تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مهر 1398 - 20:41
کد خبر : 1422

نحوه تبدیل سند وکالتی به قطعی

نحوه تبدیل سند وکالتی به قطعی

سند وکالتی سند ملک یکی از مهمترین و اساسی ترین مواردی است که در خرید خانه مطرح می‎شود. بنابراین خریداران باید دقت و توجه خاصی به این امر داشته باشند. به گزارش مجله دلتا خرید و فروش خانه ها با دو نوع سند رایج انجام می‎شود. خانه هایی که سند قطعی دارند و خانه هایی

سند وکالتی
سند ملک یکی از مهمترین و اساسی ترین مواردی است که در خرید خانه مطرح می‎شود. بنابراین خریداران باید دقت و توجه خاصی به این امر داشته باشند. به گزارش مجله دلتا خرید و فروش خانه ها با دو نوع سند رایج انجام می‎شود. خانه هایی که سند قطعی دارند و خانه هایی که با وکالت و قولنامه معامله می‎شوند. البته سندهای ملکی انواع مختلف دارند. نظیر سند ملکی تفکیکی یا سند ملکی بنچاق و … که در این مقاله به بررسی نحوه و شرایط تبدیل سند وکالتی به سند ملکی تک برگ یا به اصطلاح شش دانگ پرداخته شده است.

دو سند متفاوت؛ سند شش دانگ و سند وکالتی
سند تک برگ یا شش دانگ معتبرترین سند ملکی به شمار می‎رود. هنگامی که فردی برای یک ملک سند شش دانگ دارد به این معناست که مالک تمام آن ملک است و می‎تواند قانونا آن را به هر شخصی که مایل است واگذار کند. در مقابل معاملات وکالتی ملکی، به معامله هایی گفته می شود که در آن خریدار از سوی فروشنده وکالت دریافت می‎کند تا سند وکالتی را به نام خود منتقل کند.

سند وکالتی

امکان تبدیل سند وکالتی به قطعی وجود دارد؟
در برخی موارد موانعی برای انتقال سند وجود دارند و مالک نمی‎تواند انتقال قطعی سند را انجام دهد. برخی از این موانع شامل آماده نبودن سند تفکیکی، فرار از مالیات، فقدان سند رسمی ملک، در رهن بودن سند، عجله فروشنده و طولانی بودن فرآیند انتقال رسمی ملک است. یا در مواردی هنگام ساخت خانه، خلافی های شهرداری صورت گرفته است مانند ساخت واحد در طبقه همکف یا کمبود پارکینگ و… که این دلایل باعث می‎شوند مالک ‎نتواند به تفکیک یا انتقال قانونی سند اقدام کند. در چنین شرایطی اگر کلیه واحدهای ساختمان مورد نظر با هم اقدام به رفع مشکلات بنا کنند و هزینه های سند را بپردازند، می‎توانند سند وکالتی را به سند قطعی تغییر دهند. اما باید به خاطر داشت هزینه هایی که برای این کار نیاز است بسیار بالاست و معمولا برای اهالی ساختمان مقرون به صرفه نیست.

برای تبدیل سند وکالتی به قطعی چه اقداماتی لازم است؟
افراد برای تبدیل سند وکالتی به قطعی باید مدارک لازم را تهیه و سپس به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در زیربه این مدارک اشاره شده است ؛

سند مالکیت ملک
مدارکی که نشان می‌دهد فروشنده مالک آن ملک شده است (مثلا بنچاق انتقال قبلی یا تقسیم‌نامه یا حصر وراثت)
پایان کار ساختمان از شهرداری ( البته پایان کار برای ساختمان‌هایی که قبل از سال ۱۳۴۹ احداث شده ‌اند نیاز نیست)
مفاصا حساب دارایی
مفاصا حساب شهرداری (شامل عوارض نوسازی و پسماند)
استعلام ثبت
شناسنامه و کارت ملی
دریافت گواهی اعتبار وکالت‌نامه از دفترخانه تنظیم‌کننده

نکات مهم در خصوص معامله وکالتی
به دلایلی فروشنده ملک خود را به صورت وکالتی به فروش می‎رساند که از آن جمله می‎توان به فرار از مالیات، آماده نبودن سند، عجله فروشنده برای فروش و یا در مواردی که سند ملک در رهن است اشاره کرد. و در چنین مواردی معامله به صورت وکالتی انجام می‎شود اما باید توجه داشت که معامله وکالتی در هر حال مشکلات و خطرات خاص خودش را دارد و خریدار حتی در صورت تنظیم مبایعه‌نامه باز هم ممکن است حین انتقال سند با مشکلاتی مواجه شود. بنابراین در صورتی که معامله وکالتی صورت می‎گیرد به موارد زیر حتما توجه شود :

حتما مبایعه‌نامه نوشته شود .
از اینکه سند توقیف یا در رهن بانک نباشد، اطمینان حاصل شود.
بعد از پرداخت مبلغ حتما سند از فروشنده دریافت شود.
اطمینان از اینکه خانه بدهی مالیاتی خاصی نداشته باشد.
در اسرع وقت برای تبدیل سند وکالتی به قطعی اقدام شود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....