تاریخ انتشار : دوشنبه 27 بهمن 1399 - 20:45
کد خبر : 35557

نباید پافشاری کنیم که آمریکا اول تحریم‌ها را بردارد!

نباید پافشاری کنیم که آمریکا اول تحریم‌ها را بردارد!

 آقای جهانگیری؛ مستحضر هستید قیمت دلار لحظه‌ای عوض می‌شود!؟ طیف تندرو اصلاح طلب که باعث و بانی وضع موجود اقتصادی است، با تکرار دوگانه دروغین «معیشت-مذاکره» طرف آمریکایی را به فشار بیشتر علیه مردم ایران ترغیب می کند.   به گزارش اقتصاددان  ،روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر

 آقای جهانگیری؛ مستحضر هستید قیمت دلار لحظه‌ای عوض می‌شود!؟

طیف تندرو اصلاح طلب که باعث و بانی وضع موجود اقتصادی است، با تکرار دوگانه دروغین «معیشت-مذاکره» طرف آمریکایی را به فشار بیشتر علیه مردم ایران ترغیب می کند.

  به گزارش اقتصاددان  ،روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه “ویژه‌های مشرق” نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

 

 نباید پافشاری کنیم که آمریکا اول تحریم‌ها را بردارد!

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «بستن دو دریچه برای برجام؟» به قلم «علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «به نظر می‌رسد پافشاری درمورد اینکه آمریکا اول تحریم‌ها را بردارد و بعد ما به تعهدات برجامی برگردیم، راه به جایی نخواهد برد…آمریکایی‌ها به این فکر افتادند که اگر بخواهند تحریم‌ها را بردارند تا ایران هم به تعهداتش عمل کند، کار بسیار سختی است چون برگرداندن آن کار مشکلی خواهد بود. مخصوصا تحریم‌های ثانویه».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «از طرفی مجلس تا حدودی عجولانه وارد قضیه شد و طی اختلافاتی که بین دولت و مجلس وجود داشت، به اینکه به نحوی هم آمریکا را غافلگیر کند و هم دولت را تحت فشار قرار دهد، عمل کرد، درحالی‌که نتیجه مطلوبی به‌دست نخواهد آمد…به نظر می‌رسد بدون واسطه، باید وارد یک دیپلماسی موثر شد، همانطور که در زمان اوباما انجام شد و این کار را به سامان رساند. چون فشارهای خردکننده اقتصادی که معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده، سخت شده است».

روزنامه آرمان تاکید کرد: «باید یک تغییرات اساسی در استراتژی‌ها در پیش گرفته شود. سیاست تند نتیجه‌بخش نخواهد بود و اوضاع را بهتر نخواهد کرد. به نظر می‌رسد با تدبیر بیشتر و همچنین تغییر در مناسبات منطقه‌ای می‌توان اوضاع را مدیریت کرد».

نباید پافشاری کنیم که آمریکا اول تحریم‌ها را بردارد! / آقای جهانگیری؛ مستحضر هستید قیمت دلار لحظه‌ای عوض می‌شود!؟

طیف تندرو اصلاح طلب و البته برخی دولتمردان به دفعات به منتقدان برجام برچسب «کاسب تحریم» زده اند. اما آنچه عیان است اینکه اتفاقا این افراطیون اصلاح طلب هستند که به معنای واقعی کلمه «کاسب تحریم» هستند.

اکنون ایران در موضعی مقتدرانه، منطقی و مستدل، تاکید کرده که به این دلیل که آمریکا از برجام خارج شده و از روز امضای توافق تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده، باید ابتدا تحریم ها را لغو کرده و این اقدام از سوی ایران راستی آزمایی شده و سپس ایران به تعهدات کامل بازگردد.

اما افراطیون اصلاح طلب با بازی در پازل آمریکا مدعی هستند که ما نباید پافشاری کنیم که آمریکا اول تحریم ها را بردارد، بلکه باید مذاکرات جدید حول مسائل منطقه ای و توان دفاعی کشور را کلید زده و همزمان به تعهدات کامل در برجام بازگردیم و سپس به انتظار بنشینیم تا آمریکا که مشهور به «قاتل زنجیره ای توافقات بین المللی» است، تعهدات خود را اجرا کند!

