تاریخ انتشار : چهارشنبه 3 اردیبهشت 1399 - 23:24
کد خبر : 8215

«نفتی که حالا مفت گران است»

«نفتی که حالا مفت گران است»

قیمت نفت آمریکا اگرچه در معاملات امروز ۹۳ درصد گران‌تر از دیروز قیمت خورده اما همچنان زیر صفر معامله می‌شود. بدان معنا که نفت آمریکا از نظر خریداران مفت گران است. قیمت نفت آمریکا با وجود این افزایش،‌اما به قیمت منفی ۲.۵ دلار در هر بشکه در حال معامله است. کارشناسان بازار نفت معتقدند قیمت

قیمت نفت آمریکا اگرچه در معاملات امروز ۹۳ درصد گران‌تر از دیروز قیمت خورده اما همچنان زیر صفر معامله می‌شود. بدان معنا که نفت آمریکا از نظر خریداران مفت گران است.

قیمت نفت آمریکا با وجود این افزایش،‌اما به قیمت منفی ۲.۵ دلار در هر بشکه در حال معامله است.

کارشناسان بازار نفت معتقدند قیمت منفی،‌قیمت واقعی نفت آمریکا نیست بلکه تنها برای چند محموله این اتفاق رخ داده است.

با این حال پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این قیمت‌ها می‌تواند بر قیمت معاملات آتی در ماه های ژوئن و جولای نیز تاثیرگذار باشد.

به دلیل این کاهش قیمت ها،‌عربستان اعلام کرده که توافق کاهش تولید را که قرار بود از ابتدای می اجرایی شود،‌زودتر از موعد مقرر عملی خواهد کرد.

امروز نفت برنت هم به دنبال سقوط تاریخی نفت آمریکا،‌۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داد و ۲۲ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه،‌۲۰ آوریل برای همیشه در تاریخ نفت جهان ماندگار شد زیرا در این روز برای نخستین بار بشکه های نفت آمریکا نه تنها خریداری نداشت بلکه فروشندگان به دلیل ناتوانی در ذخیره سازی نفت،‌ حاضر بودند تا علاوه بر نفت رایگان،‌مبلغی نیز به خریداران بدهند.

این برای نخستین بار است که قیمت نفت به زیر صفر می رود. با این حال قیمت نفت برنت تغییر چندانی نداشت و در میانه کانال ۲۰ دلاری به کار خود پایان داد.

اما چرا نفت آمریکا ناگهان این سقوط را تجربه کرد. معاملات نفت در جهان بیشتر به صورت کاغذی انجام می شود و در سررسید تعیین شده،‌ خریدار نهایی نفت را تحویل می گیرد.

این سررسیدها البته ماهانه و یا چند ماهه است و از همین رو ممکن است با ریسک قیمتی مثبت و منفی همراه باشد.

خریداران کاغذی نفت از همین رو و با هدف کسب سود بیشتر، ‌نفت را در زمان های مختلف می خرند و بعد از چند دست خرید و فروش در نهایت به دست مشتری نهایی می رسانند.

در اینجا نیز همین اتفاق رخ داده است.

خریداران ماه گذشته و یا ماه های قبل از آن، نفت را برای سررسید ماه می خریداری کرده اند و دیروز نفت باید توسط خریدار نهایی تحویل گرفته می شد.

علاوه بر قیمت های پایین نفت که سود خریداران کاغذی را تحت تاثیر قرار داده بود،‌ ذخیره ۱۶۰ میلیون بشکه ای نفت بر روی آب خبر از پر شدن مخازن ذخیره سازی خشکی در جهان می داد و از همین رو هیچ خریدار و یا پالایشگری تمایلی برای تحویل گرفتن نفت در سررسید ماه می را نداشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....