تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 مهر 1398 - 22:57
کد خبر : 883

نقشه آمریکا و روسیه برای جنگ ایران و عربستان

نقشه آمریکا و روسیه برای جنگ ایران و عربستان

حسن الهیکل روزنامه نگار برجسته مصری( مرگ ۲۰۱۶) دو سال پیش در روزنامه الاهرام مصر مطلبی هشدار دهنده نوشت که دولت های مسلمان عکس آن عمل کردند. اما چه بود؟ او در این مطلب به وضعیت اقتصاد غرب و به خصوص امریکا اشاره کرده و می گوید: تنها یک جنگ بزرگ که بتواند حداقل ۲

حسن الهیکل روزنامه نگار برجسته مصری( مرگ ۲۰۱۶) دو سال پیش در روزنامه الاهرام مصر مطلبی هشدار دهنده نوشت که دولت های مسلمان عکس آن عمل کردند. اما چه بود؟

او در این مطلب به وضعیت اقتصاد غرب و به خصوص امریکا اشاره کرده و می گوید:

تنها یک جنگ بزرگ که بتواند حداقل ۲ تریلیون دلار عاید اقتصاد غرب کند می تواند از فروپاشی این اقتصاد جلوگیری کند. چرا که بانک های امریکایی و اروپایی دیگر قادر به پرداخت سود سپرده های سنگین عربستان، قطر و امارات نیستند. آن ها نیاز به راه اندازی جنگ سوم خلیج فارس دارند. این اهداف چیست؟

 هدف اول از جنگ سوم خلیج فارس:

پس از کاهش شدید قیمت نفت ۱۳۰ دلاری به کمتر از یک سوم قیمت و از طرف دیگر تحریم های امریکا و اروپایی ها پس اشغال شبه جزیره کریمه و فلج شدن اقتصاد رو به رشد روسیه، الان تنها گزینه مناسب برای همسایه شمالی راه انداختن یک جنگ تمام عیار بین دو کشور قدرتمند و تولید کننده نفت جهان یعنی ایران و عربستان است.

در صورت بروز چنین جنگی قیمت نفت سر به آسمان خواهد زد. بعضی از پیش بینی ها از قیمت ۲۰۰ دلار تا ۴۰۰ دلار در هر بشکه صحبت به میان می آورد. آمریکا نیز نفت خود را در داخل مصرف خواهد کرد هم آن را به بهایی گزاف به خریداران نفت ایران و عربستان خواهد فروخت. اقتصاد آمریکا بار دیگر شکوفا خواهد شد.

هدف دوم از جنگ سوم خلیج فارس: کسب سود ناشی از فروش سلاح های گوناگون به کشورهای درگیر در جنگ و همسایه های نگران و درخواست آنان برای خرید سلاح های پیشرفته

هدف سوم از جنگ سوم خلیج فارس: جلوگیری از رشد دو ابرقدرت جدید یعنی چین و هند است که در ۱۰ سال گذشته با رشد اقتصادی ۲ رقمی توانسته اند ایالات متحده و اروپا را پشت سر بگذارند.

چین و هند به تنهایی ۵۰ درصد نفت خلیج فارس را خرید می کنند. در صورت بالا رفتن بهای نفت آمریکا و روسیه که خود بزرگ ترین کشورهای تولید کننده نفت غیر اوپک هستند فروشندگان اصلی نفت بشکه ای چند صد دلار به این دو کشور خواهند بود‌ که این بهای گزاف نفت رشد اقتصادی چین و هند را کاهش خواهد داد.

اما رویکرد ایران و عربستان به این نقشه خانمانسوز چیست؟

ایران مدام از نابودی ۳ ساعته تمام زیر ساخت های عربستان و شهرهای آن( بجز مکه و مدینه) توسط موشک هایش صحبت می کند.
شیوخ تازه به دوران رسیده و کم تجربه عربستان هم از اشغال یک ساعته آسمان ایران توسط نیروی هوایی فوق پیشرفته اش دم می زنند.

اما چیزی که در نهایت به وقوع خواهد پیوست نابودی زیرساخت ها و کشته شدن صدها هزار نفر از نظامیان و غیرنظامیان دو کشور مسلمان ایران و عربستان است.

برای آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا وضع متفاوت است. آنان علاوه بر دستیابی به هر سه هدف گفته شده، اسرائیل یار غار آمریکا و کارتل های اسلحه فروشی تبدیل به ابرقدرت بلامنازع خاورمیانه خواهد شد. چرا که توان موشکی بالای ایران و نیروی هوایی پیشرفته عربستان صرف استهلاک یکدیگر شده اند و اسراییل دیگر مزاحم مقتدری ندارد.

کشتار حجاج ایرانی. قتل و زندان و حصر برخی شاهزاده های سعودی مخالف جنگ. برکناری و مرگ مرموز وزیر خارجه کارکشته عربستان در آمریکا. راه انداختن جنگ بین حوثی های یمنی طرفدار ایران با عربستان. اعدام شیخ نمر. بر پا کردن پرکشته و خسارت بارترین جنگ چند دهه اخیر جهان در سوریه و اقدامات سفیهانه ای چون اشغال سفارت عربستان در تهران و … همگی در کنار هم معنا پیدا می کنند نه به تنهایی.

جنگ سوم خاورمیانه از آنچه تصور می کنیم به ما نزدیک تر است. اختیار را دست عاقلانی چون ظریف دهیم تا جنگ دیگری به ما تحمیل نشود.

ترامپ و حومه به کمتر از نابودی جمهوری اسلامی و تجزیه ایران رضایت نمی دهند. هوشیاری شرط بقاست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....