تاریخ انتشار : دوشنبه 3 شهریور 1399 - 14:50
کد خبر : 16494

نرخ سود سپرده بانکی تغییر نکرده است

نرخ سود سپرده بانکی تغییر نکرده است

اقتصاددان: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه “تیتر امشب” بیان کرد: سعی کرده‌ام که ارتباط مستقیمی با مردم داشته باشم، از طریق انتشار مطالب در اینستاگرام نتایج عملکردم را گزارش داده‌ام، می‌دانید که در دنیا روسای بانک مرکزی کمتر صحبت می‌کنند. اما شرایط فعلی ایجاب می‌کند من گزارشگر کارهایم باشم. از رهبر انقلاب

اقتصاددان: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه “تیتر امشب” بیان کرد: سعی کرده‌ام که ارتباط مستقیمی با مردم داشته باشم، از طریق انتشار مطالب در اینستاگرام نتایج عملکردم را گزارش داده‌ام، می‌دانید که در دنیا روسای بانک مرکزی کمتر صحبت می‌کنند. اما شرایط فعلی ایجاب می‌کند من گزارشگر کارهایم باشم. از رهبر انقلاب اسلامی بابت حمایت‌هایشان همواره تشکر می‌کنم.

وی افزود: در دوران سخت اقتصادی حمایت‌های ایشان برایمان بسیار دلگرم کننده است، ایشان به حفظ ارزش پول ملی تاکید داشته‌اند. این امر با تقویت تولید و نگاه به داخل شدنی است.

همتی تاکید کرد: بسیاری از اتفاقاتی منجر به کاهش ارزش پول ملی می‌شود مانع چرخش چر تولید نیز می‌شود. یکی از این مواد تورم است. کنترل تورم به سیاست‌های بانک مرکزی بر مبنای نظرات کارشناسی و عملکرد مستقلش باز می‌گردد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: حمله‌ای که دولت آمریکا به اقتصاد کشور ما داشت برای از هم پاشیدن ما بود. بسیار هم امیدوار بودند که ایران از هم فرو می‌پاشد. شرایط سختی را طی کردیم اما آنها موفق نشدند.

همتی با اشاره به مراحلی که دشمن برای از بین بردن بازار مالی ایران، گفت: سال ۹۷ تا امسال مراحل مختلفی برای از بین بردن بازار پولی ایران توسط دولت برنامه‌ریزی کرده بود.

همتی بیان کرد: موسسات اعتباری و بانک‌ها ساماندهی کردیم، برخی از مدیران بانکی که با اقدامات خود منجر به برهم زدن سیستم پولی می‌شدند را برکنار و اعضای جدیدی را به سیستم بانکی اضافه کردیم.

وی افزود: بانک‌های وابسته به نیرو‌های مسلح را با فرمان رهبر انقلاب آغاز کردیم، ادغام دو بانک به اتمام رسید و مابقی در دست ارزیابی دارایی هستند. مطمئن هستیم که با ثبات بازار پول اقتصاد کشور هم با ثبات می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار بیان کرد: در اصلاح نظام بانکی، به مشخص کردن صاحبان بانک‌ها و سهامداری آن هاست، مالکیت بانکی در کشور بسیار مهم است که در سال‌های آینده شاهد نظام بانکی خوبی خواهیم بود. اقتصاد ایران بانک‌محور است و اگر می‌خواهیم نظام سالمی داشته باشیم باید به مدیریت آن نیز اهمیت داده شود.

این مقام مسئول بیان کرد: در ابتدای ورود کرونا به کشور، بنده پیشنهاد دادم که ۷۵ هزار میلیارد تومان به آسیب‌های کرونایی اختصاص داده شود. در اوایل به هر خانوار یارانه‌بگیر یک میلیون تا دو میلیون تومان پرداختیم. این رقم ۲۱ هزار میلیارد تومان بود. ۵۴ هزار میلیارد تومان هم به کسب‌وکار‌ها پرداختیم.

کمک ودیعه مسکن از بودجه دولت تامین نشده است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: با موافقت رئیس‌جمهور ۲۰ هزار میلیارد تومان از این ۷۵ هزار میلیارد تومان را هم به مستاجران آسیب دیده در این روز‌ها تخصیص دادیم. این ۲۰ هزار میلیارد تومان از بودجه بانک‌هاست و ربطی به بودجه دولتی ندارد.

