تاریخ انتشار : شنبه 4 اردیبهشت 1400 - 11:06
کد خبر : 44101

 نامه سرگشاده زیباکلام به وزیر امورخارجه

 نامه سرگشاده زیباکلام به وزیر امورخارجه

جناب آقای دکتر محمّدجوادظریف بی اعتنایی و تکبّر به دیگران را، نمیتوان عزّت و استقلال در سیاست خارجی دانست. جناب آقای دکترمحمدجواد ظریف وزیرمحترم امورخارجه با سلام و تحیات و قبولی طاعات همانطور که مستحضر هستند سفیرمحترم فرانسه در تهران علاقه به پروژه توسعه پایدار “دهکده امید” داشته و مایلند بازدیدی ازآن روستا بعمل آورند.

جناب آقای دکتر محمّدجوادظریف بی اعتنایی و تکبّر به دیگران را، نمیتوان عزّت و استقلال در سیاست خارجی دانست.

جناب آقای دکترمحمدجواد ظریف
وزیرمحترم امورخارجه
با سلام و تحیات و قبولی طاعات

همانطور که مستحضر هستند سفیرمحترم فرانسه در تهران علاقه به پروژه توسعه پایدار “دهکده امید” داشته و مایلند بازدیدی ازآن روستا بعمل آورند. قبل ازعید وزارت‌خارجه متاسفانه با سفرایشان به “دهکده امید” موافقت ننمود. سفارت مجدداً ابراز تمایل سفیر را اعلام داشته‌اند.

واقعاً نمیدانم علتِ مخالفت وزارت محترم خارجه با این درخواست چه می‌باشد؟اگرسُفرای‌ محترم روسیه، چین یا کره‌شمالی چنین تقاضایی میداشتندبازهم با واکنش منفی وزارت خارجه روبرو میشدند؟ خودتان که درعرصه جذب افکارعمومی(Public Diplomacy) “صفرکلوین” هستید. یک فرصت این چنینی که خود نظام هیچ نقشی دربوجودآوردنش نداشته و میتواند تصویرمتفاوت‌تری ازکشور ارائه دهد را هم ازسرتکبر،لجاجت،خودخواهی و خودبزرگ‌بینی بی‌پاسخ میگذارید. واقعا بجز ابراز تاسف و تاثر از رفتار دستگاه دیپلماسی کشور، دیگر چه میتوان گفت. تاسف‌آورتر اینکه همه تان هم درغرب تحصیل کرده‌اید.

آیا رفتارتان با نظراتی که درعرصه “دیپلماسی عمومی” دردانشکده وزارت خارجه تدریس میفرمایید،سرسوزنی سنخیت پیدا مینماید؟ گمان نمیکنم بی‌اعتنایی و تحقیر را بتوان مصداق استقلال،عزت وکرامت درسیاست خارجی گفت.

می‌ماند این پرسش ساده که اگر یک استاد دانشگاه در فرانسه یا هر کشور دیگری، سفیر ایران درآنکشور را برای بازدید از روستایی که درآن پروژه‌ای زیست‌محیطی صورت گرفته بود دعوت میکرد، ومسافرت هم نه جنبه امنیتی میداشت،نه نظامی،نه اطلاعاتی ونه جاسوسی، آیا وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی آنکشور اساسا دخالتی میکردند؟ آیا سفرای ما در کشورهای غربی برای مسافرت درکشورمحل خدمتشان نیاز به اجازه وزارت خارجه کشور متبوعه دارند؟ یا فقط در برخی کشورها از جمله کره شمالی چنین وضعیتی حاکم است؟

جناب ظریف،بی اعتنایی،بی احترامی و نگاه از بالا به دیگران ،ممکن است نشانه انقلابی بودن باشد، اما یقینا نشانه بزرگواری نیست.

در این شب سیاهم گم گشت راه مقصود
ازگوشه‌ایی برون آی ای کوکب هدایت

از هرطرف که رفتم جز وحشتم نیفزود
زنهار از این بیابان وین راه بی نهایت

عشقت رسد بفریاد از خود بسان حافظ
قران زبر بخوانی درچارده روایت
ایام بکام باد
صادق زیباکلام
سوم اردیبهشت یکهزاروچهارصدشمسی

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....