تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 17:08
کد خبر : 96760

نقشه مجلس اصولگرا برای حذف شورا از روند انتخابات شهردار!

نقشه مجلس اصولگرا برای حذف شورا از روند انتخابات شهردار!

مجلس به تازگی درجریان اصلاح قانون انتخابات شوراها ،باز هم پیشنهاد انتخاب شهردار توسط مردم را مطرح کرده ، پیشنهادی که از سوی اعضای شوراهای کشور منتقدان جدی دارد و آن را مساوی حذف شوراها می دانند . اقتصاددان: «انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم» یکی ازپیشنهادهایی است که مجلس در بحث اصلاح قانون انتخابات

مجلس به تازگی درجریان اصلاح قانون انتخابات شوراها ،باز هم پیشنهاد انتخاب شهردار توسط مردم را مطرح کرده ، پیشنهادی که از سوی اعضای شوراهای کشور منتقدان جدی دارد و آن را مساوی حذف شوراها می دانند .

اقتصاددان: «انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم» یکی ازپیشنهادهایی است که مجلس در بحث اصلاح قانون انتخابات شوراها دنبال می کند، پیشنهادی که مورد انتقاد بسیاری از اعضای شوراهای شهرهای کشور است .مهدی چمران رییس شورای شهر تهران درباره انتخاب شهردارتوسط مردم به اکو ایران می گوید:این بحث هنوز نهایی نشده و در حال بحث و مذاکره با مجلس هستیم .

او ادامه می دهد:ما با انتخاب شهردار به صورت مستقیم یک درجه ای موافق نیستیم ، انتخاب شهردار کاری تخصصی است وبایستی توسط گروه های تخصصی انجام شود نه این که با تبلیغات و نگاه های سیاسی و .. مانند رییس جمهور ، شهردار انتخاب شود .

رییس شورای شهر تهران می گوید:مردم شوراهارا انتخاب می کنند و شورایی که توسط مردم انتخاب شده اند شهردار را انتخاب می کنند و به صورت دو درجه ای شهردار توسط مردم انتخاب می شود . امیدواریم این بحث ها در مجلس به نتیجه برسد.

شوراها با نگاه تخصصی تر شهردار را انتخاب می کنند

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران هم با تاکید بر این که همه ما اعتقاد قوی و عمیق به مردم سالاری دینی داریم ، به اکو ایران می گوید:مدت هاست شرایط انتصاب از بالا را پشت سرگذاشته ایم و به مرحله ای رسیدیم که در عین این که هم مردم سالاری و دموکراسی در نظر گرفته می شود نگاه تخصصی و نگاه یک عده با عنوان نخبه که توسط مردم انتخاب و تحت نام شورای اسلامی شهر و روستا فعالیت می کنند و یک نهاد مردم سالار است که نمایندگی مردم را هم برعهده دارد با نگاه تخصصی تری شهردار را انتخاب می کند .

وی معتقد است:انتخاب مستقیم توسط مردم ممکن است باعث افزایش درگیری های باندی و گروهی و سیاسی و … شود . متاسفانه در این نوع انتخاب ها بیش از آن که نگاه اجتماعی و خدماتی تاثیر گذار باشد، بیشتر گرایش های سیاسی در آن تاثیر گذار است.

نادعلی اضافه می کند: درحال حاضر، رییس قوه مجریه و نمایندگان مردم درمجلس و شوراها و خبرگان توسط مردم انتخاب می شود و این انتخاب ها سقف دموکراسی را پر می کند و انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم یک کار غیرحرفه ای است ،مجلس در این زمینه صحبتی با ما نکرد و باید قبل از د قبل از ورود به صحن مجلس درخصوص آن با نمایندگان وارد گفت و گو شویم .

انتخاب مستقیم شهردار یعنی حذف شوراها

رییس شورای عالی استان ها نیز با این پیشنهاد مجلس موافق نیست . هرچند می گوید این پیشنهاد منتفی شده است . اودر گفتگویی با اشاره به این که تا عصر روز گذشته موضوع انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم منتفی شده بود و قرار بود هر لیستی که در انتخابات شوراها حضور دارد ۳ نفر را به عنوان شهردار معرفی کند موضوع انتخاب شهردار و استعلام‌های لازم قبل از آغاز به کار انجام و شهردار هر لیست همزمان با شورا فعالیت‌های خود را آغاز کند می گوید :‌ انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم نظام شورایی کشور را برهم می‌‌زند و دیگر شوراها خاصیتی ندارند وقتی شهردار توسط شورا انتخاب نشود حذف آن در صورت ناکارآمدی هم توسط شورا نمی‌تواند صورت بگیرد و عملا نظارت شورا اهرمی ندارد.

