تاریخ انتشار : پنجشنبه 6 بهمن 1401 - 20:40
کد خبر : 113281

موج جدید کووید در کشورهای جهان

موج جدید کووید در کشورهای جهان

در حالی که کشورهای مختلف جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با آمار بالای ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند؛ ایران شرایط آرامی از نظر موارد کووید۱۹ تجربه می‌کند. با شیوع زیرسویه‌های مسری‌تر اومیکرون در جهان شاهد افزایش روزشمار آمار مبتلایان کرونا در کشورهای مختلف جهان هستیم. آمریکا در صدر

در حالی که کشورهای مختلف جهان در حال دست و پنجه نرم کردن با آمار بالای ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند؛ ایران شرایط آرامی از نظر موارد کووید۱۹ تجربه می‌کند.

با شیوع زیرسویه‌های مسری‌تر اومیکرون در جهان شاهد افزایش روزشمار آمار مبتلایان کرونا در کشورهای مختلف جهان هستیم.

آمریکا در صدر جدول ابتلا به کرونا از ابتدای همه‌گیری

بر اساس اطلاعات منتشرشده در worldometers آمریکا با ثبت بیش از ۱۰۳ میلیون مورد رسمی ابتلا از ابتدای همه‌گیری کرونا تاکنون، در صدر جدول آمار ابتلا به کرونا قرار دارد؛ پس از آن کشورهای هند، فرانسه، آلمان، برزیل، ژاپن، کره جنوبی،‌ ایتالیا، برتانیا و روسیه بیشترین آمار موارد ابتلا را داشته‌اند.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

ابتلای ناگهانی ۸۰ درصد جمعیت چین به کرونا

  به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،  چین نیز پس از پایان بخشیدن به سیاست کوویدصفر، شاهد موج جدیدی از ابتلا به کروناست. یکی از مسئولان ارشد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین روز شنبه اعلام کرد که ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به کرونا مبتلا شده‌اند.

همچنین طبق داده‌های دولت چین، تنها در طی یک هفته، تقریباً ۶۰ هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا در چین جان خود را از دست داده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یکی از مقامات بهداشتی چین اعلام کرد که تقریباً ۹۰ درصد از مردم در سومین استان پرجمعیت این کشور در حال حاضر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند. این افزایش ناگهانی نگرانی‌هایی را درباره وضعیت کرونا در چین در سازمان جهانی بهداشت ایجاد کرد.

خبرها از ابتلای گسترده به کرونا در چین در حالی منتشر می‌شود که پکن در اوایل دسامبر پس از اعتراضات گسترده، سیاست کووید صفر خود را کنار گذاشت و سختگیری‌های خود را در زمینه انجام آزمایش پی‌سی‌آر کاهش داد.

موج جدید مرگ و میرهای کرونایی در ژاپن

ژاپن با موج جدیدی از مرگ و میرهای کرونا مواجه شده است و در ماه جاری تاکنون هشت هزار و ۱۰۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این رقم بالاترین آمار ماهانه از زمان شروع همه‌گیری کرونا در ژاپن است.

در مجموع طی ۲۴ ساعت ۳۶۸ نفر براثر ابتلا به کرونا در ژاپن جان باختند و این آمار این کشور را در صدر جدول مرگ‌های کرونایی قرار داده است.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

نگرانی از دور جدید بیماری‌های تنفسی در بریتانیا

سوزان هاپکینز، مشاور ارشد سازمان امنیت سلامت بریتانیا در امور پزشکی (یو‌کی‌اچ‌اس‌ای)، روز دوشنبه ضمن بیان توصیه‌های بازگشت به مدرسه برای والدین، هشدار داد آنفلوانزا و کووید فعلا «به‌شدت در حال شیوع‌اند» و همچنان شمار زیادی موارد ابتلا به مخملک هم گزارش می‌شود. او به خانواده‌ها توصیه کرد اگر فرزندانشان علائم بیماری داشتند، آنان را در خانه نگه دارند و به بزرگسالان نیز توصیه کرد از بردن افراد آسیب‌پذیر به مراکز درمانی «مگر در موارد ضروری»، خودداری کنند.

ابتلای شدید در ایران مشاهده نشد

«طی سه ماه اخیر مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در ایران تک رقمی بود و طی ۱۵ روز نیز مرگ و میر به صفر رسید.» این صحبت‌های وزیر بهداشت در هفته گذشته و چند روز بعد از اعلام هشدار نسبت به موج هشتم کرونا در ایران بود.

علیرغم ورود زیرسویه‌های مسری و جدید اومیکرون به کشور، ایران از نظر مجموع موارد ابتلا در رده هجدهم جدول قرار دارد؛ با وجود افزایش روزافزون آمار کرونا در جهان و علیرغم ورود زیرسویه‌های جدید کرونا به ایران، همچنان آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر این ویروس در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته بسیار پایین‌تر است. در روز گذشته ایران با ثبت ۱۱۲ مورد جدید، از نظر موارد جدید ابتلا به کرونا در رده بیست و دوم جدول کووید۱۹ در جهان قرار گرفت. کشور ما همچنین با ثبت تنها یک مورد فوتی در طول یک شبانه‌روز در رده سی‌ام قرار گرفت.

