تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تیر 1401 - 20:00
کد خبر : 94123

نقشه راه حذف جدول‌های خاموشی در تابستان

نقشه راه حذف جدول‌های خاموشی در تابستان

تابستان به روزهای اوج خود رسیده و با گرم شدن هوا بازهم داستان عدم بهینه مصرف انرژی در کشور به موضوع روز بدل شده است. اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که برای حذف جداول خاموشی چه راهکاری باید پیش گرفت؟ اقتصاددان: مصرف غیربهینه انژری در کشور موجب شده تا

تابستان به روزهای اوج خود رسیده و با گرم شدن هوا بازهم داستان عدم بهینه مصرف انرژی در کشور به موضوع روز بدل شده است. اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که برای حذف جداول خاموشی چه راهکاری باید پیش گرفت؟

اقتصاددان: مصرف غیربهینه انژری در کشور موجب شده تا ما شاهد مصرف بیش از حد انرژی باشیم. اما اینکه چگونه می توان شاهد حذف جداول خاموشی در کشور باشیم مدیرعامل توانیر می گوید: در این خصوص راهکارهای مختلفی در نظر گرفته شده که در این می توان به «کاهش فاصله تولید تا مصرف»، «محاسبه نرخ برق واحدهای تولیدی قدیمی بدون احتساب هزینه سوخت»، «ورود۶ هزار مگاوات برق جدید به مدار» و … اشاره کرد.

آرش کردی مدیرعامل توانیر در نشست خبری به واحدهای تولیدی اشاره می کند که از تکنولوژی دهه ۴۰ و ۵۰ استفاده می کنند و با وجود اینکه مصرف انرژی بالایی دارند، اما به دلیل سودآور بودن همچنان به کار خود ادامه می دهند. به گفته مدیرعامل توانیر، زمانی که در خصوص تغییر تکنولوژی برای کاهش مصرف سوخت و بهینه شدن مصرف انرژی با این واحدها صحبت می کنیم به شدت با این تغییر مقاومت می کنند که این امر به دلیل آن است که تولید با توجه به انرژی ارزان با تکنولوژی قدیمی هم برای این کارخانه ها سودآور است.

کردی در خصوص اینکه آیا نمی توان اقدامی صورت داد که این واحدها ملزم به تغییر تکنولوژی شوند می گوید: اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، مجلس در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مصوب کرده که قیمت برق واحدهای صنایع فلزی و فولادی (بدون احتساب هزینه سوخت) قیمت تمام شده به این واحدها تحویل داده شود، که رقم قابل توجهی است به همین دلیل این واحدها در حال حاضر به سمت تاسیس نیروگاه روی آورده اند. به گفته کردی، در این خصوص تفاهمنامه های نیز برای تامین ۱۰ هزار مگاوات برق منعقد شده که در ماه‌های آینده این واحدها وارد مدار خواهند شد.

مدیرعامل توانیر درباره شیوه کاهش فاصله ۱۵ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در پیک مصرف سال جاری نسبت به پارسال و حذف جداول خاموشی نیز، گفت: برای رفع این فاصله مهم‌ترین کار ما مدیریت ظرفیت و پتانسیل برقابی‌ها بود به طوری که برنامه‌ریزی شد در ایام پیک برقابی‌ها کاملا در خدمت شبکه باشند و این مهم‌ترین مسئله ما بود؛ شرط این مو‌ضوع آن بود که در مدیریت سوخت زمان انرژی از سیستم‌های حرارتی بهره ببریم نه برقابی. این موضوع همدلی همه بخش‌های دولت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌خواست که این همدلی رخ داد و وزارت نفت هم پای کار آمد.

یکی دیگر از برنامه های که کردی برای عبور از کاهش برق مصرفی در دستور کار قرار گرفته است گفت: در این خصوص براساس دستورالعمل تدوین شده مقرر شد از شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور امسال قرار بود ۶ هزار مگاوات وارد مدار شود که هزار مگاوات آن از محل آپ‌گرید سازی نظیر خنک کردن هوای توربین‌ها بود، ۴۵۰۰ مگاوات از محل نیروگاه‌های در دست ساخت و ۵۰۰ مگاوات از محل تجدیدپذیرها برنامه‌ریزی شده؛‌ طی برنامه‌ریزی دولت تا پیش از پیک مصرف ۲۵۰۰ مگاوات از این میزان تامین شد.

مدیرعامل توانیر تصریح کرد: متوسط رشد مصرف برق ما سالانه ۴٫۵ تا ۵ درصد است، ضمن آنکه این متوسط رشد مصرف نسبت به رشد جمعیت همسان نیست، زیرا الگوهای مصرف ما تغییر کرده است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....