تاریخ انتشار : سه شنبه 21 اردیبهشت 1400 - 20:26
کد خبر : 46468

نرخ بیکاری سال ۹۹ اعلام شد

نرخ بیکاری سال ۹۹ اعلام شد

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر ۹،۶ درصد بوده است.   به گزارش اقتصاددان ، براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ۱۳۹۹ که به تازگی منتشر شده، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹،۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)،

مرکز آمار ایران اعلام کرد: در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر ۹،۶ درصد بوده است.

  به گزارش اقتصاددان ، براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در سال ۱۳۹۹ که به تازگی منتشر شده، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹،۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (۱۳۹۸)، ۱.۱ درصد کاهش یافته است.

در سال ۱۳۹۹، به میزان ۴۱،۳ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (۱۳۹۸) ۲.۸ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۹، برابر با ۲۳ میلیون و ۲۶۳ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از یک میلیون نفر کاهش یافته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹، بخش خدمات با ۴۹،۳ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳،۳ درصد و کشاورزی با ۱۷.۴ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۳،۷ درصد از فعالان این گروه سنی در سال ۱۳۹۹ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات سالانه نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به سال قبل (۱۳۹۸) ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۱۶،۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به سال ۱۳۹۸، به میزان ۱.۲ درصد کاهش یافته است.

بررسی سهم جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص در سال۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۹،۵ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۳۴.۴ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش‌تر، ۴۹ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....