دبیر کمیته علمی کرونا در رابطه با وضعیت کووید۱۹ در کشور گفته است: زیرسویهXBB حدود ۴۰ درصد از نمونه‌های بررسی شده را به خود اختصاص داده و پس از آن، زیرسویه BQ.1 در حال افزایش است. از آذرماه، زیرسویه XBB وارد کشور شده و تعداد مبتلایان به این زیرسویه، افزایش یافته اما باتوجه به ابتلای طبیعی بخشی از مردم ایران به کرونا و واکسیناسیون در حجم بالا که اثر هیبرید بر روی سیستم ایمنی بدن داشته، تظاهر شدید و موج سنگین بیماری به‌ویژه در بستری‌ها و موارد مرگ و میر را تاکنون در کشور مشاهده نکرده‌ایم.

کاهش ۶۵۰۰۰ نفری مرگ‌های کرونایی در سال جاری

آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین تا اول بهمن‌ماه سال جاری، ۵۰۷۲ نفر بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باخته‌اند در حالی که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۰، بیش از ۷۰ هزار نفر بوده است! بنابراین آمار مرگ و میر در سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته کاهش ۶۵ هزار نفری را نشان می‌دهد.

نمودار زیر روند مرگ و میر ناشی از کرونا از فروردین سال جاری تاکنون را نشان می‌دهد که حاکی از ثبات وضعیت کرونا علیرغم شیوع اومیکرون و زیرسویه‌های آن در کشور است.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

نمودار زیر نیز روند مرگ و میر را در بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نشانگر روند صعودی آمار مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ در مدت زمان مشابه سال گذشته است.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

کنترل کرونا مدیون واکسیناسیون بالا

از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، تنها طی پنج ماه، میزان واردات واکسن کرونا ۷ برابر شد و از ۱۸ میلیون دوز در دولت دوازدهم به ۱۳۱ میلیون دوز در پنج ماه نخست دولت سیزدهم رسید و حمایت از تولید واکسن کرونا نیز در کنار واردات قوت بیشتری گرفت.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

با مشارکت بسیار خوب مردم در امر واکسیناسیون، پوشش واکسیناسیون کرونا در ایران به ۷۸ درصد رسیده است؛ ۷۰ درصد مردم دوز دوم و ۳۸ درصد دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که این مسئله در کاهش آمار مرگ ناشی از ابتلا به کرونا تأثیر بسزایی داشته است. در کنار آن، تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک نیز در مهار کرونا تأثیر بسزایی داشته است.

نمودارهای زیر آمار مقایسه‌ای مرگ و میر دو هفته‌ای کرونا در ایران و سایر کشورهای جهان را نشان می‌دهد. مناطق زرد دارای مرگ و میر کمتر و مناطق نارنجی و قرمز دارای بیشترین مرگ و میر هستند. ژاپن، دانمارک و کرواسی در وضعیت قرمز و کانادا، آمریکا، شیلی، کره جنوبی، نیوزلند، پرتغال، تایوان، آلمان، در وضعیت نارنجی هستند. ایران از نظر آمار مرگ و میر در وضعیت زرد (آمار پایین مرگ و میر کرونا) قرار دارد.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

از نظر ابتلای هفتگی به کرونا نیز ایران وضعیت بسیار مناسبی نسبت به بسیاری از کشورها دارد؛ مناطق سبز رنگ‌، تعداد بیشتری از نظر موارد ابتلا دارند و مناطق زردرنگ دارای کمترین موارد ابتلای هفتگی به ازای میلیون نفر جمعیت هستند. ایران در محدوده صفر تا ۱۰ نفر مبتلا به ازای هر یک میلیون نفر است.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

مقایسه میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در ایران نشان دهنده موفقیت بزرگ کشورمان در مقابله با کروناست. میزان واکسن‌های تزریق شده در کشور بیش از ۷۰ درصد و بالاتر از میانگین جهانی (۶۵ درصد) است.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

نمودار زیر مقایسه میزان پوشش واکسیناسیون کرونا در جهان و وضعیت سبز تزریق واکسن در ایران را نشان می‌دهد.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان ,

شکست عملیات رسانه‌ای معاندین

در حالی که کشورهای مختلف جهان در حال غرق شدن در موج متلاطم کرونا هستند؛ ایران در حال تجربه کردن شرایط آرام کروناست. با وجود این، رسانه‌های فارسی زبان معاند که پیش از این در پیک‌های سنگین کووید۱۹ در جهان که ایران را نیز درگیر کرده بود؛ سعی داشتند عملکرد ایران در مهار کرونا را زیر سؤال ببرند و خودتحقیری را به مردم القا کنند؛ حال درباره شیوع ناگهانی کرونا در کشورهای غربی و آرام شدن شرایط کرونایی ایران، سکوت کرده‌اند و سخنی از وضعیت بد کووید۱۹ در کشورهای پیشرفته به میان نمی‌آورند. این در حالی است که ایران علاوه بر کرونا در حال دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌های ظالمانه‌ای بوده است که از ورود دارو و تجهیزات و واکسن به کشورمان جلوگیری می‌کند و در عین حال با جریان تحریف دشمنان نیز می‌جنگید؛ این عملیات رسانه‌ای حالا به علت افزایش پوشش واکسیناسیون، با وجود ورود زیرسویه‌های جدید به کشور با شکست مواجه شده است و ایران را از نظر موفقیت در مقابله با کرونا، در صدر جدول کشورهای جهان قرار داده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....