تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 - 20:09
کد خبر : 107487

نقشه دولت برای بازار ارز چیست؟

نقشه دولت برای بازار ارز چیست؟

دولت دست‌کم دو هفته دیگر تا تقدیم لایحه بودجه به مجلس فرصت دارد و آمار و ارقامی که از نقشه راه اقتصاد کشور در سال آینده اعلام می‌شود در حد گمانه‌زنی است. در این میان نرخ‌های مختلفی برای دلار اعلام می‌شود که هر کدام می‌تواند سیگنالی برای بازار ارز در سال آینده ارسال کند. در

دولت دست‌کم دو هفته دیگر تا تقدیم لایحه بودجه به مجلس فرصت دارد و آمار و ارقامی که از نقشه راه اقتصاد کشور در سال آینده اعلام می‌شود در حد گمانه‌زنی است. در این میان نرخ‌های مختلفی برای دلار اعلام می‌شود که هر کدام می‌تواند سیگنالی برای بازار ارز در سال آینده ارسال کند.

در آستانه تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به مجلس، گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت‌ بودجه‌ای دلار افزایش یافته است. برخی نمایندگان مجلس در روزهای گذشته نرخ دلار در بودجه سال آینده را حدود ۳۰ هزار تومان تخمین زده‌اند اما مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه این نرخ را ۲۳ هزار تومان اعلام کرده است. حال آنکه نرخ ارز طی سال جاری نوسانات زیادی را تجربه کرده و اکنون در سطح ۳۵ هزار تومان است.

در لایحه بودجه امسال نرخ محاسباتی و تسعیر ارز حاصل از صادرات نفت برمبنای نرخ‌ ETS و برابر با ۲۳ هزار تومان تعیین شده بود. اکنون گفته می‌شود که نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۲ نیز برمبنای همین نرخ‌ خواهد بود. روایت‌ها از نرخ‌ احتمالی دلار بودجه‌ و قیمت کنونی این ارز در بازار آزاد فاصله‌‌ای معنادار دارند که می‌توانند مسیرهای متفاوتی را برای بازار ارز در سال آینده ترسیم کنند.

با این حال اما این سوال نیز مطرح است که آیا اعلام این ارقام آن هم در زمانی که دلار در شرایط صعودی به سر می‌برد و بانک مرکزی هم موفق نشده آن را به سطح مهرماه بازگرداند، سیگنالی است برای دلار آزاد تا به سمت نزولی حرکت کند؟ آیا این تخمین‌ها می‌تواند موجب کاهش انتظار تورمی در میان معامله‌گران دلار باشد؟ طی روزهای اخیر بازار ارز نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته و با وجود اقدامات بازارساز توانسته است همچنان کانال ۳۵ هزار تومانی را حفظ و حتی در آن پیشروی کند.

سوال دیگر این است که دلار ۲۳ هزار تومانی با حتی ۳۰ هزار تومانی تا چه میزان با واقعیت‌های اقتصادی مطابقت دارند و چه تصویری از اسکناس آمریکایی در سال آینده ترسیم می‌کنند؟

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....