تاریخ انتشار : جمعه 7 آذر 1399 - 22:22
کد خبر : 25949

نظر اقتصاددانان در مورد بودجه و بودجه ریزی ایران

نظر اقتصاددانان در مورد بودجه و بودجه ریزی ایران

دکتر مهدی پازوکی: بحث اصلاحات ساختاری بودجه به این دلیل است که اگر بودجه‌ای برای کاری صرف می‌شود، آن کار یا هدف یک خروجی روشن و مفید داشته باشد. دکتر علی سرزعیم: دولت ایران گزینه‌های مناسبی برای پوشش کسری بودجه روی میز دارد که می‌تواند با اتکای به آن و اعتمادسازی، ایران را به‌طور کل

دکتر مهدی پازوکی: بحث اصلاحات ساختاری بودجه به این دلیل است که اگر بودجه‌ای برای کاری صرف می‌شود، آن کار یا هدف یک خروجی روشن و مفید داشته باشد.

دکتر علی سرزعیم: دولت ایران گزینه‌های مناسبی برای پوشش کسری بودجه روی میز دارد که می‌تواند با اتکای به آن و اعتمادسازی، ایران را به‌طور کل از ریسک ونزوئلا شدن دور کند. سیاست پولی باید مدیریت انتظارات را هدف‌گیری کند.

دکتر مسعود نیلی: بودجه دولت با کسری‌های بزرگ مواجه است، هیچ‌گاه در گذشته چنین انباشتی از مشکلات را نداشته‌ایم. این موارد هشداری برای آینده است. بنابراین هرچند باعث خوشحالی خواهد بود که یک تمرین مجدد برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی صورت گیرد ولی اولویت اصلی کشور مشخص شدن چگونگی برون رفت از شرایط فعلی است.

دکتر عباس آخوندی: رشد نمایی نقدینگی که ریشه‌ی آن در رشد سریع بدهی‌های غیر قابله مبادله‌ی دولت و اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است و تورم بالای ناشی از آن سفره خانوارهای ایرانی را به‌شدت کوچک کرده‌است. بی‌گمان کسری فزاینده‌ی بودجه ریشه‌ی اصلی افزایش بدهی‌های دولت است.

دکتر لطفعلی بخشی: مجلس جدیدی که تشکیل شده، به دنبال کارهای پوپولیستی است. به همین دلیل به دنبال آن هستند تا به ۶۰ میلیون نفر یارانه بدهند. دولتی که اولا بیش از ۶۰ درصد بودجه اش کسری دارد، ثانیا فروش نفت ندارد، ثالثا رابطه اش با دنیا به شدت محدود شده و از طرفی تحریم های آمریکا تشدید شده، همچنین با وضعی که کرونا به وجود آورده و رکود در کشور حاکم شده است، چطور می تواند این مقدار پول را فراهم کند که یارانه بدهد؟

دکتر مرتضی افقه: راه حل‌های کوتاه مدتی همچون: کاهش هزینه‌های جاری از طریق حذف نان-خورهای اضافه‌ی بودجه‌ای، فروش اموال مازاد دولتی، اخذ مالیات‌های بیشتر از ابرثروتمندانی که به دلالی مشغولند و جلوگیری از فرار مالیاتی آن ها، و در نهایت سیاست‌های پولی و مالی، فرصت را برای اصلاح ساختارهای پرهزینه و تورم زای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به وجود آورد، اگر عزمی جدی بر این امر وجود داشته باشد.

دکتر محمدرضا منجذب: در بودجه توسعه ای میگوییم بر اساس تعاملی که با جهان و بویژه کشورهای توسعه یافته داریم امسال مرحله تغییر در تکنولوژی صنایع زنجیر برای توسعه را طی میکنیم. در بودجه پوپولیستی میگوییم: تحریم های ظالمانه آمریکا و محدودیت ها بر کشور وجود دارد و همچنین نوسانات بازار پول و ارز نیز در کشور ایجاد شده بود که طبیعتا بودجه ریزی در چنین شرایطی سخت و پیچیده است.

دکتر تیمور رحمانی: بانک مرکزی واقعاً همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا مانع پولی شدن کسری بودجه شود . اما اکنون همه رئیس کل بانک مرکزی را مورد قضاوت قرار می‌دهند، گویی رئیس کل بانک مرکزی کاناداست و این مشکلات عدیده‌ای را که در اقتصاد ایران وجود دارد، نمی‌بینند. فرق است بین کسی که در بانک مرکزی کانادا سیاستگذاری پولی انجام می‌دهد با کسی که در ایران این کار را می‌کند.

دکتر محمد طبیبیان: جمع شدن تشکیلات اقتصادی خصولتی، واگذاری به مردم یا تحت نظارت دولت قرار گرفتن برای قسمت‌هایی که به حیطه دولت مربوط است. خروج نیرو‌های مسلح و سایر بخش‌های حاکمیتی و دولتی از فعالیت‌های غیرحاکمیتی و باز کردن میدان برای فعالیت رقابتی مردم در صحنه اقتصاد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....