تاریخ انتشار : جمعه 3 دی 1400 - 11:30
کد خبر : 71991

نرخ تورم برخی کشورهای جهان در نوامبر ۲۰۲۱

نرخ تورم برخی کشورهای جهان در نوامبر  ۲۰۲۱

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی، در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: تورم در سراسر جهان در بازه ی زمانی منتهی به ۲۴نوامبر ۲۰۲۱ افزایش یافته است، اما ایالات متحده شاهد یکی از بزرگترین افزایش ها بوده است. آمریکایی‌هایی که اخیراً به خواربارفروشی رفته‌اند یا خریدهای تعطیلات خود را آغاز کرده‌اند، ممکن است متوجه

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی، در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

تورم در سراسر جهان در بازه ی زمانی منتهی به ۲۴نوامبر ۲۰۲۱ افزایش یافته است، اما ایالات متحده شاهد یکی از بزرگترین افزایش ها بوده است.

آمریکایی‌هایی که اخیراً به خواربارفروشی رفته‌اند یا خریدهای تعطیلات خود را آغاز کرده‌اند، ممکن است متوجه افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده شده باشند. نرخ تورم سالانه در ایالات متحده در اکتبر ۲۰۲۱ به ۶٫۲ درصد رسید که بالاترین میزان در بیش از سه دهه گذشته است که با شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) اندازه گیری می شود. سایر معیارهای تورم نیز در ماه‌های اخیر افزایش قابل‌توجهی را نشان داده‌اند، البته نه به اندازه CPI.

درک اینکه چرا نرخ تورم به این سرعت افزایش یافته است می‌تواند به روشن شدن مدت زمان این افزایش کمک کند و در صورت انجام کاری، سیاست‌گذاران باید در مورد آن چه کاری انجام دهند. به نظر می‌رسد شتاب اخیر در نرخ تورم با سایر دوره‌های تورمی که بیشتر با چرخه تجاری عادی مرتبط بودند تفاوت اساسی داشته باشد. توضیحاتی برای پدیده فعلی ارائه شده تا به امروز شامل اختلالات مداوم در زنجیره تامین جهانی در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا است.
آشفتگی در بازار کار
این واقعیت که قیمت‌های امروز با قیمت‌ها در طول تعطیلی سال گذشته ناشی از COVID-19 اندازه‌گیری می‌شوند. و تقاضای مصرف کننده قوی پس از بازگشایی اقتصادهای محلی.

با توجه به اینکه نرخ تورم ایالات متحده بالاتر از هر زمان دیگری از زمان پایان جنگ سرد بوده است، مرکز تحقیقاتی پیو تصمیم گرفت تجربیات ایالات متحده را با تجربیات سایر کشورها، به ویژه همتایان خود در جهان توسعه یافته، مقایسه کند.

این مرکز عمدتاً بر داده های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه متکی بود که اکثر ۳۸ کشور عضو آن دموکراسی بسیار توسعه یافته ای دارند. OECD طیف وسیعی از داده‌ها را درباره اعضای خود جمع‌آوری می‌کند و مقایسه‌های بین‌المللی را تسهیل می‌کند. ما انتخاب کردیم که از معیارهای نرخ تورم سه ماهه استفاده کنیم، هم به این دلیل که نسبت به ارقام ماهانه نوسان کمتری دارند و هم به این دلیل که برای همه کشورهای OECD در دسترس بود. این داده ها همچنین برای هشت کشور غیر OECD با اقتصاد ملی قابل توجهی در دسترس بود، بنابراین ما آنها را نیز در تجزیه و تحلیل قرار دادیم.

برای هر کشور، نرخ تورم سال به سال را محاسبه شد که به سه ماهه اول ۲۰۱۰ باز می گردد (به جز آرژانتین که قبل از سال ۲۰۱۸ هیچ داده ای در دسترس نبود) و در سه ماهه سوم سال جاری به پایان می رسد. ما همچنین محاسبه کردیم که این نرخ ها از زمان شروع همه گیری کووید-۱۹ در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ چقدر افزایش یا کاهش یافته است.

برای درک روندهای تورم بلندمدت در ایالات متحده، دو معیار جداگانه را تجزیه و تحلیل شد: سری عطف به ماسبق با شاخص قیمت مصرف کننده (R-CPI-U-RS) از اداره آمار کار و شاخص قیمت هزینه های مصرف شخصی از دفتر تحلیل اقتصادی.