این پیشنهاد تأمل برانگیز، یا نشان از غفلت است و یا مصداق خیانت. طیف تندرو اصلاح طلب که باعث و بانی وضع موجود اقتصادی است، با تکرار دوگانه دروغین «معیشت-مذاکره» طرف آمریکایی را به فشار بیشتر علیه مردم ایران ترغیب می کند.

 آقای جهانگیری؛ مستحضر هستید قیمت دلار لحظه ای عوض می شود!؟

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «بازگشت روند افزایشی به بازار ارز» نوشت: «تقریبا یک ماه مانده به پایان سال کرونایی ۱۳۹۹ نرخ دلار به روند ریزشی خود بعد از ۳ هفته پایان داده و حالا به کانال ۲۶ هزار تومان وارد شده است. معامله‌گران بازار ارز می‌گویند هدف بعدی نرخ دلار، رسیدن به محدوده مقاومتی ۲۷٫۵ هزار تومان است و پیش‌بینی می‌شود اگر در روزهای آینده بازگشت نرخ ارز به کانال ۲۵ هزار تومانی رخ ندهد؛ دلار به عنوان ارز پیش رو بازار بار دیگر روند افزایشی به خود بگیرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: « نرخ دلار در هفته‌های پایانی آذر ماه به بالای ۳۰ هزار تومان نیز رسید؛ ‌اما همزمان با تغییر قدرت در امریکا و افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به رفع تحریم‌ها، فضای روانی بازار ارز دستخوش تحولاتی شد و قیمت دلار تا ۲۲ هزار تومان نیز کاهش پیدا کرد…اما با فروکش کردن این خوش‌بینی‌ها حالا قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی یورش برده است».

نباید پافشاری کنیم که آمریکا اول تحریم‌ها را بردارد! / آقای جهانگیری؛ مستحضر هستید قیمت دلار لحظه‌ای عوض می‌شود!؟

دولت روحانی، دلار را با نرخ حدود ۳ هزارتومان تحویل گرفت. اما در همین دولت قیمت دلار تا آستانه ۳۲ هزارتومان نیز افزایش یافت.

اسحاق جهانگیری- اردیبهشت ۹۶- در مقطعی که به عنوان «کاندیدای پوششی» در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری حاضر شده بود، گفت: «اگر ما پیروز بشویم دیگر هیچکس در ایران سرگرسنه زمین نخواهد گذاشت و هیچ کارتن خوابی دیگر نخواهد بود ….ملت! یادتان رفته قیمت دلار لحظه ای عوض می شد…امروز دیگر کسی از گرانی و تورم حرفی نمی‌زند… چون کاری شد کارستان. رئیس‌جمهور خودش وقت گذاشت. رونق شروع شده، ما به همه اهداف‌مان در برجام رسیدیم. ما ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم. ما ریسک‌های مهمی را از ایران دور کردیم. دنیا عاشق کار کردن با ایران شده. هجوم شرکت‌های غربی و شرقی به ایران برای کارکردن آغاز شده است… من به عنوان یک مدیر جهادی این حرف‌ها را می‌زنم. من جهادگرم».

جهانگیری همچنین در هفته های گذشته- ۵ بهمن ۹۹- گفت: «زمستان تمام شد و روسیاهی ماند برای کسانی که به جای کمک به دولت سعی کردند با زبان و اقداماتشان چوب لای چرخ بگذارند…روزهای بهاری خوبی در پیش رو خواهیم داشت».

اما به فاصله کمتر از یک ماه، قیمت اقلام مختلف از جمله مرغ و تخم مرغ به صورت قابل توجهی افزایش یافت و قیمت دلار نیز پرواز کرد!

متاسفانه برخی اظهارات دولتمردان، بجای آنکه مصداق امیدآفرینی باشد، نشانه ای از شعارزدگی است. با کمال تأسف باید گفت که دولت آقای روحانی در حوزه اقتصادی به هیچ عنوان نتوانسته کارنامه خوبی ارائه دهد.

اکنون قیمت دلار لحظه ای عوض می شود، اما گویا آقای جهانگیری در این خصوص هیچ اظهارنظری ندارد!

اسحاق جهانگیری- اردیبهشت ۹۶- در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری خطاب به دیگر کاندیداها گفت: «ملت ایران گوششان از این شعارها پر است، برنامه چیز سختی است اما شعار ساده است».

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....