او معتقد است : پیشنهادهایی مبنی بر انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم به شکلی یعنی حذف شوراها و اگر می‌خواهند شوراها را حذف کنند بحث دیگری است اما ازاین پیشنهاد آن گونه که من پیگیری کردم حذف شده است.نظام شورایی کشور مبتنی بر رای مردم است و حقوق مردم را از دستگاه های مختلف مطالبه کرده است و بر عملکرد شهرداری کنترل و نظارت دارد که با حذف این مسئولیت، این نظارت هم از بین می‌‌رود.

محمد یعقوب باقری نماینده استان چهارمحال و بختیاری در شورای عالی استان ها هم در اعتراض به این پیشنهاد مجلس می گوید : بالاترین اختیار شوراها به ویژه شوراهای شهرها، انتخاب شهردار در سطح شهرهای کشور است که یک امتیاز مثبت برای نهاد شوراها محسوب می شود. اعضای شوراها در سازمان همیاری شهرداری های هر استان نیز برای تعیین بازرس و حسابرس می توانند نقش مستقیم داشته باشند. اگر اختیار انتخاب شهردار از شوراها گرفته شود بزودی اختیار انتخاب دهیاران هم از شوراهای روستا گرفته خواهد شد.

انتخابات شوراها لغو شود بهتر است!

سخنگوی شورای عالی استان ها با بیان اینکه در صورت تصویب طرح انتخاب شهردار با رای مستقیم مردم عملا شوراهای شهر از دست خواهند رفت و دیگر اختیار خاصی نخواهند داشت، می گوید: در اینصورت شوراها در مباحث عمرانی و فرهنگی دیگر دخالتی نداشته و شهردار و پرسنل شهرداری حرف شنوی خاصی از اعضای شورای شهر نخواهند داشت و این عملا ضربه مهلکی بر پیکره اعضای شوراها به ویژه اعضای شورای اسلامی شهرها است. اگر انتخابات شوراها بعد از تصویب این طرح لغو شود و برگزار نشود خیلی آبرومندانه تر خواهد بود.

نماینده استان چهار محال و بختیاری در شورای عالی استان ها معتقد است:مجلس با این طرح، شوراهای فرادست مثل شورای عالی استان ها و شورای استان را به چشم یک رقیب و هوو نگاه می کند. چرا که بعد از مجلس شورای اسلامی که پارلمان ملی است، شورای عالی استان ها قرار دارد که بالاترین نهاد شورایی و پارلمان محلی است و طبق قانون اساسی، قدرت تصمیم گیری دارد و شوراهای شهرها نیز به واسطه انتخاب شهردار و نظارت و بازرسی که بر عملکرد شهردار و مجموعه های شهرداری دارند می توانند ابراز وجود کرده و تاثیر گذار باشند. اگر این اختیار از شوراها گرفته شود عملا ما شاهد زوال و نابودی شوراها خواهیم بود.

لیست ها شهردار منتخب شان را معرفی کنند

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران هم می گوید مواردی که مطرح شده در حد طرح است و حتما در کمیسیون‌های مختلف بررسی می‌شود و مجلس از نظرات مدیران شهری و کارشناسان حوزه مدیریت شهری استفاده می‌کند،تا این طرح به مرحله صحن برسد، چکش‌کاری زیادی بر روی مواردی که در آن مطرح شده خواهد شد. بنابراین نمی‌توان این را قطعی دانست و به نظر می‌رسد تا تصویب آن فاصله زیادی داریم.

امانی درخصوص اینکه با پیشنهاد انتخاب مسقیم شهردار توسط مردم موافق است یا خیر هم توضیح می دهد:من فقط در مورد تهران و کلان‌شهرها این را قبول دارم که لیست‌های اصلی شهردار را هم معرفی کنند و مردم هم به شورا و هم به شهرداری رأی دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....