وی افزود: رشد تسهیلات بانکی ۶۷ درصد رشد کرده است و این نشانگر کاهش آثار آسیب‌های اقتصادی کرونا بوده است و از رکود ایجاد شده خارج می‌شویم. رشد واحد‌های تولیدی مثبت گزارش شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: چند بانک به علت ناترازی سود‌های بالا می‌دادند و سیستم بانکی را برهم زدند. با اصلاح نظام بانکی این بانک‌ها مجبور به کاهش نرخ سود سپرده شدند. نرخ سپرده‌ها را در یک سال گذشته تنها یک درصد بالا بردیم. یک کانال نرخ سود داریم که بین بانکی است. برداشت‌ها از نرخ سود بین بانکی اشتباه بوده و به جای سود سپرده تلقی شده است. نرخ سود سپرده بین بانکی ۳۴ درصد بود که این روز‌ها به ۲۲ درصد رسیده است.

بین ۲۵۰ صادرکننده متخلف کارتن خواب هم هست/ سوءاستفاده از افراد ساده لوح برای گرفتن کارت بازرگانی

این مقام مسئول تاکید کرد: بین ۲۵۰ نفری که به عنوان صادرکننده متخلف شناخته شده‌اند، برخی ناتوان مالی بوده اند که از آن‌ها سوءاستفاده شده است، ۷۰ نفر از این ۲۵۰ نفر به برخی‌ها متصل هستند. حتی بین آن‌ها کارتن خواب هم دیده شده است که با نان آن‌ها کارت بازرگانی گرفته شده و تجارت انجام شده است.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا متخلفان ارزی که ارز را بازنگردانده‌اند، دولتی هستند؟ گفت: این‌طور نیست و آمارها در دست ماست.

اقدامات بانک مرکزی برای جلوگیری از واردات گوشی‌های لوکس آمریکایی

وی با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب مبنی بر جلوگیری از واردات تلفن‌های همراه لوکس آمریکایی نیز گفت: با دستور ایشان نسبت به تخصیص ارز نیمایی به آن‌ها موشکافانه ورود خواهیم کرد.

همتی در پاسخ به این سوال که بانک‌ها سود‌های سپرده را از سرمایه‌گذاری در بورس می‌پردازند بیان کرد: این‌طور نیست و آن‌ها سود سپرده‌های خود را می‌پردازند. در سال گذشته بیش از ۶۱ درصد از تسهیلات ارائه شده به سرمایه در گردش تولیدی‌ها بوده است.

ضوابط فعالیت رمز ارزها به‌ زودی اعلام می‌شود

این مقام مسئول بیان کرد: رمزارز‌ها حجم آنچنانی هم ندارند، حتی معاملات غیررسمی در کشور هم بیش از ۲۵۰ میلیون دلار نیست و نمی‌تواند جایگزین سیستم‌های مانند سوئیفت باشد. توجه به این سیستم را شروع کردیم به ماینینگ‌ها برای صادرات ضوابطی طراحی می‌کنیم.

همتی تاکید کرد: برای جلوگیری از فرار‌های مالیاتی اقداماتی شده است، برای کنترل ریال و تراکنش‌های ریال کار‌های بسیار زیادی را آغاز کرده ایم، تراکنش‌ها با اسناد رسمی، چک‌های پشت نویسی شده تجمیع و دستگاه‌های کارتخوان مدیریت شدند. روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون تراکنش انجام می‌دهیم.

مدیریت تراکنش‌ها، نرخ ارز را به ثبات رساند

وی ابراز کرد: شاید بسیاری بگویند نرخ ارز خوب نیست، اما امکان داشت از این هم بدتر شود و ما آن را با کنترل تراکنش‌های بانکی کنترل کردیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تا سال آینده نرخ تورم ۲۲ درصد باشد و هرکجا متوجه شویم به هدفمان نمی‌رسیم اقدامات پولی را آغاز می‌کنیم.

همتی با اشاره به نقش اثرگذار بانک‌ها در رفع موانع تولید، بیان کرد: با استفاده از طرح گام توانستیم بسیاری از واحدهای تولیدی را تقویت کنیم، البته با ورود کرونا روند تخصیص تسهیلات کُند شد اما باز هم به گردش درآمده‌ایم و تخصیص ها را انجام می‌دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان به برخی از اقداماتی که در سیاست‌های بانک مرکزی تدوین شده بود اما به طور کامل موفق و عملیاتی نشد اشاره کرد و گفت: با توجه به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه با مردم راجع کارهای انجام شده و حتی انجام نشده سخن بگوید، می‌توانم بگویم که برای کنترل نرخ ارز در بازار تلاش‌های بسیاری انجام دادیم اما آن‌طور که رضایتمان را جلب کند نشد، در برهه ای نرخ ارز به واقعیت نزدیک شد اما با تلاش‌های دشمن مجدد التهابات رخ داد، اما خرسندیم که تلاشمان در آینده‌ای نزدیک نتیجه‌بخش خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....