حداقل یک چیز واضح است: افزایش نرخ تورم به هیچ وجه تنها یک نگرانی برای ایالات متحده نیست. تجزیه و تحلیل مرکز تحقیقات پیو از داده های ۴۶ کشور نشان می دهد که نرخ تورم سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ در بیشتر آنها (۳۹) بیشتر از سه ماهه سوم قبل از همه گیری سال ۲۰۱۹ بوده است. در ۱۶ مورد از این کشورها، از جمله ایالات متحده، نرخ تورم در سه ماهه گذشته بیش از ۲ واحد درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود. (برای این تحلیل، از داده های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، گروهی از کشورهای عمدتاً توسعه یافته و دموکراتیک استفاده کردیم. داده ها شامل ۳۸ کشور عضو OECD، به علاوه هشت کشور دیگر از نظر اقتصادی مهم.)

با ۵٫۳ درصد، ایالات متحده هشتمین بالاترین نرخ تورم سالانه را در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ در میان ۴۶ کشور مورد بررسی داشت که با فاصله کمی از لهستان فاصله داشت. افزایش نرخ تورم ایالات متحده – ۳٫۵۸ واحد درصد بین سه ماهه سوم ۲۰۱۹ و سه ماهه سوم ۲۰۲۱ – سومین بالاترین نرخ تورم در گروه مورد مطالعه بود، پس از برزیل و ترکیه که هر دو به طور کلی نرخ تورم بسیار بالاتری دارند. ایالات متحده انجام می دهد.

صرف نظر از سطح مطلق تورم در هر کشور، بسیاری از آنها تغییرات مشابهی را نشان می‌دهند: تورم نسبتاً پایین قبل از همه‌گیری COVID-19 که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ رخ داد؛ تورم ثابت یا کاهشی برای بقیه آن سال و تا سال ۲۰۲۱، زیرا بسیاری از دولت‌ها بیشتر فعالیت‌های اقتصادی را به شدت محدود کردند. و افزایش تورم در سه ماهه دوم و سوم سال جاری، در حالی که جهان در تلاش برای بازگشت به وضعیت عادی است.

برای بسیاری از کشورها در این تحلیل، سال ۲۰۲۱ یک فاصله شدید از دوره طولانی غیرمعمول تورم پایین تا متوسط ​​بوده است. در واقع، در طول دهه منتهی به همه‌گیری، ۳۴ کشور از ۴۶ کشور در تجزیه و تحلیل میانگین تغییرات نرخ تورم ۲٫۶ درصد یا کمتر را داشتند. در ۲۷ مورد از این کشورها، نرخ تورم به طور متوسط ​​کمتر از ۲ درصد بوده است. بزرگترین استثناء آرژانتین بود که اقتصاد آن دهه‌ها گرفتار تورم بالا و سایر بیماری‌ها بوده است. OECD اطلاعاتی در مورد نرخ تورم آرژانتین قبل از سال ۲۰۱۸ ندارد، اما در دوره ۲۰۱۸-۱۹ به طور متوسط ​​۴۴٫۴ درصد بوده است.

در سمت دیگر طیف، ژاپن قرار دارد که بیش از دو دهه با تورم پایین مداوم و کاهش تورم دوره‌ای یا کاهش قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، اکثراً بدون موفقیت. در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، نرخ تورم ژاپن به ۰٫۷ درصد کاهش یافت. در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ به منطقه تورم زدایی سقوط کرد و از آن زمان تاکنون در آن باقی مانده است: قیمت های مصرف کننده در سه ماهه سوم سال جاری ۰٫۲ درصد کمتر از سطح خود در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ بود.

چند کشور دیگر از الگوی شیب و افزایش عمومی خارج شده اند. برای مثال، در ایسلند و روسیه، تورم به طور پیوسته در سرتاسر همه‌گیری افزایش یافته است، نه فقط در ماه‌های اخیر. در اندونزی، تورم در اوایل کاهش یافت و در سطوح پایین باقی ماند. در مکزیک، نرخ تورم در طول دوره قرنطینه ۲۰۲۰ اندکی کاهش یافت، اما به سرعت بازگشت و به ۵٫۸ درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ رسید که بالاترین سطح از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ بود. و در عربستان سعودی، این الگو معکوس شد: نرخ تورم. در طول اوج همه گیری افزایش یافت اما در سه ماهه اخیر به شدت کاهش یافت و به تنها ۰٫۴٪ رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....