تاریخ انتشار : شنبه 14 فروردین 1400 - 22:18
کد خبر : 41365

نظام مالیاتی هوشمند کلیدواژه مانع‌زدایی

نظام مالیاتی هوشمند کلیدواژه مانع‌زدایی

تحقق شعار سال جدید در گرو نگاه معکوس به تولیدکننده و سوداگر اقتصادی است و ایجاد نظام مالیاتی هوشمند در این جهت است که تولیدکننده کمتر مالیات بدهد و سوداگر و بازاری بیشتر. اقتصاددان: نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری برای پنجمین سال پیاپی نشان داد

تحقق شعار سال جدید در گرو نگاه معکوس به تولیدکننده و سوداگر اقتصادی است و ایجاد نظام مالیاتی هوشمند در این جهت است که تولیدکننده کمتر مالیات بدهد و سوداگر و بازاری بیشتر.

اقتصاددان: نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» از سوی مقام معظم رهبری برای پنجمین سال پیاپی نشان داد که همچنان اقتصاد مقاومتی، اقتصاد قوی و مهمترین مؤلفه آن یعنی تولید دغدغه جدی سکاندار جمهوری اسلامی در ابتدای قرن تازه است. اگر اقتصاد را مهمترین رکن زندگی بشری بدانیم، بدون شک مؤلفه اصلی رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تولید ملی است و اقتصادی که از تولید فاصله بگیرد، ثمره‌ای جز اختلاف طبقاتی نامشروع و فساد اجتماعی را به بار نخواهد آورد. با توجه به نامگذاری سال جدید، در مورد الزامات و چالش‌های تحقق این شعار و تغییر پاردایم‌ فکری مسئولان برای تحقق شعار سال با میثم پیله‌فروش، مشاور قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس گفت‌وگویی ترتیب داده شد که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت معیشت مردم نظام سیاسی را متأثر می‌کند

مشاور قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین درباره دلیل انتخاب شعار اقتصادی سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری برای یازدهمین بار طی ۱۲ سال اخیر اظهار داشت: حتماً در حوزه اقتصاد مسأله‌ای داریم که موضوع اقتصاد ۱۱ سال است که در شعار سال محور اصلی است.

میثم پیله‌فروش با تأکید بر اینکه اگر بی‌توجهی مسئولان کشور به وضعیت معیشتی مردم ادامه یابد، باعث می‌شود که نظام سیاسی کشور هم تضعیف شود، افزود: استمرار موضوع تولید در شعار سال ۵ سال گذشته نشان‌دهنده «گیر» جدی کشور در این عرصه است و نکته جالب توجه این است که این شعارهای اقتصادی مبتنی بر تولید از سوی شخصیتی مطرح می‌شود که فرهنگی‌ترین چهره کشور است و دغدغه‌های جدی معنوی و سیاسی دارد.

دولت از اختیارات فوق‌العاده برای اصلاحات اقتصادی استفاده نکرد

این استاد دانشگاه خروج آمریکایی‌ها از برجام را مسبب ایجاد یک سرمایه اجتماعی بزرگ در کشور برای ایجاد اصلاحات اقتصادی دانست و گفت: در شرایطی که امروز تقریباً عامه مردم به این اذعان دارند که آمریکایی‌ها خیلی ناجوانمرد هستند و به هیچ قول، قرار، عهد و پیمانی پایبند نیستند؛ سرمایه اجتماعی عجیب و غریبی برای ایجاد اصلاحات ضروری اقتصادی که سال‌ها عقب افتاده بود، جمع شده است.

پیله‌فروش اضافه کرد: این افزایش سرمایه اجتماعی با کاهش فروش نفت موقعیت بی‌بدیلی را دست سیاست‌گذاران ما داده بود که برخی اصلاحات اقتصادی را انجام دهند؛ ولی متاسفانه با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری و اینکه بالاترین اختیارات قابل تصور در طول تاریخ جمهوری اسلامی به دولت آقای روحانی داده شد، از این اختیارات در جهت انجام اصلاحات ضروری استفاده نشد.

