تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 مرداد 1399 - 22:57
کد خبر : 16027

نقد ماندن، مناسب‌ترین استراتژی سرمایه‌گذاری!

نقد ماندن، مناسب‌ترین استراتژی سرمایه‌گذاری!

اقتصاددان: بعد از چند روز منفی، بازار امروز حال مساعد تری دارد و نیمه اول با رشد بیش از ۶۰ هزار واحدی شاخص کل و افزایش ۵۳۰۴ واحدی شاخص کل هم وزن به پایان رسید. گفته می شود بخشی از فروش های این چند روز ناشی از الزام صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت برای

اقتصاددان: بعد از چند روز منفی، بازار امروز حال مساعد تری دارد و نیمه اول با رشد بیش از ۶۰ هزار واحدی شاخص کل و افزایش ۵۳۰۴ واحدی شاخص کل هم وزن به پایان رسید. گفته می شود بخشی از فروش های این چند روز ناشی از الزام صندوق های سرمایه گذاری درآمد ثابت برای رعایت حد نصاب سرمایه گذاری در سهام از ۱۰ به ۵ درصد بوده است.

حسین خسرونژاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه و پیش بینی روند آتی بیان کرد: اگرچه قیمت سهم ها در این چند روز اصلاح کرده اند و بعضی سهم ها حتی با افت قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی هم مواجه بوده اند ؛ اما با در نظر گرفتن روند سودآوری شرکت ها هنوز قیمت بسیاری از سهم ها گران بوده و جای ریزش دارد.

وی افزود: هر چه به زمان انتخابات آمریکا نزدیک تر شویم و احتمال گشایش های اقتصادی در کشور ما بیشتر شود، قطعا باید شاهد کاهش قیمت سهم ها باشیم. شاید با نرخ های فعلی بازار ارز، بعضی صنایع و گروه ها از جمله برخی نمادهای بانکی، پتانسیل رشد اندکی داشته باشند؛ ولی در نظر داشته باشید که رشد بسیاری از سهم ها با فرض دلار بالاتر از نرخ های فعلی صورت گرفته است. بنابراین اگر شرایط سیاسی کشور بهبود یابد، نرخ ارز پتانسیل اصلاح و کاهش دارد و در آن صورت نه فقط بازار سرمایه که بازار مسکن و خودرو و طلا هم سیر نزولی به خود خواهند گرفت و در چنین شرایطی، بازارها دچار رکود خواهند شد. در چنین شرایطی بخشی از نقدینگی به سمت بانک ها خواهد رفت و بخش دیگری از نقدینگی هم در این بازارها قفل خواهد شد.

خسرونژاد تصریح کرد: اگر نتیجه انتخابات آمریکا همان چیزی باشد که اکثر تحلیلگران جهانی حدس می زنند و ترامپ، رای نیاورد؛ چشم انداز نرخ ارز کاهشی خواهد بود. ضمن اینکه حتی در صورت انتخاب مجدد ترامپ، قرارداد بلند مدت ایران با چین می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی ما را مرتفع کند و در این صورت هم، چشم انداز نرخ ارز کاهشی خواهد بود. از این رو انتظار رکود در بازار سرمایه و بازار مسکن و خودرو و‌… می رود و رکود احتمالی می تواند از رکود سال های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ سنگین تر باشد. به هر حال برخی سهم های زیان ده بازار که احتمالا تا سال ها بعد هم، پتانسیل سودآوری ندارند، رشدهای ۴۰ تا ۵۰ درصدی داشته اند و اگر سرمایه گذاری ها منطقی تر شود، این سهم ها برای چندین سال جای رشد نخواهند داشت.

این تحلیلگر بازارهای مالی در مورد وضعیت بازار طلا و سکه هم گفت: بازار طلا در ایران تحت تاثیر ۲ عامل نرخ ارز و قیمت طلای جهانی است. نرخ ارز که همان طور که اشاره شد، چشم انداز صعودی ندارد. قیمت طلای جهانی هم از کرونا و رشد اقتصادی جهان تاثیر می پذیرد. چنانچه صحبت هایی که در مورد تولید واکسن کرونا شده، رنگ واقعیت به خود بگیرد و کرونا مهار شود، اقتصاد چین هم بهبود خواهد داشت و در این صورت، بعید است که طلا و سکه رشد چندانی داشته باشد. مضاف بر اینکه اگر سرمایه گذاران از ترس کاهش نرخ ارز و ریزش بازار سرمایه، وارد بازار سکه و طلا شوند؛ استراتژی مناسبی انتخاب نکرده اند و متضرر خواهند شد. چرا که در صورت کاهش نرخ ارز، بازار طلا هم افت خواهد کرد. بعید است که طلای جهانی به ۳ هزار دلار برسد (نرخی که برخی تحلیلگران جهانی پیش بینی کرده اند). اما در هر صورت کاهش احتمالی نرخ ارز، اثر افزایش احتمالی طلای جهانی را خنثی خواهد کرد. در چنین شرایطی، به سرمایه گذاران توصیه برای ورود به هیچ یک از بازارهای مالی را ندارم و شاید بهتر باشد نقد بمانند تا شرایط کمی قابل تحلیل تر شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....