تاریخ انتشار : یکشنبه 27 تیر 1400 - 21:30
کد خبر : 54088

نرخ بیکاری، ۹.۶ درصد شد

نرخ بیکاری، ۹.۶ درصد شد

رشد اقتصادی سال ۹۹ چقدر بود؟ نرخ بیکاری در سال ۹۹، به رقم ۹.۶ درصد رسیده و نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله معادل ۱۶.۷ درصد بود.  بررسی نماگرهای اقتصادی سه ماهه چهارم سال ۹۹ که از سوی بانک مرکزی منتشر شده،‌ نشان میدهد، نرخ بیکاری در سال گذشته به ۹٫۶ درصد رسیده است.

رشد اقتصادی سال ۹۹ چقدر بود؟

نرخ بیکاری در سال ۹۹، به رقم ۹.۶ درصد رسیده و نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله معادل ۱۶.۷ درصد بود.

 بررسی نماگرهای اقتصادی سه ماهه چهارم سال ۹۹ که از سوی بانک مرکزی منتشر شده،‌ نشان میدهد، نرخ بیکاری در سال گذشته به ۹٫۶ درصد رسیده است.

بانک مرکزی در گزارش شاخص‌های عمده اقتصادی سال ۹۹ به نرخ بیکاری و جمعیت پرداخته که بر مبنای آن، جمعیت کشور در سال گذشته معادل ۸۴ میلیون نفر اعلام شده است که از این رقم، ۶۳٫۴ میلیون نفر در شهرها و ۲۰٫۶ میلیون نفر در روستاها ساکن هستند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ،  رشد جمعیت در سال گذشته ۱٫۲ درصد و تراکم جمعیت ۵۱ نفر در هر کیلومتر مربع بوده است. جمعیت فعال کشور در سال ۹۹ معادل ۲۵٫۷ میلیون نفر و نرخ بیکاری ۹٫۶ درصد اعلام شده است.

در این میان نرخ بیکاری شهری ۱۰٫۴ درصد، نرخ بیکاری روستایی ۷٫۲ درصد، نرخ بیکاری در زنان ۱۵٫۶ درصد، نرخ بیکاری در مردان ۸٫۴ درصد، نرخ بیکاری در جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله ۱۶٫۷ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله معادل ۱۳٫۷ درصد بوده است.

تحلیل تحولات اقتصاد کلان در خرداد ۱۴۰۰

بانک مرکزی همچنین خلاصه‌ای از مجموعه تحولات اقتصاد کلان و اقدامات بانک مرکزی در راستای دستیابی به اهداف و ماموریت‌های خود را در خرداد ۱۴۰۰ ارائه کرده است.

در این گزارش آمده است، بررسی روند شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی حاکی از آن است که در اردیبهشت و خرداد، نوسانات شاخص مذکور عمدتا متاثر از نوسانات قیمتی گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» ناشی از عوامل فصلی صورت گرفته است.

در این میان، بررسی روند قیمت‌ها به تفکیک گروه‌های اختصاصی کالا و خدمت گویای رشد شاخص در هر دو گروه می‌باشد؛ اگرچه اقلام کالایی تحت تاثیر نوسانات تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها سهم پررنگ‌تری در شکل‌دهی به تورم ماهانه شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی داشته‌ا‌ند، اما اقلام خدمتی نیز به خصوص در دو گروه «بهداشت و درمان» و «مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» در ادامه روند ماه گذشته با افزایش قیمت همراه بوده‌اند.

بر اساس محاسبات و آمار مقدماتی، رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹ به قیمت پایه (به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰) نسبت به سال قبل به ترتیب (با نفت) ۳٫۶ درصد و (بدون نفت) ۲٫۵ درصد بوده است.

بررسی روند فصلی ارقام رشد در این سال مبین آن است که پس از افت فعالیت‌های اقتصادی در شروع همه‌گیری بیماری کرونا در فصل اول سال ۱۳۹۹ (رشد ۲٫۵-درصد)، رشد اقتصادی کشور در فصل دوم معادل ۵٫۴ درصد و پس از ثبت رقم ۳٫۸ درصدی در فصل سوم این سال، در فصل چهارم بالغ بر ۷٫۷ درصد شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....