اصلاحات اقتصادی چه بود؟‌

این کارشناس اقتصادی در جواب این سؤال که این اصلاحات اقتصادی چه مصادیقی دارد، گفت: اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم، اصلاحات اقتصادی ضروری این است که اگر هر کس می‌خواهد تولید کند، گره‌ها را از دستش باز و شرایط برایش آسان کنیم و در مقابل هر کسی غیر از تولید ثروت و یا درآمدی به دست آورد، با نظام مالیاتی محدودش کنیم.

پیله‌فروش ادامه داد: ضرب‌المثل فارسی داریم که می‌گوید جامعه‌ای رونق پیدا می‌کند که در آن سنگ‌ها را رها کرده و سگ‌ها را ببندید. حالا اگر جامعه‌ای برعکس باشد؛ یعنی سگ نفس آدمی را رها کنید و هر کس بخواهد سنگ روی سنگی بگذارد، ببندید، چنین جامعه‌ای روی خوشی و صلاح را نخواهد دید.

وی یادآور شد:‌ متاسفانه وضعیت جامعه ما امروز این‌طور است که هر کسی می‌خواهد کار کند دست و بالش بسته است و آن کسی که می خواهد کارنکرده ثروت اندوزی کند، نظام مالیاتی هیچ کاری با او ندارد.

قاچاقچی رها و تولیدکننده در محاصره

این اقتصاددان وضعیت تولید گوشت را یکی از مصادیق و نمونه‌های این معضل دانست و گفت: امروز برای گرفتن مجوز تولید گوشت در کشور باید ۱۵ مجوز بگیرید، ولی اگر بخواهید قاچاق گوشت کنید، هیچ مجوزی لازم ندارید.

وی اضافه کرد: امروز اگر بخواهید محصولی را تولید کنید، با نظام مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی آن‌چنان محدود می‌شوید که از کار خود پشیمان می‌شوید؛ در حالی که اگر بخواهید همان محصول را به داخل کشور قاچاق کرده و یا از کشور به شکل قاچاق خارج کنید، هم از پرداخت حق بیمه و مالیات معاف هستند و هیچ کسی هم با شما کاری ندارد. بنابراین راه حل توسعه اقتصادی کشور این است که این سیستم را برعکس کنید.

کار کردن باید ارزش فرهنگی شود

مشاور قائم‌مقام مرکز پژوهش‌های مجلس درباره دلایل عدم تحقق رونق و جهش تولید علی‌رغم همه تأکیدات مقام معظم رهبری گفت: دلیل اصلی این موضوع این است که متاسفانه به شعار رونق و جهش تولید خیلی تکنیکال و فنی نگاه شد.

پیله‌فروش تصریح کرد: در واقع تولید برای رونق و جهش بیش از اینکه به مشوق‌های اقتصادی و تسهیلگری در نظام بانکی مالیاتی و گمرک نیاز دارد، بیشتر به مشوق‌های فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد. در واقع آن چیزی که باید اتفاق بیفتد، این است که کار کردن در این کشور باید ارزش فرهنگی شود و با تلاش پول به دست آوردن از نظر اجتماعی و فرهنگی فضیلت باشد و اگر چنین نباشد، رانت‌خواری سوداگری، پولشویی و یک شبه میلیارد شدن تبدیل به ارزش می‌شود.

پیله‌فروش ضمن یادآوری این بیت از سعدی که «چشم تنگ دنیادوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور» تأکید کرد: کلیدواژه رفع مشکلات اقتصادی ما به ویژه در عرصه تولید ایجاد «نظام مالیاتی هوشمند» است که این نظام مالیاتی با رصد فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد انگیزه‌ها را اصلاح کرده و به سمت تولید واقعی ببرد.

وی یادآور شد: چنین نظامی است که در آن هر کس تولید کرد، کمتر مالیات داده و هر کس بدون تولید پول به دست آورد، بیشتر مالیات می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....