آرایش جنگی بگیرند نقش کمیسیون صنایع بخصوص در سالی که با نام جهش تولید مزین شده نقش پررنگتری خواهدد بود و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست کشوری که توانایی پرتاب ماهواره به فضا را داشته و در عرصه‌های تولید موشک، انرژی هسته‌ای، نانوتکنولوژی و … قله‌ها را فتح کرده، نتواند خودرویی مناسب تولید کند و یا در تولید لوازم خانگی و سایر صنایع دیگر به این میزان وابستگی داشته باشد. بنابراین ما در این برنامه قصد داریم با نمایندگان فعلی و ادوار عضو این کمیسیون نقش آنها را در جهش تولید مورد بحث و بررسی قرار دهیم
سوالات:
۱- چرا خودروسازهای کشور ما معتقدند، آنها در حال زیان دادن هستند و قیمت تمام شده محصولاتشان بیش از قیمت فروش آنها است ؟ علت چیست ؟ آیا سود اصلی به جیب دلالان می‌رود؟
۲- کشور ما از نظر ظرفیت ذخایر منابع طبیعی مانند نفت، گاز، زغال سنگ، طلا، نقره، مس، اورانیوم، آهن خام و فسفات جزء پنج کشور ثروتمند جهان است آیا این میزان تولید ناخالص ملی در شرایط فعلی ، زیبنده این کشور ثروتمند است؟ مشکل اساسی در کجاست؟
۳- چرا ما نمی توانیم معادن کشور را جایگزین چاهای نفت برای صادرات بکنیم ؟
۴- چرا تولید کشور ما صادرات محور و صادرات ما فناور محور نیست ؟
۵- چرا نظام توزیع کالا ها و خدمات در کشورمان کارامد نیست و واسطه گری در کشور بیداد می کند؟
۶- برای برون رفت از صنایع سنتی و انرژی‌بر چه برنامه ای در دست دارید؟ (جهش تولید دانش بنیان ها)
۷- یکی از برنامه‌های مهم در اصلاح بودجه و همچنین نظام اداری کشور این است که دولت هوشمند و دولت الکترونیک را دنبال کنیم تا همه بخش‌های به هم پیوند خورده و هم افزایی داشته باشند .دلایل عدم اجرایی شدن دولت الکترونیک که باید در سال دوم برنامه ششم توسعه اقتصادی به انجام می رسید چیست ؟ با توجه به این که ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در دولت الکترونیک دارای مسئولیت هستند؟
۸- توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات به کجا رسیده است؟
۹- چهار قانون کلیدی در کشور وجود دارد، قانون سیاست‌های اصل ۴۴ برای بهبود فضای کسب و کار، قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار،‌ قانون حداکثر ساخت داخلی و قانون رفع موانع تولید که در نتیجه تلاش‌های نمایندگان در مجالس قبل برای حمایت از تولید ایجاد شده است ولی چرا این قوانین به اهداف پیش بینی شده خودشان اصابت نکردند؟ آیا ایراد در خود قوانین است یا در اجرای آنها؟
۱۰- اگر محور توسعه را بجای منابع انسان بدانیم آیا این استنباط نمی شود که ما برای توسعه هم جانبه اقتصادی بیش از انکه به داشتن منابع روی زمینی و زیر زمینی اتکا کنیم باید به سراغ انسان های متخصص می رفتیم و از انها برای بهره برداری از این منابع کمک می گرفتیم؟ بعبارت دیگر وضعیت فعلی اقتصادی کشور ما محصول کنار گذاشتن متخصصان و فرار مغز ها نبوده است؟

به گزارش اقتصاددان  آقای دکتر بهنام ملکی  ضمن تشکر از طرح این سوالات ارزشمند بیان کرد : البته با پرسش بند ۳ با مضمون اینکه چرا ما نمی توانیم معادن کشور را جایگزین نفت کنیم موافق نیستم زیرا تردید ندارم جایگزین کردن معادن با چاه نفت آثار یکسان فلاکت فعلی و بدبختی آتی را بدنبال دارد اگر اصلی ترین مشکل کشور را منبع یا نفت زدگی ، نفرین منابع طبیعی و مصرف راحت حلقوم درآمدهای نفتی بدانیم که موجب بی توجهی به منابع انسانی و تصویب بودجه های ضد یا غیر توسعه ای شده است و همه ناکارآمدی و ناراستی ها با پول نفت و گاها خام فروشی تا حدودی پوشش داده شده است بنابراین ریشه رانت فساد سوء تدبیر ها …و برداشت های ناروا از‌صندوق توسعه ملی بخاطر برداشت غیر صیانتی از منابع و مصارف غیر توسعه ای بوده است البته اگر ما مشابه نروژ پایبند قانون بودیم شاید نفت می توانست عامل توسعه پایدار باشد اما عمده شواهد بیانگر آنست که عملا منابع در کشور به ضد توسعه تبدیل شده است. بهتر است بند ۳ سوال شود چرا بجای تولید و صادرات نفت تولید ما مبتنی بر تولید و صادرات دانش پایه و هایتک نیست؟

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....